SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Domeinaliassen in Google Analytics
Tags: domeinaliassen, google analytics, pointers
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
17 juli 2013 om 1:45 pm #23756
Hallo!
Ik ben nog vrij onervaren in het gebruik van google analytics en heb een vraag waar ik niet uit kom met de documentatie hiervan.
Ik heb een website met meerdere domeinnamen. 1 is de standaard domeinnaam en de overige 5 zijn als pointers ingesteld. Het zijn allemaal nl domeinen en variaties op de standaard domeinnaam.
De documentatie geeft een beschrijving in die richting maar de gebruikte code kom ik niet tegen.
Ik heb nu de code aangepast zoals ik denk dat het zou kunnen werken maar klopt dat wel??? Of moet ik het helemaal anders aanpakken?
Het rode gedeelte is wat ik heb toegevoegd, dit zijn de aliassen/pointers(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-XXXXXXXX-1', 'domeinnaam.nl', 'domeinnaamtwee.nl', 'domeinnaamdrie.nl', 'domeinnaamvier.nl); ga('send', 'pageview');
-
3 augustus 2013 om 9:29 am #27938
Dus je hebt voor één site meerdere domeinnamen en waarschijnlijk wil je o.a. meten welke domeinnaam het meeste verkeer brengt. Maar SEO-technisch vermindert het de vindbaarheid als je meerdere domeinnamen gebruikt voor één site (zie diverse topics op dit forum). Als je beter vindbaar wilt worden, is het beter om eerst te zorgen dat je één domeinnaam gebruikt. Bijkomend voordeel: het lost vanzelf de vraag op waarmee je dit topic startte 🙂 .
-
5 augustus 2013 om 8:01 am #27942
Hallo Roger,
Bedankt voor je antwoord. Er is in de tussen tijd wat veranderd; 3 van de domeinnamen verwijzen nu naar een onderdeel in de website, dus een specifieke pagina binnen de site. Hoe zit het in dat geval?
Het is overigens niet zo dat ik wil de resultaten per domeinnaam wil meten. Het ging in eerste instantie om de bereikbaarheid. (dit is 5 jaar geleden zo ingesteld, was de situatie toen misschien anders m.b.t. tot de vindbaarheid?)
Alle info is welkom!Groeten, Ineke
-
5 augustus 2013 om 9:09 pm #27943
Als ik bezoeker zou zijn en een bezoek denk te brengen aan bijvoorbeeld het pizzapaleis.tld en ik kom uit op italiaansespecialiteiten.tld dan voel ik me een beetje genept. Los daarvan verhoogt het hebben van meerdere domeinnamen de bereikbaarheid niet; wel het verkrijgen van meer links (door bijvoorbeeld interessante artikelen te schrijven).
Het hebben van veel domeinnamen is iets dat rond de eeuwwisseling erg hip was en toen veel nieuws genereerde. Dat is bij mensen blijven hangen. Ook speelt denk k mee dat men denkt beter gevonden te worden als je domeinnamen met keywords erin hebt. Dat klopt op zich wel, maar alleen als je bouwt aan het versterken van één domeinnaam, niet meerdere tegelijk voor één site. Less is more, in dit geval.
-
7 augustus 2013 om 7:55 am #27947
Hoi Roger, bedankt voor je uitleg!
Nou heb ik geen rare verwijzingen in de verschillende domeinnamen hoor, het zijn variaties op de hoofddomeinnaam, net iets andere schrijfwijze, streepje ertussen, andere bekende schrijfwijze van het woord… Maar ik denk dat we moeten gaan opruimen.
Kun je me nog verduidelijken hoe het zit met de domeinnamen die naar een deel van de site verwijzen? Het gaat om een evenement met programma’s op verschillende locaties. 3 domeinnamen verwijzen naar de programma pagina van het betreffende evenement.
is het handig om die wél te laten bestaan?
evenement -> index pagina
evenementlocatie1 -> programma locatie 1
evenementlocatie2 -> programma locatie 2 enz.Groeten, Ineke
-
15 augustus 2013 om 9:40 am #23757
Voor het ‘algemene’ domein: ik zou niet meteen die andere domeinnamen opzeggen. Ik zou eerst zorgen dat je bedrijf één domeinnaam kiest die leading is. Daarna alle (interne en externe) links achterhalen die linken naar de ‘verkeerde’ domeinnaam en zorgen dat die verwijzen naar de correcte domeinnaam.
Op de server regel je dat verkeer naar de verkeerde domeinnaam wordt doorgestuurd naar de correcte domeinnaam (gebruik een zogenoemde 301 redirect, geen 302 redirect of meta-refresh of javascript-redirect of ..etc.).Over de domeinnamen voor het evenement: soms is een evenement zó bekend dat iedereen verwacht dat er een aparte domeinnaam voor is. In dat geval kan een domeinnaam die hen doorstuurt (wederom 301) helpen voor gebruiksvriendelijkheid, maar niet direct voor SEO. Eigenlijk kun je er in de meeste gevallen vanuit gaan dat mensen googelen om info over het evenement te vinden; veel mensen typen niet meer direct domeinnamen in. (Wist je dat ‘google’ en ‘youtube’ behoren tot de populairste zoekwoorden?) De evenementdomeinnaam zul je iig niet bovenaan in de zoekresultaten vinden, de directe URL wel.
Je zou evt. de evenementdomeinnamen kunnen gebruiken om AdWords-landingspagina’s te maken (microsite van één of enkele pagina’s, gewijd aan het evenement).
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Niet op Google zichtbaar en vraag over Google Search Console 2 februari 2022 Beste allemaal Ik ben bezig met een website en ik loop tegen het volgende aan. Er word momenteel maar een pagina op google getoond, de…
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.