SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Google’s hulpprogramma voor zoekwoorden onbetrouwbaar?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
17 augustus 2010 om 7:30 pm #21880
Zojuist las ik onderstaand artikel waarvan de conclusie goed aansluit bij de vraag die ik stelde in dit artikel waarin ik al stelde dat we ons niet te rijk moeten rekenen met zoekvolumes. Daarin merkte ik op dat er wel een erg groot verschil is tussen het zoekvolume zoals we dat binnen Google’s hulpprogramma voor zoekwoorden kunnen opzoeken en het feitelijk aantal impressies dat Google’s webmaster tool toont.
Het artikel:
Why The Google AdWords Keyword Tool Shouldn’t Be Used For SEO – A Case StudyIk verneem graag ook jullie ervaringen!
-
17 augustus 2010 om 7:59 pm #25839
Die conclusie is ook wel logisch, immers het is bedoeld om je campagnes in te richten en die worden weer getoond op het hele search network van google. Dus daar is het wellicht wel accuraat voor.
Voor de organische zoekresultaten zullen we gewoon moeten kijken naar de Keywordtool gebasseerd op werkelijke zoekopdrachten. (Klinkt eigenlijk ook wel logisch).
Waarom wordt dan toch zo vaak de Adword Keyword Tool voor Seo Gebruikt ? Meningen ?
Overigens geloof ik dat het alleen qua aantallen niet accuraat is. Je kunt beide dus wel gebruiken om te zien welke zoekwoorden in potentie het meeste gebruikt worden.
-
18 augustus 2010 om 1:19 pm #25840
Dag Bart,
Dank voor je reactie. Google’s sktool is op bepaalde punten inderdaad beter. Als ik zoek op ‘zoekmachine optimalisatie geeft het hulpprogramma voor zoekwoorden lokaal (Nederland, Nederlands) een zoekvolume van 22.200. De sktool geeft er ‘slechts’ 5.400. Dat ligt in ieder geval een stuk dichter bij de 3.600 impressies die vanuit mijn webmaster tools op dat zoekwoord worden aangegeven.
Maar sktool is ook wel erg beperkt in mijn ervaring. Zo worden, als ik bijvoorbeeld het zoekwoord ‘seo’ opgeef, slechts 21 varianten (seo advies, seo bedrijven, etc.) getoond, zelfs zonder het exacte zoekwoord ‘seo’. Bij het hulpprogramma krijg ik er maar liefst 234 (incluis het exacte zoekwoord).
Verder kan ik niet specificeren of ik de volumes voor “exact”, “breed”, etc. wil hebben. Ook mis ik die handige categorieën, zoals die wel in het hulpprogramma worden getoond.
Hoe kijk je hier tegenaan?
-
18 augustus 2010 om 7:23 pm #25843
Alain,
We hebben eigenlijk niet veel keus, of de adwords variant of de SK als we zoekresultaten van de meest gebruikte zoekmachine willen gebruiken.
De Sktool geeft volgens mij alleen de resultaten van de exacte zoekwoorden en niet broad etc.
Als we andere bronnen willen gebruiken, dan zijn ze ofwel gebaseerd op 1 van deze twee google tools of op tools van zoemachines die er minder toe doen.
Ik ben echter ook van mening dat de absolute hoeveelheden er niet zoveel toe doen, we moeten ons concentreren op de meest gebruikte zoektermen, en zoals ik al aangaf is daar geen verschil in volgens mij. In elke tool is de volgorde van best scorende zoekwoorden hetzelfde volgens mij, maar heb niet uigebreid getoetst.
De sktool heeft wel iets van categorieën aan de linker kant, die zijn een beetje van het niveau van google Insights voor search.
-
21 september 2010 om 12:48 pm #25911
De sktool blijkt er uit te gaan:
More relevant traffic estimates now in the updated Keyword Tool – Inside AdWords -
21 september 2010 om 3:03 pm #21881
nou dan blijft er weinig keus over.
Ik heb de belangrijkste nummer 1 posities die ik beheer nog eens bekeken, en het komt redelijk overeen met de schattingen en met analytics.
We blijven het volgen.
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Niet op Google zichtbaar en vraag over Google Search Console 2 februari 2022 Beste allemaal Ik ben bezig met een website en ik loop tegen het volgende aan. Er word momenteel maar een pagina op google getoond, de…
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.