SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Hoe gaat een SEO consultant te werk?
Tags: aanpak, client, consultant, intake, traject
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
9 februari 2010 om 3:00 pm #21145
Geachte lezer,
Mijn vraag is hoe een consultant vanaf de eerste ontmoeting met een klant te werk gaat. Dan doel ik op het proces, niet zozeer de inhoudelijke kant. De klant gaat tegenover de consultant zitten, en de consultant doet waar hij goed in is. Wat is volgens jou de beste aanpak van die consultant? Wat is de eerste vraag? Hoe legt de consultant het traject uit? Ik ben benieuwd naar de verschillen in aanpak van verschillende consultants/experts. Alvast dank voor jullie reacties.
-
9 februari 2010 om 3:33 pm #25373
Leuke vraag! Niet eenvoudig te beantwoorden. Hier kunnen we het de hele middag over hebben ;). Hoe sta je hier zelf in, als klant of consultant?
Overal eigenschappen van een goede consultant vind ik: de juiste vragen kunnen stellen, het goed kunnen luisteren en het goed kunnen analyseren en samenvatten. Daarnaast gooit een goede consultant geen rapporten over de muur van de klant, maar werkt hij met de klant samen om de gestelde doelen te bereiken. Als laatste moet je soms ook ‘nee’ durfen zeggen als je het niet eens bent met de te varen koers.
Als consultant heb je veel kennis, het gevaar zit hem er dan in dat er snel over details wordt gesproken ipv een helikoptervieuw te behouden van het project.
Essentieel voor een succesvol SEO traject is een organisatie visie, missie en doelen. Deze dienen te worden omgezet naar een internet strategie. Pas daarna kan er in campagnes zoals SEO op strategisch, tactische en operationeel niveau worden nagedacht.
Graag hoor ik je eigen mening hierover. Andere SEOgurus hebben waarschijnlijk hun eigen aanpak. Ben benieuwd.
-
15 februari 2010 om 2:16 pm #25386
dank voor de heldere reactie. Ik stel deze vraag voornamelijk als klant, maar interesseer me erg voor online marketing. Ik vraag me alleen af hoe methodisch deze sector naar de klant is, en hoe divers de aanpak van verschillende consultants is. Natuurlijk hangt het ook af van de persoon die als klant tegenover je zit, maar het traject is vaak hetzelfde. Hoe brengen verschillende consultants dit over?
-
15 februari 2010 om 2:22 pm #25387
Het hangt natuurlijk erg af van het bureau waarmee je werkt. De sector staat nog in de kinderschoenen en er is nog weinig kennis bij klanten. Dit zorgt voor auto verkoper toestanden waarmee soms slechte producten of diensten worden verkocht. Marketingbureaus die online marketing erbij zijn gaan doen hebben natuurlijk al veel ervaring. Er zijn ook veel nieuwe jonge bureaus zoals GoalGorilla. Die zullen zich net als wij moeten verdiepen in zowel technische als organisatorische aspecten van de klantvraag. Veel SEO bedrijven komen uit de techniek en richting zich dan ook vaak hierop en laten het commerciele of organisatorische aspect liggen. Bij GoalGorilla proberen we dit gat te dichten en dat blijkt een goede strategie!
Succes!
-
15 februari 2010 om 3:04 pm #25388
Ja, je vraag is een zeer fundamentele en belangrijke.
Mijn advieswerk is primair gericht op webontwikkelaars, dus op de vraag hoe een website (met tekst, videos, afbeeldingen, etc) zo zoekmachine vriendelijk mogelijk kan worden opgezet. Door de jaren heen ben ik continu bezig geweest om structuur en logica aan te brengen in de wijze waarop seo-advisering in mijn optiek zou moeten plaatsvinden.
Ik heb daartoe een zeven-stappen methode bedacht die ik de “SEOguru-methode” heb genoemd. Deze methode is een houvast voor de webontwikkelaar en geeft bij iedere stap aan wat er precies op het gebied van SEO met de opdrachtgever kan worden gecommuniceerd gedurende de ontwikkeling van de website. Dit zijn de stappen:
Zoekwoord analyse
Concurrentie analyse
Site architectuur
Techniek website
Content
Linkbuilding
OnderhoudDeze methode is basis voor mijn advieswerk, coachings, analyses van bestaande websites en ook mijn training voor webontwikkelaars.
Je vraag betreft echter de concrete aanpak richting een klant. Als ik een verzoek om een offerte krijg bel ik de betreffende persoon altijd zo snel mogelijk terug en probeer goed te begrijpen waar precies zijn/haar behoeftes liggen. Als deze al een website heeft en eens wil sparren omtrent mogelijke verbeteringen (met het oog op seo), dan bied ik een coaching aan. Vaak ook hebben ze meerdere websites onder handen en willen ze in algemene zin meer kennis bemachtigen over seo. In dat geval is een training logischer.
Ik zit dus met name op kennisoverdracht, ik probeer mijn klanten in principe niet aan mij te binden. Ik probeer ze zo effectief mogelijk aan de benodigde kennis te helpen opdat ze zelf, dus zonder mij, weer verder kunnen. Dat is mijn businessmodel. Alleen de webontwikkelaars die in mijn ogen een goed seo-kennis niveau hebben wil ik profileren, d.w.z. écht op mij nemen.
Dit is dus een wat ander model dan de meeste zoekmachine-marketing bureaus die bedrijven gedurende langere trajecten ondersteunen bij het realiseren van zo goed mogelijke rendementen vanuit de zoekmachines, zoals GoalGorilla en TrafficBuilders. Ik probeer mijn klanten meer van mij te bevrijden, zoals een goede guru betaamt. Beide modellen hebben hun eigen voordelen.
-
22 februari 2010 om 8:56 am #25405
-
23 februari 2010 om 10:17 am #21146
Ik heb gemerkt dat het vooral in het begin draait om vertrouwen winnen ! Veel mensen denken dat ze een beetje verstand van seo hebben of kennen wel iemand die zegt er verstand van te hebben. De eerste taak van de seoconsultant is naar mijn idee dan ook om snel en overtuigend te laten zien dat je een echte professional bent en er echt verstand van hebt.
We proberen ook nog steeds om puur telefonische acquisitie voor seo te doen maar dat is heel lastig. Face 2 face werkt het beste.
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Het gaat niet om kwaliteit, maar kwantiteit 12 februari 2023 10 Links in grote blogs op de meest hoogwaardige sites met een DA van 50+ vs 10 links op schimmige copycat sites van startpagina =…
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.