SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Google meldt over duplicate content
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
2 november 2011 om 12:15 pm #22735
Jullie hebben waarschijnlijk allemaal de volgende post op het Google Webmaster Blog gezien. Vooral de eerste alinea verklaard veel. Official Google Webmaster Central Blog: Raising awareness of cross-domain URL selections
Snelle Google translate vertaling van een voorbeeld in deze alinea:
“Om een eenvoudig voorbeeld te nemen, als de groep met duplicate content URLs een URL bevat van a.com en een URL uit b.com en onze algoritmes selecteert de URL van b.com, kan de a.com URL niet meer worden weergegeven in de zoekresultaten en er zal een daling te zien zijn van het zoekmachine verkeer.”Volgens mij zegt Google hier dat ze dus buiten de volgens hun meeste relevante pagina er geen andere gelijke content meer getoond wordt.
Ik zou graag jullie gedachten hierover horen.
-
2 november 2011 om 12:59 pm #26819
Zo lees ik het inderdaad ook. Tot nu toe zie je nog heel vaak zoekresultaten met dezelfde content. Dat gaat blijkbaar tot het verleden behoren, hoewel ze zeggen: “may no longer be shown in our search results”. Dus worden de dubbele pagina’s niet meer getoond. Goed, we gaan het zien…
En dank voor het artikel, Paul!
-
14 november 2011 om 3:39 pm #26854
Hoe wordt dan bepaald welk URL te zien zal zijn in de zoekresultaten?
-
15 november 2011 om 9:42 am #26857
Hoe wordt dan bepaald welk URL te zien zal zijn in de zoekresultaten?
Dat is bij Google uiteraard de grote vraag. Het heeft volgens mij te maken met het moment dat Google de content indexeert. En daarbij komt uiteraard de autoriteit van de site om de hoek. Een site met een hoge autoriteit zal vaker gecrawled en geïndexeerd worden. Het is dus aannemelijk dat een site met een hoge autoriteit eerder wordt aangemerkt als de ‘eigenaar’ van de content dan een site die misschien de starter is van de content. Daarom is het belangrijk om een goed crawlbare site te maken met unieke interessante content. Dat maakt je op een gegeven moment een autoriteit.
-
15 november 2011 om 4:42 pm #22736
Dat is bij Google uiteraard de grote vraag. Het heeft volgens mij te maken met het moment dat Google de content indexeert. En daarbij komt uiteraard de autoriteit van de site om de hoek. Een site met een hoge autoriteit zal vaker gecrawled en geïndexeerd worden. Het is dus aannemelijk dat een site met een hoge autoriteit eerder wordt aangemerkt als de ‘eigenaar’ van de content dan een site die misschien de starter is van de content. Daarom is het belangrijk om een goed crawlbare site te maken met unieke interessante content. Dat maakt je op een gegeven moment een autoriteit.
Ik denk ook dat het moment van indexeren bepalend is. Het is daarom van belang dat je een artikel dat je op meerdere websites wilt zetten eerst op je eigen website laat indexeren en vervolgens pas het artikel verspreid over andere sites (om het probleem zoals hierboven beschreven te voorkomen).
Interessante vraag is natuurlijk wat er in het volgende geval gebeurt:
Stel je hebt een artikel op je website staan. Een ander domein kopieert het artikel (met of zonder toestemming). Een maand later verplaats je het artikel naar een andere URL binnen je domein vanwege een herstructurering van de site. Het artikel wordt opnieuw geindexeerd. Welk artikel is dan leidend? Jouw artikel op de nieuwe URL of de kopie op het andere domein? Zorgt bijvoorbeeld een 301-redirect van je oude naar je nieuwe URL ervoor dat je ook het ‘recht op eerste publicatie’ behoudt (lees: jouw URL wordt weergegeven in de zoekresultaten)? Ik heb het niet getest. Iemand?
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Niet op Google zichtbaar en vraag over Google Search Console 2 februari 2022 Beste allemaal Ik ben bezig met een website en ik loop tegen het volgende aan. Er word momenteel maar een pagina op google getoond, de…
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.