SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Domein extensie .nl / .com
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
21 december 2009 om 10:14 pm #21517
Beste Guru’s,
Ik ben een beetje aan het oriënteren op domeinnamen, echter zijn alle mooie domeinnamen met .nl al bezet. De rest is vrij, nu weet ik dat google wel waarde hect aan een .nl domein over een .com domein. Maar hoe groot is deze waarde?
Voorbeeld:
Zoekwoord1 word 100 keer per maand naar gegoogled.
Zoekwoord2 word 90 keer per maand naar gegoogled.Zoekwoord1.nl is bezet, .com is vrij.
Zoekwoord2.nl is vrij.Kan je in dit geval beter zoekwoord1.com nemen of zoekwoord2.nl?
Hoe groot is die factor? Is het zo groot dat je beter een ander domein kan zoeken, of is het 1 van de zoveel factoren?
Graag hoor ik jullie mening.
-
22 december 2009 om 7:15 am #25236
Ik ben geen pro maar met wat ik in de praktijk heb gezien zou ik voor zoekwoord2.nl gaan (zeker als je je op een Nederlandse markt richt).
Ik heb een dergelijk geval ook een keus moeten maken en ben toen voor het zoekwoord met minder populariteit gegaan. Het voordeel hiervan was dat ik hier al wat pagerank op had en dat de concurrentie op die populairdere ook gewoon groter was. Het verschil kun je mooi opheffen door de titels die je voor je pagina’s kiest en de manier waarop je je site inricht. Dit artikel op SEOmoz bevestigde dit nog eens.
Ik zou dus zeggen richt je eerst, zeker als je in de beginfase bent (domeinnaam kiezen), op een minder populair zoekwoord, klim hiermee omhoog in Google en ga daarna (dmv SEO van je site) ook op populairdere woorden keywords richten.
Nogmaals: een benadering vanuit de praktijk, misschien is het in theorie anders?
-
22 december 2009 om 8:04 am #25237
Probeer een domeinnaam ook zo te kiezen dat het bezoekers aanzet om erop te klikken. De domeinnaam is een belangrijke factor bij het kiezen om te klikken. Net als de titel en de snippet die google afbeeld in de zoekresultaten.
Goede content en links zijn veel belangrijker dan de domeinnaam hoor. Er zijn genoeg websites die met een totaal andere domeinnaam scoren op zoekwoorden die er niet in voorkomen.
Zorg dat het gewoon goed bij je website past, dat levert je uiteindelijk meer waarden op.
-
22 december 2009 om 12:18 pm #25238
Zelf kies ik in dit soort gevallen vaak voor een combinatie van zoekwoorden. Dan heb je wel een iets langere domeinnaam maar wordt je in veel gevallen na een Google indexatie toch op die woorden gevonden.
Als je je richt op Nederlandse bezoekers zou ik in dit geval voor voorbeeld2 kiezen.
-
5 januari 2010 om 2:56 pm #21518
Het verschil tussen .nl en .com is niet zo heel erg relevant voor Google. Je kan immers in de Google Webmaster tools aangeven dat het een Nederlandse website betreft.
Ik gebruik zelf .com domeinnamen ook voor Nederlandse sites, simpelweg omdat mijn hosting provider in Canada zit (deze provider heeft zulke grote voordelen voor SEO dat ik het gebrek aan .nl domeinen voor lief neem). En die sites scoren uitstekend in Google.
Dan het zoekwoord: als die nog beschikbaar is als .nl domein, dan zal het zoekvolume niet erg interessant zijn. Is het niet beschikbaar (en heeft het een hoog zoekvolume), ga dan voor .com, en als die er niet is ga dan voor een combi, zoals eerder ook is aangegeven. Ik zou dus niet gaan voor zoekwoord2, tenzij hoog scoren voor zoekwoord1 sowieso niet haalbaar is.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.