SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Gedropt naar plaats 50
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
24 augustus 2009 om 12:04 pm #21347
Beste iedereen,
Nog niet zo lang geleden heb ik hier antwoord gekregen op mijn vraag hoe ik om moest gaan met het veranderen van urls
van: domein.nl/pagina/
naar: domein.nl/categorie/pagina/Ik heb toen het advies gehad om 301 redirects te gebruiken. Die zouden op termijn door google worden overgenomen waardoor de nieuwe urls de oude urls zouden vervangen.
Ik heb dit advies meerdere keren gevonden op het internet dus ik heb het opgevolgd. In eerste instantie leek alles goed te gaan en hielp onze nieuwe website de rankings, zoals verwacht, alleen maar te versterken en te verbeteren. Nu echter na 5 weken blijken we ineens van positie 1 op het zoekwoord te zijn gezakt naar positie 50!
Het zou een enorme strop zijn als dit zo blijft. Heeft iemand hier een verklaring voor of weet iemand of ik iets verkeerd heb gedaan. Ik weet niet of het hier toegestaan is om de url hier weer te geven. Zo niet laat het dan even weten dan haal ik het weg… alvast super bedankt voor de hulp!
-
24 augustus 2009 om 12:49 pm #24915
Heb je al gekeken in Google Webmaster Tools wat Google eventueel te melden heeft over de site? Je moet je daarvoor wel aanmelden. Bij de ‘messages’ meldt Google problemen die ze met je site hebben. Dus eerst even daar kijken. Succes!
-
24 augustus 2009 om 1:20 pm #24916
Heb je al gekeken in Google Webmaster Tools wat Google eventueel te melden heeft over de site? Je moet je daarvoor wel aanmelden. Bij de ‘messages’ meldt Google problemen die ze met je site hebben. Dus eerst even daar kijken. Succes!
Bedankt voor de snelle reactie. Direct toen ik het verlies zag heb ik gekeken in webmasterstool omdat ik bang was voor een penalty, ook al doen we alles netjes. Dat is niet het geval. Daarnaast staan we wel nog in de rankings maar zijn we gewoon enorm gezakt.
Verder ziet alles er goed uit. In de webmasterstool staan de rankings ook nog allemaal geregistreerd, zoals ze per zoekwoord waren (alle belangrijke woorden in top 5).
Er zijn twee dingen die opvallen, waaronder een groot aantal ‘Not found’ urls. Daarvan is het merendeel vreemd genoeg zoekpagina’s. Ik zal daar zo iets aan gaan doen, maar dat lijkt mij niet de reden dat we zo sterk zijn gezakt. Behalve die not found hebben we totaal geen andere crawl errors in andere categorieen.
Verder valt op dat er bij sitemaps (XML) de sitemap van de oude site er nog steeds bij staat. Ik kan deze niet deleten, want dat heb ik al gedaan dus dat is waarschijnlijk wel in orde.
Ik begrijp er niets van, want ik heb alles erg netjes aangepakt. Iemand enig idee?
-
26 augustus 2009 om 6:56 pm #24927
Om welk zoekwoord gaat het? Afgaande op de keywords in de homepage, focus je je op zoekwoorden als: vca direct, vca, vca examen, vca opleiding. Ik krijg bij al die zoekwoorden een top 3 positie voor vcadirect.nl. Wat dat betreft lijkt er niets aan de hand dus.
Het is wel bekend dat Google pagina’s met een kortere URL vaak belangrijker vindt dan een pagina met een langere URL. De nieuwe URL’s zijn soms langer, dus dat kan een verklaring zijn voor een minder goede positie. Bijv. ‘http://www.vcadirect.nl/vca-certificaat’ is ‘http://www.vcadirect.nl/vca-examen/vca-certificaat/’ geworden. Omdat de pagina nu in een subdirectory staat, krijgt hij ook bij Google minder gewicht. Voor de zoekterm ‘vca certificaat’ is de positie ook iets lager (5). Je zou kunnen overwegen een link naar deze pagina in de eerste alinea op je homepage te plaatsen. Daarmee geef je aan dat het een belangrijke pagina is.
Ook moet je eens kijken naar de navigatie. Stonden de links naar de belangrijke pagina’s (zoals ‘vca certificaat’) vroeger misschien direct zichtbaar in het menu aan de linkerkant? Door ze nu pas zichtbaar te maken na een klik op ‘vca examen’ krijgen ze minder gewicht. Directe links naar deze pagina’s in het menu zou ook positief kunnen uitpakken.
Heb je trouwens ook een xml sitemap voor de nieuwe site gemaakt? Dan pikt Google de redirects naar de nieuwe url’s sneller op.
Hopelijk heb je er wat aan.
-
27 augustus 2009 om 7:38 am #24928
Om welk zoekwoord gaat het? Afgaande op de keywords in de homepage, focus je je op zoekwoorden als: vca direct, vca, vca examen, vca opleiding. Ik krijg bij al die zoekwoorden een top 3 positie voor vcadirect.nl. Wat dat betreft lijkt er niets aan de hand dus.
Het is wel bekend dat Google pagina’s met een kortere URL vaak belangrijker vindt dan een pagina met een langere URL. De nieuwe URL’s zijn soms langer, dus dat kan een verklaring zijn voor een minder goede positie. Bijv. ‘http://www.vcadirect.nl/vca-certificaat’ is ‘http://www.vcadirect.nl/vca-examen/vca-certificaat/’ geworden. Omdat de pagina nu in een subdirectory staat, krijgt hij ook bij Google minder gewicht. Voor de zoekterm ‘vca certificaat’ is de positie ook iets lager (5). Je zou kunnen overwegen een link naar deze pagina in de eerste alinea op je homepage te plaatsen. Daarmee geef je aan dat het een belangrijke pagina is.
Ook moet je eens kijken naar de navigatie. Stonden de links naar de belangrijke pagina’s (zoals ‘vca certificaat’) vroeger misschien direct zichtbaar in het menu aan de linkerkant? Door ze nu pas zichtbaar te maken na een klik op ‘vca examen’ krijgen ze minder gewicht. Directe links naar deze pagina’s in het menu zou ook positief kunnen uitpakken.
Heb je trouwens ook een xml sitemap voor de nieuwe site gemaakt? Dan pikt Google de redirects naar de nieuwe url’s sneller op.
Hopelijk heb je er wat aan.
Beste Roland,
Bedankt voor je reactie. Inmiddels is onze penalty ongedaan gemaakt door Google. Het bleek een hele andere reden te hebben. Het menu en de content heb ik expres nog niet aangepast om eens even te kijken wat de url’s voor invloed hebben. Het lijkt nu dus allemaal positief uit te pakken. xml sitemap zit er in op de juiste plek, namelijk /sitemap.xml
Nogmaals dank!
-
27 augustus 2009 om 12:32 pm #24930
Dan heb je ons wel nieuwsgierig gemaakt naar de reden. En was het toch een penalty? Hoe weet je dat het een penalty was als er niets via webmaster tools gecommuniceerd was? En hoe weet je dat Google de penalty ongedaan heeft gemaakt?
Laat ons weten!
-
27 augustus 2009 om 12:53 pm #21348
Dan heb je ons wel nieuwsgierig gemaakt naar de reden. En was het toch een penalty? Hoe weet je dat het een penalty was als er niets via webmaster tools gecommuniceerd was? En hoe weet je dat Google de penalty ongedaan heeft gemaakt?
Laat ons weten!
Uiteindelijk bleek het duidelijk dat het een penalty was omdat we op alle zoekwoorden waren gezakt. De onzekerheid is alleen erg lastig corrigeren omdat we geen bericht hadden gehad van google. Na een uitgebreide mail aan Google over het hoe en waarom zijn we weer hersteld naar onze oude posities. Dat lijkt me dus een bevestiging.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.