SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Hummingbird update Google aanleiding voor visie over twee jaar
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
27 september 2013 om 11:39 am #23818
Naar aanleiding van de Hummingbirds update van gisteren heb ik mijn artikel over zoekmachines in 2015 afgemaakt.
http://www.erikhermeler.nl/hoe-ziet-een-zoekmachine-er-over-2-jaar-uit/
Ik heb het idee dat zoekmachines, voor nu met name Google, bezoekers op hun resultaten pagina willen houden en gebruiken hiervoor de rich snippets om steeds meer data gestructureerd op de resultaten pagina te plaatsen.
Wat is jullie mening hierover?
-
27 september 2013 om 2:04 pm #28004
Ik ben het in ieder geval op één punt eens én oneens met je artikel.
Eens: Google zal steeds meer een direct antwoord willen geven op de zoekvraag, en het semantische web (via Microdata) zal daar een belangrijke rol in gaan spelen. De Hummingbird-update is een belangrijke stap daarin.
Oneens: Google zal niet over twee jaar in staat zijn alle zoekvragen met één direct antwoord te beantwoorden. Dat is een te simpele voorstelling van de werkelijkheid. De meeste zoekvragen zullen altijd vele mogelijke (goede) antwoorden houden. Een voorbeeld: “hoe heeft Rutte het gisteren gedaan in de Algemene Beschouwingen?”.
-
28 september 2013 om 9:36 am #28005
Dat soort vragen zullen inderdaad lastig blijven, maar ik verwacht wel dat ze daar wel een antwoord op gaan hebben. Als je na een debat de volgende dag op nu.nl kijkt of het nieuws op hebt staan, krijg je ook een antwoord op die vraag. Je krijgt verschillende antwoorden op die vraag en in het nieuws zorgen ze dat ze onafhankelijk 2 meningen geven. Zoiets zal Google ook wel kunnen doen en gebaseerd op je profiel zullen ze de mening tonen die meer in jouw straatje ligt.
Of dit gedeelte binnen twee jaar geregeld is weet ik niet, maar ik moet zeggen dat ze echt heel snel aan het wijzigen zijn. -
28 september 2013 om 6:38 pm #28006
Interessante discussie 🙂
Webshop bestellingen gaan volledig via de zoekmachine;
Ik betwijfel of de consument zo’n almachtige Google accepteert. Onderschat de intelligentie van de gebruikers niet.
Als je alleen nog maar Google als interface ziet en ik ben het wel met je eens dat Google dit zo ver mogelijk probeert door te voeren, verdwijnt de eigen branding van webshops en daarmee de mogelijkheid om zelf te beslissen waar ze hun vertrouwen aan geven.
Daarnaast geloof ik niet dat mensen geloven dat wat Google voorschotelt altijd de juiste is. Je merkt nu al dat mensen Google gaan zien als een advertentie machine en niet meer als een zoekmachine.
Google wandelt volgens mij op een fijne lijn die zomaar de andere kant kan opslaan. Dat is ook waar Google volgens mij bang voor is, dat de publieke opinie negatief doorslaat en iedereen wegloopt. Daarom richten ze zich ook op zoveel verschillende gebieden om mensen afhankelijk van hun te maken. Los van de zoekmachine.
Ik denk hierbij bijvoorbeeld ook aan Altavista. Niet dat ik Google met Altavista wil vergelijken, maar de publieke opinie verdraaide en de laatste verloor ongeveer al het vertrouwen van gebruikers.
Bedrijven en producten worden in blokken getoond met basis informatie;
Ook betwijfel ik of een consument alleen een soort veredelde telefoongids wil zien. Opnieuw gaat het om het vertrouwen wat de mensen hebben in de resultaten en reviews enz.
Bij de presentatie van Hummingbird tijdens hun 15 jarig bestaan werd gezegd dat het zo’n 100 jaar duurt om de meest geweldige zoekmachine te maken
“We think about having 100 years to create the most amazing search opportunity. So we are 15 years in,” USA Today
-
30 september 2013 om 8:09 am #28007
Ook betwijfel ik of een consument alleen een soort veredelde telefoongids wil zien. Opnieuw gaat het om het vertrouwen wat de mensen hebben in de resultaten en reviews enz.
Dat lijkt me ook voor Google het moeilijkste om te realiseren. Het vertrouwen en styling van websites overnemen in de zoekresultaten.
-
30 september 2013 om 9:23 am #28008
Dat lijkt me ook voor Google het moeilijkste om te realiseren. Het vertrouwen en styling van websites overnemen in de zoekresultaten.
Het is denkbaar dat een bedrijf dat veel geld besteed in het opbouwen van een online brand niet wil dat Google hun volledige huisstijl gebruikt voor hun eigen doeleinde. Deze brands willen de bezoekers op hun websites of binnen hun sociale netwerken. Het zou kunnen dat als een paar grote sites met veel marketing budget en al veel brand awareness Google gaan blokken dat Google geloofwaardigheid verliest.
Als je als zoekende zoekt op een merknaam en het merk komt niet naar boven en dat zie je een paar keer bij verschillende merken dan vertrouw je de zoekmachine volgens mij niet meer. En dat is precies wat Google met “al” z’n algoritme updates probeert te voorkomen. De beste resultaten die volledig voldoen aan de verwachting van de zoekenden.
Google opereert op een heel dun scheidslijntje.
-
30 september 2013 om 10:39 am #23819
Hier nog een wat verder verhelderend artikel over de google Hummingbird update:
http://searchengineland.com/google-hummingbird-172816
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Niet op Google zichtbaar en vraag over Google Search Console 2 februari 2022 Beste allemaal Ik ben bezig met een website en ik loop tegen het volgende aan. Er word momenteel maar een pagina op google getoond, de…
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.