SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Google verandert automatisch het zoekresultaat
Tags: lerende machines
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 10 maanden geleden door Alain Sadon.
-
AuteurBerichten
-
-
5 januari 2017 om 1:30 pm #37047
Hallo,
Ik heb sinds recent een webwinkel aangemaakt voor de verkoop van bordspellen. Deze laatste heb ik De Spelvogel genoemd, maar blijkbaar was dat geen slim idee.
Als je dit opgeeft in google, dan verandert het immers automatisch in “De Speelvogel”. In de meeste gevallen moet je dan klikken op “resultaten voor De Spelvogel” om toch de juiste website te kunnen vinden. Dit is bijzonder lastig sinds er blijkbaar effectief een winkel “De Speelvogel” bestaat.
Ik heb veel tijd gestoken in het aanmaken van de website en er is wel wat aan SEO gebeurd, maar ik weet niet hoe ik het probleem met die correctie op google zoekacties moet aanpakken. Weet iemand hier raad?
-
5 januari 2017 om 9:53 pm #37048
Ja, dat is vervelend. Als ik bij mij (in Amsterdam) zoek op ‘spelvogel’, dan toont Google wel gewoon netjes de spelvogel-resultaten (met als optie om speelvogel-resultaten te tonen), maar als ik zoek op ‘de spelvogel’ dan krijg je inderdaad speelvogel-resultaten (met als optie om toch spelvogel-resultaten te tonen).
Je moet weten dat de suggesties van Google tot stand komen m.b.v. een zelf-lerend algoritme. Het zijn dus geen mensen die dat bepalen.
Op basis van de zoekwoordplanner van Google zie ik dat er noch in Nederland, noch in België, wordt gezocht op deze twee zoektermen (zoekvolume in alle gevallen nul, gemiddeld over de afgelopen 12 maanden). In de praktijk zal er wel degelijk op gezocht worden, maar de volumes zijn in ieder geval laag.
Op basis van deze lage zoekvolumes moet Google dus bepalen wat mensen bedoelen als ze ‘(de) speelvogel’ of ‘(de) spelvogel’ intypen. Tot dit moment concludeert Google dat ze waarschijnlijk ‘speelvogel’ bedoelen, waarschijnlijk omdat niemand vooralsnog op ‘spelvogel’ zoekt, maar dat kan ook weer veranderen.
Als jouw webwinkel bekender gaat worden, en mensen om die reden vaker ‘de spelvogel’ gaan intypen én vervolgens ook de link aanklikken dat ze ook daadwerkelijk de resultaten willen zien van ‘de spelvogel’ (zoals ik zojuist heb gedaan, at your service), dan verwacht ik dat het lerende algoritme van Google de suggesties gaat aanpassen. Je zal dus wat steviger moeten inzetten op branding.
Spelvogel lijkt mij bovendien een prima naam, die ik niet zomaar zou aanpassen.
-
5 januari 2017 om 9:56 pm #37049
Toevoeging: op ‘de speelvogel’ blijkt wel 720 keer per maand gezocht te worden en op ‘de spelvogel’ nul keer. Maar goed, dat verandert mijn betoog niet. Het gaat er namelijk niet om dat er dan meer dan 720 keer/maand op ‘de spelvogel’ gezocht moet gaan worden, maar het gaat er om dat er überhaupt op ‘de spelvogel’ gezocht gaat worden.
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Niet op Google zichtbaar en vraag over Google Search Console 2 februari 2022 Beste allemaal Ik ben bezig met een website en ik loop tegen het volgende aan. Er word momenteel maar een pagina op google getoond, de…
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.