SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Geen overeenkomst met google zoekvolume
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
22 april 2010 om 12:43 pm #21693
Beste mensen,
Sinds twee maanden heb ik mijn webwinkel online gezet waarop ik “Barok meubels(/stoelen)” te koop heb staan.
Bij zoekmachine optimalisatie heb ik me vooral gericht op de zoekwoord “Barok stoelen” aangezien de zoekvolume die google aangeeft via haar keywoord tool erg aantrekkelijk is in verhouding met de concurrentie intensiteit.
Inmiddels staat mijn website op plaats 3-4 op zoekwoord “Barok stoelen”, maar de unieke bezoekers die ik dagelijks via google binnenkrijgt komt bij lange na niet overeen met wat je zou verwachten aan de hand van de zoekvolume die google aangeeft.
Zo geeft google aan dat de zoekvolume voor “barok stoelen” in maart 40.500 bedroeg. Ik begrijp wel dat niet elk van die zoekopdrachten ook daadwerkelijk een klik op de website oplevert, maar toch zou je meer bezoekers per dag verwachten dat mijn huidige 40-60 unieke bezoekers per dag.
Zie ik er iets over het hoofd? of houdt de zoekvolume die google aangeeft iets heel anders in dan wat ik geïnterpreteerd heb.
Alvast bedankt.
-
22 april 2010 om 12:51 pm #25581
Zet de instelling ‘opties voor zoekwoorden’ wel op ‘exact’, je hebt hem nu op ‘breed’ staan.
-
22 april 2010 om 1:44 pm #25582
Het Hulpprogramma voor zoekwoorden kan inderdaad wel eens misleidende getallen laten zien. Er zijn drie opties:
– ‘exact’ betekent: alle zoekopdrachten die identiek zijn aan het zoekwoord
– ‘woordgroep’ betekent: alle zoekopdrachten waar het zoekwoord in voorkomt
– ‘breed’ betekent: alle zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan het zoekwoord, in het geval van ‘barok stoelen’ is bijvoorbeeld ‘barok meubelen’ gerelateerd.Maar ook al kijk je naar de aantallen bij ‘exact’, dan kan dit nog steeds een verkeerd beeld geven. Het is namelijk mogelijk dat de zoeker vooral op zoek is naar stoelen in zijn eigen woonplaats. De aantallen in de tool zijn de zoekopdrachten voor het hele land bij elkaar opgeteld. Dat betekent niet dat in jouw regio de vraag naar ‘barok stoelen’ ook hoog is. De suggesties die Google geeft als de ‘barok stoelen’ intikt, wijzen er op dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat men vooral lokale resultaten zoekt. Je de meeste suggesties bevatten een plaatsnaam.
Als ik ‘barok stoelen’ uitprobeer in Google Insights for Search zie ik dat vooral in de randstad en in Noord-Brabant vaak gezocht wordt met deze zoekterm.
-
22 april 2010 om 2:21 pm #25583
Dat is dan inderdaad erg misleidend. Tot voorheen zocht ik de zoekvolume altijd nog op via
https://adwords.google.nl/select/KeywordToolExternalIk zal me dan dus meer moeten gaan richten op een ander zoekwoord gezien de huidige prestatie.
In ieder geval bedankt voor de reacties.
-
23 april 2010 om 11:14 am #25589
@Roland
Interessant punt, maar weet niet of ik je helemaal begrijp. De Keyword tool van Google (zowel KeywordToolExternal als Insights) geven het daadwerkelijke zoekvolume (of althans iets wat redelijk in de buurt van de werkelijkheid zal liggen). In het geval van ‘Barok stoelen’ is dat (bij de optie exact) ongeveer 20.000. Laten we zeggen dat bij een 3e á 4e positie 5% klikt op het resultaat. Dit percentage haal ik even uit mijn eigen ervaring met sites rond die positie. Dan zou je 1000 bezoekers verwachten. Sha krijgt er echter zo’n 50. Dat zou een CTR betekenen van slechts 0,25%.Als ik kijk naar de eerste vijf zoekresultaten op ‘Barok stoelen’, dan zie ik daar geen plaats- of regio-aanduidingen in Title’s of Description’s. Dit betekent dat een zoeker uit een bepaalde regio dus niet kan selecteren op een aanbieder uit zijn eigen regio. Hoe kan dit dan de verklaring zijn voor zo’n lage CTR? Het zou ook te maken kunnen hebben met een zeer slechte Title/Description?
-
23 april 2010 om 11:49 am #25590
Dit percentage haal ik even uit mijn eigen ervaring met sites rond die positie. Dan zou je 1000 bezoekers verwachten. Sha krijgt er echter zo’n 50. Dat zou een CTR betekenen van slechts 0,25%.
Sha spreekt over 40 a 60 UV’s per dag. Dat zijn tussen de 1200 en 1800 UV’s per maand. Volgens mij zijn de getallen in Google keyword tools per maand. En dan komt het wel redelijk overeen.
-
23 april 2010 om 12:17 pm #25591
Oef, dat had ik even verkeerd gelezen, dank! Bij 1500 clicks (op de 20.000 vertoningen) per maand kom je nu uit op 7.5%, dus inderdaad heel prima. Dus een storm in een glas water door Sha…
Wat mensen vaak vergeten is dat ze slechts op een percentage mogen rekenen van het door Google gesuggereerde (exacte) zoekvolume. Als je uitgaat van 20.000 (of zelfs van 40.000 als je de tool verkeerd gebruikt) en het blijken er 1500 te worden is dat schrikken. Maar niet onlogisch dus.
-
23 april 2010 om 12:41 pm #25592
Ik ben ooit de volgende grafiek tegengekomen van een onderzoek over waar geklikt wordt in zoekmachines. Dit onderzoek stampt uit 2006 of zo en het zal zonder meer alweer anders zijn, maar het geeft wel een beeld. Vooral de drop tussen pagina 1 en 2 is enorm.
-
23 april 2010 om 12:41 pm #25593
Dan nog een ander vraag:
Bij een 3e/4e positie is er dus blijkbaar een CTR van 6-7%, wat zal de CTR zijn uit jullie eigen ervaring voor een 1e of 2e positie?
Aangezien mijn website ook nog niet zolang online staat zal het niet zo makkelijk de 1e positie kunnen veroveren, maar ik zal me mee bezig gaan houden.
-
23 april 2010 om 12:46 pm #25594
Zag je laatste post niet PaulG, bij deze is mijn voorgaand bericht dus ook beantwoord.
Waarom heb je er eigenlijk zo’n lage CTR voor de eerste positie? Dat er ongeveer 60% procent niet op de 1e resultaat klikt is nogal beetje raar…
-
23 april 2010 om 12:51 pm #25595
Zoals ik al aangaf is de grafiek uit 2006, dus voor internet begrippen redelijk oud. Er zijn Google SERP heatmaps die in die periode gemaakt zijn en daarna opnieuw in 2008 (dacht ik) en daarbij zie je dat de aandacht steeds meer op de eerste 3 posities komt te liggen. Het percentage zal dus nu ook wel hoger liggen wat op positie 1 klikt.
De grafiek is voor mij alleen een indicatie en helpt mij in onze organisatie het belang van SEO en hoge rankings op sterke trefwoorden uit te leggen.
-
23 april 2010 om 1:53 pm #25596
De CTR hangt erg af van de vraag of -en hoeveel- adwords advertenties er nog boven de organische zoekresultaten staan.
Twee voorbeelden:
Mijn nr1-positie-CTR voor het zoekwoord ‘zoekmachine optimalisatie’ = 16% (meestal 3 adwords erboven)
Mijn nr1-positie-CTR voor het zoekwoord ‘seo tools’ = 57% (meestal 1 adword erboven) -
24 april 2010 om 7:31 pm #25598
In aanvulling hierop: misschien klopt het grafiekje van Paul wel mits we de adwords-resultaten meetellen.
Een nr.1 organische positie met 3 adwords erboven is dan feitelijk een positie 4. Omdat een deel van de mensen de adwords skipt, zal je het misschien gemiddeld als een positie 3 kunnen rekenen. Daar moeten toch onderzoeken over bekend zijn. Kent iemand die? Ik zal zelf ook eens dieper zoeken.
-
25 april 2010 om 9:30 am #25599
Ik heb even snel gekeken bij de nieuwe tool van Google webmasters: een nummer 1 positie leidt tot 50-60% clicks als er twee zoekwoorden worden gebruikt. Bij één zoekwoord leidt een nummer 1 positie tot zo´n 30-40% clicks.
Een positie 2 leidt tot 10-20% clicks.
Dit alles erg grof bekeken natuurlijk. Een verband met adword advertenties kan ik niet beoordelen.
-
25 april 2010 om 9:56 am #25600
@SEOdoc
Dank je wel, interessant. Heb je ook een idee waarom de CTR bij jou afhankelijk lijkt van het aantal zoekwoorden? -
25 april 2010 om 2:41 pm #25601
@SEOguru: Ik denk dat mensen die met meer woorden zoeken specifiekere informatie zoeken en terechtkomen op pagina’s die deze specifieke informatie geven. Als je op 1 woord zoekt kan het zijn dat je verder moet kijken in de zoekresultaten voordat je vindt wat je zoekt.
Voorbeeld: als je zoekt op “dodo vleugels” kom je waarschijnlijk op een pagina met info daarover, terwijl als je op “dodo” zoekt je misschien eerst verder moet kijken in de zoekresultaten voordat je vindt wat je zoekt.
-
25 april 2010 om 3:06 pm #25602
@SEOdoc
Interessant idee, moet ik even over nadenken.Een ander criterium zou kunnen zijn het onderscheid tussen ’transactional queries’ (op zoek naar product of dienst), ‘informational queries’ (op zoek naar informatie) en ‘navigational’ queries’ (op zoek naar een reeds bekende, specifieke website).
Bij de eerste zal men de PPC-advertenties serieuzer nemen dan bij de tweede en derde. De organische CTR zullen bij zoekopdrachten van het eerste type daarom waarschijnlijk lager uitpakken dan bij de tweede. Omdat men bij de derde al weet wie men zoekt, zal de CTR bij de derde heel laag uitpakken, tenzij je precies de site hebt die men zoekt. De CTR op ‘seoguru’ en ‘seo guru’ zijn bij mij inderdaad het hoogst van alle zoekwoorden.
-
26 april 2010 om 9:26 am #21694
@seoguru: Mijn site richt zich denk ik voor 90% op informatiezoekenden, met het idee dat een deel ervan op een web 2.0 manier zakelijk interessant wordt. Op de twee-woord zoektermen is er qua adword advertenties redelijk wat concurrentie. Mij ontbreekt de tijd om dit diepgaand te analyseren, maar het klinkt plausibel wat je zegt.
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Niet op Google zichtbaar en vraag over Google Search Console 2 februari 2022 Beste allemaal Ik ben bezig met een website en ik loop tegen het volgende aan. Er word momenteel maar een pagina op google getoond, de…
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.