SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Goed presterende pagina's die geen business opleveren
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 5 maanden geleden door Nathan Veenstra.
-
AuteurBerichten
-
-
21 mei 2018 om 7:32 am #38468
SEO advies gevraagd. Wij hebben bij http://www.jitty.nl jaren lang veel content gemaakt waar we niet rechtstreeks business van kregen maar wel zoekverkeer. Als ik het goed begrijp dan was jaren geleden goed presterende pagina’s goed voor je totaal ranking. Wat ik begrepen hebbes dat er een update gekomen is van google waar de individuele kwaliteit van een pagina veel belangrijker geworden is. Ik heb nu een aantal van deze pagina’s die goed presteren, geen business opleveren en dus ook een hoge bounce rate hebben. Ik zit een beetje in een tweestrijd, die pagina’s gaan optimaliseren voor de gebruiker zodat de bounce rate omlaag gaat of het gewoon zo laten.
Mijn best perfomende pagina is deze: https://www.jitty.nl/welk-kapsel-past-bij-mij/
Bij die pagina zou je zeggen dat je misschien nog wel wat klanten kan binnen halen, het probleem is natuurlijk dat het zoekverkeer grotendeels niet lokaal is.Dan een tweede punt, meer om te kijken of het zou scoren hebben we morge jaar een paar mini artikelen geschreven over kleuren tijdens de zwangerschap. Deze pagina’s zijn nu alleen nog teksten, zeer minimaal opgezet. Ze scoren als een gek. Leveren dus ook traffic op. Ik kan dit gaan verrijken met bijvoorbeeld interviews met artsen en met zwangere vrouwen. Dan gaan we nog veel meer daar mee scoren. Maar ook wee grotendeels niet lokaal.
Dus de vraag is eenvoudig, als de content wel logisch is voor je bedrijf en je scoort er wel traffic mee maar geen business wel in investeren of niet?
-
21 mei 2018 om 2:48 pm #38471
Beste Rpronk,
Ik ben geen SEO expert, sterker nog ik ben net begonnen met het bouwen van mijn eerste webshop maar toen ik tegen het onderwerp SEO aanliep is dat ook gelijk waar ik de afgelopen +-1000 uur ben blijven steken. Aan theoretische kennis heb ik dus geen gebrek.
Wat mij opvalt aan je best performende pagina (over welke kapsel past bij mij)
- Je CTA (call-to-action) vind ik pas helemaal onderaan het artikel als ik al een schat aan informatie (waarmee ik verder kan komen) heb gehad.
- Verwijst aan twee maal toe naar een externe link die opent in dezelfde pagina waarmee je je bezoeker gelijk kwijt bent nog voordat die je CTA gezien heeft!
Ik denk dat je best wat actiever je eigen producten mag verkopen. Het is voor je bezoekers namelijk niet duidelijk wat je van ze vraagt.
-
21 mei 2018 om 7:57 pm #38472
Hey Onno, je hebt 100% gelijk. Maar kennelijk heb ik mijn vraag niet duidelijk genoeg gesteld. Deze pagina is nooit geoptimaliseerd geweest om verkopen te gaan maken, Je zegt het is niet duidelijk wat je va je klant verwacht, eens want er was geen verwachting. Deze pagina is ooit gemaakt om voor de hele website kracht te maken.
Ik weet 95% zeker dat de bezoekers op deze pagina niet mijn klant zullen worden. Het andere voorbeeld waar ik het over had, die pagina’s over zwangerschap die gaan al helemaal niet mijn klant worden. Maar het levert mij wel traffic op en in de ogen van google mogelijk relevante traffic waardoor andere pagina’s die wel belangrijk voor mij zijn mogelijk beter gaan scoren.
Echter als ik het goed begrijp dan is het algoritme ondertussen zo anders dat de scoringkracht van een individuele pagina minder belangrijk wordt voor de rest van je website.
Ik kan drie dingen doen:
1: De pagina’s weghalen want ik krijg er toch geen klanten door
2: De pagina’s laten zoals ze zijn
3: De pagina’s verder gaan optimaliseren zodat de scoring kracht nog beter wordt. In dat geval zal ik de bounce rate omlaag gaan werken door bijvoorbeeld nog een paar tussen pagina’s te schrijven waar men weer op kan klikken.
De derde optie die kost werk en ja wellicht dat er een klant uit gaan komen maar dat is niet zeker.
En dat is dus mijn vraag heeft het zin om te investeren in dit soort pagina’s?
-
4 juni 2018 om 10:01 pm #38508
Ik zou per pagina bekijken wat je ermee moet. Optie 3 is wat mij betreft altijd de eerste optie. Niet iedere pagina hoeft per se geld op te leveren. Bijzonder goede informatieve pagina’s zijn ook waardevol en leveren indirect vaak ook klanten op. Dat valt dus ook niet altijd te meten.
Bepaal dus eerst per pagina wat het doel is: informeren of converteren. Ga daarna kijken of ze daar goed genoeg voor zijn of misschien kunnen worden verbeterd. En: bekijk ook of er niet toevallig verschillende pagina’s met elkaar concurreren. Ik heb nu 2 klanten die beide zo SEO-gericht waren dat ze voor iedere denkbare variant van een zoekterm wel een pagina hadden gemaakt. Dat werkt dus ook niet. De kracht van die pagina’s kun je beter bundelen in 1 heel goede pagina inclusief de sub-onderwerpen.
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- 3,18K pagina's zijn uitgesloten 4 maart 2022 Hallo, Om te beginnen wil ik vast zeggen dat ik nieuw ben in het opzetten van een website. Ik heb een eigen website ( mijnsportartikelen.nl…
- Canonicals op blogpages om meer verkeer op categorie pagina's te krijgen 15 april 2022 Hoi, Ons online marketing bureau heeft onder een aantal rankende blog pages een canonical gezet die gaat naar een categorie pagina om zo meer verkeer…
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.