SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Doelen en garanties in SEO
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
17 februari 2010 om 11:25 am #21583
Hallo allemaal,
Nadat ik mijzelf eerst een tijdlang als SEO-er en webprogrammeur verhuurde (freelance) aan een webdesign bedrijf, ben ik nu stappen aan het maken om mijn eigen freelance SEO-bedrijfje op te zetten en zelf klanten aan te nemen. Waar ik momenteel over ‘peins’ is of er een manier mogelijk is om in de toch wat ‘ongrijpbare’ SEO materie bepaalde doelen te stellen of (zelfs) garanties te geven. Vooral het laatste vraag ik mij sterk af, aangezien je als SEO-er vaak niet 100% controle hebt over de website van de klant (en dus de inhoud, techniek etc.) en natuurlijk al helemaal geen ‘controle’ hebt over het algoritme van de zoekmachines. Ik wil natuurlijk graag kwaliteit leveren en me in positieve zin onderscheiden – maar hoe toon je zoiets aan en welke ‘garanties’ zou je eventueel van tevoren kunnen geven, behalve dan: “ik weet waar ik over praat en ik zal mijn best doen…”? Mijn vraag aan jullie is:
Stellen jullie van tevoren (samen met de klant) concrete SEO-doelen op, gericht op de te behalen resultaten? Bijv. rankings/posities, de toename van het bezoekersverkeer, de conversie van de website etc? Wanneer kun je concluderen dat het SEO-proces is geslaagd? Je kunt natuurlijk meten dat het bezoekersverkeer is gestegen, maar kun je bijv. stellen: “als het bezoekersverkeer via zoekmachines met .. % is toegenomen, zijn we tevreden?” (Ik noem maar even wat) Graag jullie ideeën hierover, bedankt!
Groeten,
Annemieke -
21 februari 2010 om 3:46 pm #25402
Goede vraag Annemieke!
Performanced based werken is steeds meer in opkomst. Omdat er steeds nieuwe technieken opduiken waarvan een organisatie niet zeker weet of dit wel werkt kan dit model voor bedrijven interessant zijn. Als er geen resultaat is betalen ze ook niet is de gedachte. Waar wel aan moet worden gedacht is dat het risico nu bij de SEO-er ligt hier dient dus wel een hogere prijs worden betaald dan bij een fixed prijs of consultancy fee deal.
Waar je goed naar moet kijken is hoe je succes gaat meten. Dit zijn je performance indicators (KPIs). Voorbeelden zijn oa.:
– per positie
– aantal backlinks (let op kwaliteit)
– per bezoeker (let op of dit unieke bezoekers zijn of niet!)
– per klik
– per conversie ($ hard en/of zachte)
– als laatste een percentage bovenop de consultancy fee bij het behalen van de doelen
Dan zijn er nog variaties mbt de betaling. Ontvang je een percentage van de omzet of een vast bedrag per conversie etc.
Er zitten zeer veel valkuilen in de modellen. Een performanced based deal is niet gelijk garantie voor succes of risico vermijdend.
Sommige performance deals slaan nergens op. Zo geven veel bedrijven die landingspagina’s bouwen garanties af. Maar als je leest wat dit inhoud is dit bijvoorbeeld dat bij 50 landingspagina’s er minstens tien top 10 posities worden gehaald. Dit klinkt goed, maar deze positiegedachte is totaal achterhaald. Zo kan ik heel erg niche trefwoorden optimaliseren waar makkelijk een top 10 positie op wordt gehaald, maar waar totaal geen traffic naar is. En een top 10 positie in de zoekmachine Ilse is natuurlijk wat anders dan in Google NL. Rankings zijn hiermee dus van de baan.
Ook deals per klik kunnen risico vol zijn. Een Adwords campagne waarin iets gratis wordt aangeboden zal zeer veel kliks opleveren, maar als hiermee een verkeerd segment bezoekers wordt aangetrokken zullen ze niet converteren en dan kan dit een dure campagne voor de klant worden.
Blijft inderdaad over; bezoekers en conversies. Bezoekers is al een betere metric maar ook hier schuilt het gevaar dat er zeer veel lage kwaliteit bezoekers naar de website worden gezonden. Conversies zijn vaak een goede oplossing. Wel is dan belangrijk dat er goed gemeten kan worden hoe deze conversies zijn gemaakt. En een bedrijf heeft natuurlijk zelf ook al posities, hier kun jij niet de credits voor krijgen nog concurreren (bijv dmv landingspagina’s) met pagina’s die al scoren.
Zelf kun je als SEO-er ook risico lopen bij een conversie deal. Stel je hebt een mooie campagne opgebouwd, content, linkse etc. en dit begint zijn vruchten af te werpen. Orders komen binnen en jij verwachte je welverdiende cashflow. Maar de ondernemer gooit roet in het eten door bijvoorbeeld heel veel verzendkosten te gaan vragen. Conversies op de website dalen dan ondanks al je werk…Al met al lastig dus om dit goed te doen. Bij GoalGorilla bekijken we per klant naar een geschikt model, al dan niet performance based.
Uiteindelijk moeten beiden partijen hier natuurlijk beter van worden. Als onze klant groeit door onze campagnes komt hij bij ons terug voor meer campagnes. Het is dus in ons eigen belang een goede eerlijke deal te sluiten. Helaas is dit nog niet bij alle partijen het geval. Dit kan voor een slechte naam voor de SEO industrie zorgen… Ik ben erg benieuwd naar je eigen ervaringen straks, kun je ons op de hoogte houden?Succes!
Update: Zeer goede artikelen over SEO metrics en hoe je deze kunt meten:
http://www.analytics-advice.com/2010/02/19/meaningful-seo-metrics-and-where-to-find-them/
http://www.kaushik.net/avinash/2010/01/search-engine-optimization-metrics-analytics-questions-answers.html -
23 februari 2010 om 7:12 pm #25419
Bedankt voor je antwoord!
Sommige performance deals slaan nergens op. Zo geven veel bedrijven die landingspagina’s bouwen garanties af. Maar als je leest wat dit inhoud is dit bijvoorbeeld dat bij 50 landingspagina’s er minstens tien top 10 posities worden gehaald. Dit klinkt goed, maar deze positiegedachte is totaal achterhaald. Zo kan ik heel erg niche trefwoorden optimaliseren waar makkelijk een top 10 positie op wordt gehaald, maar waar totaal geen traffic naar is. En een top 10 positie in de zoekmachine Ilse is natuurlijk wat anders dan in Google NL. Rankings zijn hiermee dus van de baan.
Precies, daar zat ik dus ook mee. Ik zag bij ‘concullega’s’ dit soort modellen en het resultaat wat ermee behaald wordt is minimaal, inderdaad omdat dit soort SEO-bedrijven vaak niche trefwoorden optimaliseren (de klant weet dit toch niet is de gedachte?). Dan is het gemakkelijk om top 10 posities te ‘garanderen’. Dit soort praktijken staan mij erg tegen, ik ben meer van het ‘onderwijzen’ van de klant, zo van: als je bepaalde trefwoorden uitkiest, zorg dan voor een goede verhouding tussen zoekvolume en concurrentie.
Blijft inderdaad over; bezoekers en conversies. Bezoekers is al een betere metric maar ook hier schuilt het gevaar dat er zeer veel lage kwaliteit bezoekers naar de website worden gezonden.
Ja, dit gevaar bestaat inderdaad. Als SEO moet je volgens mij dan ook bereid zijn om openheid te geven via welke weg en welke zoekwoorden de bezoekers binnenkomen. Als dit ‘verkeerde’ zoekwoorden zijn (er komen wel veel bezoekers maar men vindt niet wat men zoekt) dan doe je iets fout…
Conversies zijn vaak een goede oplossing. Wel is dan belangrijk dat er goed gemeten kan worden hoe deze conversies zijn gemaakt. En een bedrijf heeft natuurlijk zelf ook al posities, hier kun jij niet de credits voor krijgen nog concurreren (bijv dmv landingspagina’s) met pagina’s die al scoren.
Zelf kun je als SEO-er ook risico lopen bij een conversie deal. Stel je hebt een mooie campagne opgebouwd, content, linkse etc. en dit begint zijn vruchten af te werpen. Orders komen binnen en jij verwachte je welverdiende cashflow. Maar de ondernemer gooit roet in het eten door bijvoorbeeld heel veel verzendkosten te gaan vragen. Conversies op de website dalen dan ondanks al je werk…Inderdaad, als je een groot deel van de ‘verantwoordelijkheid’ op je neemt, dan dien je ook heel veel controle te hebben over de website en de diensten van de klant. Ik werk vaak met een CMS, waarmee klanten zelf hun teksten e.d. kunnen aanpassen. Heb wel eens meegemaakt dat een belangrijke titel met trefwoorden ‘even’ werd gewijzigd in een nietszeggende titel. Als je daar niet op reageert, dan loop je de kans dat de pagina keldert in de zoekresultaten en dus ook de conversies teruglopen. En wiens ‘schuld’ is dat dan?
Ik ben erg benieuwd naar je eigen ervaringen straks, kun je ons op de hoogte houden?
Ik ga hier nog verder over nadenken of ik hier een goede invulling aan kan geven. Vooralsnog meet ik mezelf vooral een ‘adviserende rol’ aan, waarmee de uiteindelijke verantwoordelijkheid bij de opdrachtgever ligt. Er wordt dus betaald voor advies, niet zozeer voor het resultaat. Een middenweg zou zijn om een basisprijs te rekenen en een bonus voor elke conversie o.i.d. Kortom, ik ga dit nog eens rustig overdenken 😉 Bedankt in elk geval!
-
24 februari 2010 om 4:00 pm #21584
In aanvulling op voorgaande discussie kan ik nog opmerken dat gedurende de ontwikkelfase van de website de volgende deliverables kunnen worden overlegd aan de opdrachtgever, danwel door de webontwikkelaar zelf danwel door een seo bureau dat actief participeert in de ontwikkeling:
1. zoekwoord-analyse (Google hulpprogramma voor zoekwoorden evt. in combinatie met analytics-gegevens van organisch en AdWords) en nulmeting huidige posities en urls op de via de analyse bepaalde, interessante zoekwoorden.
2. concurrentie-analyse (meestal bekijk ik een set van algemene parameters voor de belangrijkste concurrenten)
3. ontwerp site-architectuur (zie: Ontwerp juiste sitearchitectuur voor de ontwikkeling van zoekmachine vriendelijke websites | SEO blog | SEO guru)
4. technische verantwoording (welke technische keuzes zijn gemaakt bij bouw website met oog op seo?)
5. Uitgevoerde linkbuilding-activiteitenVoor al deze zaken kan je een vast bedrag in rekening brengen. Je ziet veel webontwikkelaars die claimen ‘seo vriendelijke sites’ op te leveren, maar het is volstrekt onduidelijk wat men daar voor doet. Als je in staat bent te communiceren wat je precies doet, zijn bedrijven bereid daar extra geld voor uit te trekken.
Na de bouw van de website kan je verder ook een service-contract afsluiten waarin je bv. maandelijks tijd inruimt voor de volgende werkzaamheden:
A. Rapporteren ontwikkelingen rankings op de tijdens de zoekwoord-analye bepaalde zoekwoorden (waar de nulmeting over is gemaakt).
B. Aanvullende SEO adviezen op basis van achterblijvende zoekwoorden
C. Monitoren Analytics met bij voorkeur ook AdWords-resultaten om renderende zoekwoorden te identificeren. Indien die zoekwoorden organisch nog niet hoog scoren kan de advisering gericht zijn op de verbetering van de posities van (ook) dié zoekwoorden.
D. Rapporteren backlinks n.a.v. linkbuilding activiteiten
E. Monitoren terugmeldingen vanuit Google Webmaster Tools (bedrijven willen dat zelf meestal niet monitoren)Precies dit hele verhaal werk ik uit in mijn seo training voor webontwikkelaars.
In antwoord op je vraag moet ook nog worden gemeld dat het niet alleen lastig is posities te beloven, maar dat Google zelfs stelt dat dat nooit mag worden gedaan door SEO-bureaus: “Wees op uw hoede voor SEO’s die pretenderen u een bepaalde positie in de zoekresultaten te kunnen garanderen. ” (Search Engine Optimizers (SEO) – Webmasterhulpprogramma’s van Google Help)
En met Taco wil ik je vragen ons op de hoogte te houden van je vorderingen, succes!
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.