SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Hoe belangrijk is domeinnaam?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
2 maart 2010 om 1:37 pm #21601
Op mijn werk hebben we een website waarop we producten in 3 verschillende categorieën promoten. Een van deze categorieën doet het erg goed in Google. De website is ook voornamelijk om deze categorie heen gebouwd.
Nu hebben wij echter het idee dat de websites die boven ons staan in Google daar staan omdat ze (o.a.) het belangrijkste keyword in hun domeinnaam hebben. Iets wat wij niet hebben.
We zitten er dus aan te denken om 3 nieuwe domeinnamen aan te vragen (bedrijfsnaam-categorie1.nl, bedrijfsnaam-categorie2.nl en bedrijfsnaam-categorie3.nl). Op deze domeinnaamen maken we dan een site over de betreffende categorie. Op deze manier krijgen we dus een domeinnaam waarin het belangrijkste keyword in voor komt, en kunnen we de site nog beter targetten op het betreffende onderwerp. De huidige domeinnaam wordt dan een landingpage die doorlinkt naar de betreffende sites.
Nu vragen we ons een aantal dingen af:
1. Klopt het inderdaad dat een site hoger kan scoren als het keyword in de domeinnaam zit
2. Welke gevolgen heeft dit voor onze huidige ranking in Google? De oude paginas wil ik met een 301 redirecten naar hun nieuwe bestemmingAlvast bedankt voor jullie reactie
-
2 maart 2010 om 2:53 pm #25425
Hoi Joost,
Keyword(s) in je domeinnaam/url kunnen helpen. Dat andere sites hoger in ranking staan dan jullie kan te maken hebben met het feit dat die sites meer inkomende links bevatten dan jullie site.
Als ik jouw was, zou ik eerst gaan concentreren op die links, onderzoek je competitie. Heb je goede content op je site? Onder andere een belangrijke factor voor links.
Als je je huidige site gaat redirecten naar een nieuwe domeinnaam zul je er niet direct veel profijt van ondervinden, jouw nieuwe domein zal een reputatie moeten opbouwen en dat zal even duren.
Advies: check eerst die inkomende links en werk daaraan.
succes,
McYalman -
2 maart 2010 om 3:30 pm #25426
Hoi mcyalman,
bedankt voor je snelle reactie.
De content op de website is goed. Sinds we dat hebben aangepakt zijn we hard gaan stijgen, dus daar kan het niet aan liggen.
Het verkrijgen van links is inderdaad iets waar we nog niet voldoende mee hebben gedaan. Ik moet zeggen dat dat ook een van de moeilijkste onderdelen is.
Heet het ook zin om intern links te creeëren? Of hebben we alleen iets aan externe links?
-
2 maart 2010 om 3:43 pm #25427
Hoi Joost,
Graag gedaan.
Ja, links bouwen dat is soms heel frustrerend 🙂
en
aan interne links bouwen is ook van belang, door zodanig op je website vanuit bepaalde pages te linken naar een specifieke page (op onderwerp) geef je aan dat die page belangrijk is en daar houden zoekmachines rekening mee.
gr
McYalman -
3 maart 2010 om 7:34 am #25431
Hallo Joost,
Een keyword in de domeinnaam kan van invloed zijn, maar heeft absoluut niet de meeste invloed. Het lijkt me dan ook niet verstandig om een geheel nieuwe website op te zetten. De oude website is al langer online en heeft waarschijnlijk meer vertrouwen van Google dan een nieuwe website/domeinnaam(TrustRank).
Het opbouwen van een goede interne linkstructuur heeft absoluut veel zin. Denk hierbij vooral aan de anchor tekst. Deze is zeer belangrijk, dat geldt ook/vooral voor links verwijzend naar jou website. Mocht je de mogelijkheid hebben deze te wijzigen gebruik dan woorden waarop jullie gevonden willen worden in deze anchor. Daarnaast wordt door Google aangenomen dat hoe meer interne links naar een bepaalde pagina, hoe belangrijker deze pagina.
-
3 maart 2010 om 9:09 am #25432
Persoonlijk denk ik dat de domeinnaam vooral belangrijk is voor zogenaamde ‘navigation queries’, zoekopdrachten waarbij men op zoek is naar een specifieke site of pagina. Als de naam van de site ’toevallig’ ook een zoekwoord bevat, staat je site al snel bovenaan in de zoekresultaten. Bijvoorbeeld een website die ‘Goedkope verzekeringen.nl’ heet, zal goed scoren op de zoekterm ‘goedkope verzekeringen’. Maar als de site ‘Jansen verzekeringen’ heet, is het nog maar zeer de vraag of hij hoog staat bij ‘goedkope verzekeringen’.
-
3 maart 2010 om 9:13 am #25433
Als jansen verzekeringen veel backlinks heeft waarin men verwijst naar goedkope verzekeringen en de content van jansen verzekeringen is geoptimaliseerd op goedkope verzekeringen, in tegenstelling tot goedkope-verzekeringen.nl die geen backlinks en geen goede content heeft, dan komt jansen verzekeringen toch echt hoger te staan. Je kunt met goede content en linkbuilding dus veel meer doen dan met je domeinnaam.
-
3 maart 2010 om 9:19 am #25434
Ik denk dat Roland en Kevin allebei gelijk hebben: als de domeinnaam letterlijk overeenkomt met de zoekopdracht en er ook een beetje redelijke site onderhangt, zal dat domein al snel hoog ranken op die zoekwoorden. Tegelijkertijd zijn er nog veel meer factoren die van belang zijn, waarbij de linkbuilding+ankerteksten één van de zeer belangrijke is.
-
3 maart 2010 om 3:20 pm #25437
En om lekker tegendraads te zijn hierbij een argument om het wel te doen. Maar dan ook goed, dus de hele site omzetten naar een nieuw domein met trefwoord erin. Dit helpt je direct in je ranking. We hebben dit getest het scheelt echt. Daarnaast als je kijkt naar al je backlinks staat in de anchor heel vaak je bedrijfsnaam of domeinnaam en slechts weinig het trefwoord waar je op gevonden wilt worden. Als je nu een domeinnaam hebt met dit trefwoord erin is de kans veel groter dan mensen anchorteksten aanmaken met de goede trefwoorden. Voila!
We hebben dit oa gedaan voor Hippe Geboortekaartjes Online | Hippe Kip & Koter nu een tot 2 positie in Google op het trefwoord dat je wel kunt raden…!
Voorwaarde is wel dat alle content alleen maar op het nieuwe domein beschikbaar zijn dus echt met 301 redirects. Dit heeft natuurlijk enorme impact op organisatie dus is zeker geen lichte beslisssing.
Succes!
-
4 maart 2010 om 7:35 am #21602
Dank voor alle reacties. Leuk om te zien dat de meningen verschillen, maar ’t maakt het er niet makkelijker op :).
Feit blijft wel dat er op dit moment veel te weinig kwalitatieve links zijn, iets wat we zowiezo moeten oplossen.
Ik ga hier intern nog eens goed overleggen wat we precies gaan doen.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.