SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Hoe beïnvloed ik rich answers?
- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 6 maanden geleden door Alain Sadon.
-
AuteurBerichten
-
-
4 juni 2018 om 9:40 am #38507
Beste forumgenoten,
Ik probeer te begrijpen wanneer Google content interessant genoeg vindt om rich answers bij zoekresultaten te tonen?
Ik zie in ieder geval bij een van mijn zoekresultaten dat een rich answer wordt getoond. Erg prettig, want daarmee sta ik bovenaan. Wanneer ik voor andere zoektermen in Google kijk (zoektermen waar ik ook graag op gevonden wil worden) dan zie ik dat concurrenten bovenaan gevonden worden met een rich answer. Uiteraard een plek waar ik ook wil staan!
Ik kan niet echt een duidelijke lijn of verband zien (wanneer ik ook naar de rich answers van de concurrenten kijk) tussen de content, wanneer Google jouw content dus interessant genoeg vindt als rich answer. Wat ik inmiddels weet is dat Google hier erg subjectief mee omgaat en antwoorden op belangrijkste vragen van bezoekers zou tonen. Maar ik zie ook rich anwers, waarvan ik me afvraag of dat antwoord geeft op belangrijke vragen van bezoekers?
Mijn vragen daarom:
- Hoe kan ik er (enigszins) achterkomen of Google mijn content interessant genoeg vindt voor een rich answer? Of wat belangrijke vragen van bezoekers zijn? (vanuit mijn eigen bedrijf kan ik wel verzinnen wat belangrijke vragen van mijn bezoekers zijn, maar vindt Google dit ook?)
- Wat kan ik allemaal doen om een zo groot mogelijke kans te hebben dat een rich answer bij mijn zoekresultaten wordt getoond? Google+? Ik lees ook iets over Freebase?
- Wat is het verschil tussen een rich answer en een knowlegde graph?
Bedankt alvast voor de reacties.
Gegroet,
Maurits
-
15 juni 2018 om 10:02 pm #38529
Dag Maurits,
Allereerst: wat jij “rich answers noemt”, wordt door Google inmiddels “featured snippets” genoemd, in het Nederlands “Aanbevolen fragmenten”. Ook zien we wel de termen: “answer boxes” en “nul-posities”. Het betreft allemaal die plek bovenin de zoekresultaatpagina waar Google een direct antwoord geeft op de zoekvraag. Vroeger kwamen die antwoorden van wikipedia, nu gebruikt Google ook onze sites. Het ligt voor de hand te verwachten dat Google de featured snippets ook gaat gebruiken (of al gebruikt?) voor voice search antwoorden.
Er zijn drie soorten featured snippets:
1. Paragraph snippets (de bekende tekst)
2. List snippets (lijstjes, genummerd of ongenummerd)
3. TabellenEr zijn heel veel artikelen te vinden met allerlei onderzoeken naar dit fenomeen. Ik geef er hier een paar:
https://support.google.com/webmasters/answer/6229325?hl=nl
https://moz.com/blog/optimize-featured-snippetsNew search quality raters guidelines for Google Assistant and voice search evaluations
Een interessante is ook deze, waar Google aan voice search quality raters aangeeft wat kwalitatief goede voice search answers zijn:
https://storage.googleapis.com/guidelines-eyesfree/evaluation_of_search_speech_guidelines_v1.0.pdfEn nog even concreet m.b.t. een paar andere vragen van je:
1. Google+ lijkt mij niet van belang voor featured snippets, ik zou in ieder geval niet weten hoe.
2. Freebase is een database die niet meer bestaat, en over is gegaan op Wikidata. Het is inderdaad goed mogelijk dat Google ook antwoorden uit die database gebruikt.
3. Een ‘knowledge graph’, in het Nederlands ‘kennisvenster’, is dat blok met informatie rechts op Google’s zoekresultaatpagina (bij desktop). Bij mobiel staat dat blok meestal bovenaan de pagina. Google vult die met bedrijfsinformatie (uit Google Mijn Bedrijf), met informatie over personen, muziek, etc. Het zijn ook een soort directe antwoorden, maar het is toch een ander blok dan de featured snippets.Als je meer ontdekt, hou ons op de hoogte!
Alain
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.