SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Hoe zet je een objectief zoekwoordenonderzoek op?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
4 december 2009 om 7:09 am #21501
Dit is iets wat ik me al langere tijd afvraag. Waaruit bestaat een goed zoekwoordenonderzoek? We hebben natuurlijk tools als Google’s Adwords tool en je kunt een brainstorm maken van woorden waarop je gevonden wilt worden/waarvan je denkt dat mensen ze gebruiken om je te vinden.
Hoe weet je dat mensen ook daadwerkelijk de zoekwoorden gebruiken waarvan jij denkt dat ze die gebruiken? Zoeken mensen die een auto willen kopen op “auto kopen”, of op “Volkswagen Golf”? Of zoeken ze in Google op “Marktplaats” omdat ze op een tweedehands auto website willen zoeken?
Mijn vraag is dus: Hoe zorgen jullie voor een objectieve lijst met zoektermen?
Hoe kom je er achter waar iemand daadwerkelijk op zoekt als hij een manifeste behoefte heeft welke jij kunt vervullen met het product dat je levert?
-
4 december 2009 om 2:18 pm #25206
Je vraag heeft eigenlijk meer betrekking op regulier marktonderzoek dan op SEO. Het opzetten van objectief marktonderzoek bereik je alleen door kwalitatief onderzoek (interviews) of kwantitatief onderzoek (enquêtes).
Wil je weten welke woorden mensen zoeken als ze een nieuwe auto willen kopen? Vraag eens mensen in je omgeving waar ze op zouden zoeken en vergeet je eigen verstand niet 🙂
Zoeken op ‘Auto kopen’ of ‘Volkswagen Golf’ is overigens een beetje scheve vergelijking. Bij die laatste zoekterm heeft de zoeker blijkbaar al bepaald welke type hij/zij zoekt. Verkoop je alleen Volkswagen? Dan is dat een zéér interessante doelgroep om op te optimaliseren. Ben je een genrieke autohandelaar dan heb je vast meer dan alleen Volkswagens staan…
Succes!
-
15 december 2009 om 12:10 pm #25234
Beste Jens,
Brainstormer met mensen die ervaring hebben met het product en de markt levert vaak een goed beeld op van trefwoord categorien en dient als prima basis voor verder onderzoek. De Adwords tool gebruikt verwante trefwoorden en synoniemen. Dit werkt erg goed om een basis campagne op te zetten. Als je budget hebt kun je beginnen een Adwords campagne op te zetten.
Begin deze campagne met brede woorden en specificier deze steeds verder naar mate de campagen volwassen wordt. Zo kun je de daadwerkelijk zoekopdrachten (advertentie weergaven), CTR en conversie ratio gebruiken om te bepalen of een trefwoord daadwerkelijk geschikt is. Hierna ga je je op SEO focussen. De haalbaarheid van een concurrentie doen we door te kijken naar de concurrentie in Google op elk trefwoord.Meer info: Zoekgedrag analyse – het keyword onderzoek – GoalGorilla
Je vraagt welke woorden mensen gebruiken, maar ga nog een stap verder. Zijn ze vervolgens daadwerkelijk opzoek naar jouw product? Daarnaast is haalbaarheid van het scoren belangrijk. Op een trefwoord als ‘Marktplaats’ kun je waarschijnlijk niet scoren..
Als laatste is het goed te kijken hoe het verkoopproces voor het product gaat en welke trefwoorden mensen hierbij gebruiken:
Van Gladior.comHoe verder mensen in het verkoopproces zitten, hoe specifiekere trefwoorden ze gebruiken. Het aantal zoekers neemt dan wel af, maar de conversie ratio neemt toe.
Dit alles dient mee genomen te worden in een Search Engine Marketing (SEM) strategie.
Succes!
-
15 december 2009 om 3:10 pm #21502
Duidelijk Taco, en aan de hand van dit model moet je vervolgens ook je website ontwerpen en aanpassen aan de bedoeling en intresses van je klanten.
Omdat een klant feitelijk door het gehele proces hierboven heen gaat zul je al deze aspecten in je website moeten verwerken om uiteindelijk de conversies te bereiken die je wilt bereiken.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.