SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Eenvoud van SEO
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
14 maart 2010 om 1:13 pm #21629
Op chapter42.com is Roy Huiskes een interessante discussie gestart over ‘de eenvoud van zoekmachine optimalisatie’:
De eenvoud van zoekmachine optimalisatie – chapter42.com
Wat mij daar specifiek in bezighoudt is de vraag of het zijn van een ‘merk’ invloed heeft op de organische rankings, en zo ja hoe? En wat is eigenlijk een ‘merk’?
-
14 maart 2010 om 9:26 pm #25489
Wat handig is om even te lezen voordat je wel of niet het wiel opnieuw uit gaat vinden is deze link: Die Macht der Marke << mediadonis | Marcus Tandler – Just another Online Marketing Superhero (gebruik google translate als je duits niet goed genoeg is).
Ik wil nog steeds een stukje schrijven op je uitgebreide comment met vragen, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen…
-
15 maart 2010 om 2:47 pm #25490
Na de Vince update was het eerste bericht dat ´merken´ opeens beter waren gaan scoren. Volgens mij kwam dit door een post van Aaron Wall. Pas daarna kwam het besef dat dit niet kwam door de merknaam zelf, maar door het verfijnen van een zoekopdracht. Heeft dus niets met een merk te maken, maar gebeurd natuurlijk wel omdat een merknaam een krachtig trefwoord is. Roy legt dit later goed uit.
Ik zal eens nadenken over je artikel. Ik ben het wel met je eens dat de scope van een SEO traject steeds meer raakvlakken krijgt met ´traditionele´ marketing, maar vaak lopen we ook tegen organisatie punten aan zoals strategie, of usability/conversie issues. SEO wellicht eenvoudig, e-business en online marketing, niet zo.
-
15 maart 2010 om 3:17 pm #25491
Ha Roy,
Dank voor de link. Ik moet bekennen dat mijn Duits niet optimaal is, maar de door Google in het Nederlands vertaalde versie helemaal onleesbaar is (‘brand’ wordt bijvoorbeeld vertaald door ‘vuur’, …). Maar goed, ik heb mij er doorheen geworsteld… Ik heb er ook nog een paar artikelen omheen gelezen. Zie onderaan deze reactie.
Ik begin het geloof ik wat beter te begrijpen. Ik begrijp dat Google de zoeker directer wil verwijzen naar de site waar deze meent te moeten zijn. Zo zijn affiliatie-sites in de ogen van Google slechts een onnodige hobbel. Als iemand een gsm wil kopen, dan wil Google dat de zoeker zo snel mogelijk op de plek komt waar de gsm gekocht kan worden, sterker: waar de gsm gekocht kan worden die hij in gedachten heeft. Dit heeft natuurlijk zeer ingrijpende gevolgen voor affiliatie sites.
Maar hoe bepaalt Google welke site de persoon in gedachten heeft? Daartoe blijken allerlei technieken mogelijk. Jij noemde in je artikel al ‘name mentions’, dus naamsvermeldingen op het Internet. Dit hoeven dus geen linkjes (meer) te zijn. Via deze weg zou Google bepaalde producten/diensten kunnen associëren met bepaalde namen.
Een andere manier die mij wel tot de verbeelding spreekt is het achterhalen van dergelijke associaties via de zoekopdrachten. Als iemand eerst ‘gsm’ invoert en daarna ‘gsm nokia’ dan leeft ‘nokia’ blijkbaar in zijn/haar gedachten. De resultaten van volgende zoekopdrachten zouden daarop kunnen worden afgestemd. Dit zou kunnen plaatsvinden binnen het domein van personalisering van de zoekresultaten.
Een niet-gepersonaliseerde manier om zoekopdrachten te gebruiken bij het associëren van merken met bepaalde zoektermen is te bekijken welke zoekwoordcombinaties men gebruikt. Indien de zoektermen ‘gsm’ vaak in combinatie voorkomt met ‘nokia’ dan is dat -naar ik begrijp- in toenemende mate een reden om sites waar de nokia wordt verkocht hoger te ranken. Maar ja, dat zijn er natuurlijk nog steeds heel veel. Indien echter ‘gsm’ vaak voorkomt in combinatie met ’telcompany’, dan zal de site van telcompany hoger ranken als alleen op ‘gsm’ wordt gezocht. In dit verband zou het voor de organische rankings dus gunstig zijn als men vaak op je bedrijfsnaam in combinatie met een belangrijk zoekwoord zoekt. In mijn geval zou dat dus bijvoorbeeld zijn ‘seo seoguru’.
In één van onderstaande artikelen las ik ook hoe Google Insight in dit verband kan worden aangewend om e.e.a. te onderzoeken. Als je daar zoekt op ‘gsm’ (in NL), dan zie je dat ‘gsm web’ een snel in populariteit groeiende zoekopdracht is. Dat zou zich dus moeten vertalen naar hun posities op het woord ‘gsm’ (nu 5). Dat ga ik in de gaten houden. Op het zoekwoord ‘verzekeringen’ blijkt ‘Hema’ een ‘snelle stijger’. Zij scoren nu op 5. ‘Asr verzekeringen’ blijkt de snelste stijger (+1400% !). Zij nemen nu plaats 15 in.
Het zou mooi zijn als we de SERP-historie van dergelijke zoekresultaten zouden kunnen bekijken. Weet iemand daar iets voor? Zoiets als rankpulse.com, maar dan met NL zoekwoorden.
Ps. Ik lees nu ook de reactie van Taco. Sluit geloof ik wel aan bij voorgaande.
YouTube – Is Google putting more weight on brands in rankings?
Google’s Vince Update – Brand or no Brand?
Big Brands? Google Brand Promotion: New Search Engine Rankings Place Heavy Emphasis on Branding | SEO Book.com
How search volume data may be used to determine brand authority -
15 maart 2010 om 3:25 pm #25492
@goalgorilla klopt, je slaat de spijker op zijn kop. Dat is dus ook waarom we dichter op de normale marketing zijn gaan zitten en SEO vooral nog een technische truuk is.
@alain heel juist, vooral die conclusie voor affiliate sites en mogelijke resellers. Mooie summary heb je er zo van gemaakt. -
15 maart 2010 om 3:41 pm #25493
@Roy
Truc… Zo zou ik het ook weer niet zeggen. Technisch gezien moet de site gewoon goed in elkaar zitten, voor zoekmachines om die te kunnen lezen en interpreteren. Verder helpt een technisch inzicht in zaken als pagerank, autoriteit, trust, relevantie, etc., ook om invulling te geven aan je marketinginspanningen. -
15 maart 2010 om 3:44 pm #25494
Ja, truuk is inderdaad niet de juist bewoording, heb je gelijk in. Maar de overige zaken zouden ook in marketing moeten gelden… (en doen ze ook vaak wel).
-
15 maart 2010 om 3:52 pm #25495
Mag ik dan komen tot de volgende stelling?
-
16 maart 2010 om 8:30 pm #25498
@seoguru op zijn verzoek om tools: Rankchecker (je moet wel je emailadres achterlaten) is een extensie voor firefox die je kunt gebruiken om regelmatig de posities van zoekwoorden voor bepaalde sites te checken. Je kunt het zelfs geautomatiseerd doen op gezette tijden.
-
17 maart 2010 om 6:50 pm #21630
Precies waar recruiters tegenwoordig naar zoeken.
Termen als seo marketeer en marketing seo, daarmee de specialist aanduidend die websites beter zichtbaar maakt op het internet, zijn alom in gebruik.
Als we echter van een gangbare definitie voor seo uitgaan, dan is al die differentiatie nergens voor nodig en blijft zoekmachine optimalisatie gewoon “alle technieken die gebruikt worden om een website’s positie in de zoekresultaten te verbeteren.”
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.