SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Dilemma 1 grote site of meerdere kleintjes
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
30 oktober 2014 om 11:53 pm #24126
Een klant vraagt me 2 extra websites te maken naast zijn hoofdsite op 2 aparte domeinen. Het zijn sites voor bijzondere producten in zijn assortiment. Nu ‘weet’ ik dat uit oogpunt van SEO het aan te raden is de inhoud te concentreren op 1 site en niet te verspreiden over 2 of 3.
Uit oogpunt van mijn orderportefeuille moet ik dit gewoon doen. Maar zo zit ik niet in elkaar. Is het beste advies de inhoud zoveel mogelijk te concentreren op 1 site en deze bijzondere producten in een bijzondere pagina tot uiting te laten komen?
Daarentegen is 1 product een beetje een vreemde eend in de bijt. Klanten verwachten dit niet bij dit bedrijf en zijn wellicht geneigd voor een specialist te kiezen. Dat in overweging nemend ben ik geneigd te adviseren dit bijzondere product in een aparte site te zetten en naar elkaar te verwijzen. En het andere product gewoon bij de hoofdsite te laten.
Wat vinden jullie van dit advies?
Jos
-
31 oktober 2014 om 7:23 am #28213
Ben ook geneigd om het volume van 1 website te vergroten, maar kijk ’s wat coolblue heeft gedaan, da’s vanuit seo oogpunt ook niet verkeerd 😉
-
31 oktober 2014 om 9:57 am #28214
Daar zeg je me wat, Coolblue. Dat is een ding om over na te denken. Ik vermoed dat zij het voor elkaar gekregen hebben om per site zoveel gewicht te krijgen op Google, dat elk onderdeel de andere onderdelen versterkt door naar elkaar te verwijzen. Op dat niveau zit deze klant niet vrees ik.
En Coolblue zet ook hevig in op adwords en het zal mij niet verbazen als Google daar ‘waardering’ voor laat blijken in de organische zoekresultaten.
-
1 november 2014 om 8:07 pm #28215
Ik ben het helemaal met je aanpak eens, Jos. De reden dat Coolblue het zo goed doet, zit in mijn optiek niet direct in de spreiding van domeinen. Dat geeft ook een geen linkvoordeel: het maakt voor de PR in de site(s) niet uit of je de site opknipt of samenvoegt in één grote. Ik denk dat ze iedere site gewoon heel goed opzetten en veel publiciteit maken. Gebruikers vinden afzonderlijke, gespecialiseerde sites vermoedelijk ook prettiger en meer betrouwbaar, waardoor er indirect wél SEO-voordeel ontstaat: mensen gaan linken, +1en, etc.
Ik deel niet je mening voor wat betreft het rankingvoordeel bij het gebruik van AdWords. Als die vorm van corruptie en opportunisme zou uitlekken zou het snel gedaan zijn met Google. Dat risico zullen ze nooit nemen. Ze hebben genoeg cash…
-
19 november 2014 om 3:46 pm #24127
De uitkomst is dat ik toch 2 aparte sites ga maken, naast de hoofdsite.
De klant wil het zo en beide subsites gaan puur over een product, een niche van het bedrijf. Wat we mee hebben laten spelen is dat de huidige autoriteit van de hoofdsite gering is, PR 2, en dat de klant dit product onder de aandacht wil brengen van potentiële klanten buiten de regio, terwijl de hoofdsite gericht is op de detailhandelfunctie in de regio.
De toekomst zal leren of we gelijk gehad hebben. Dank voor het meedenken.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.