SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Dieper in de site gevonden worden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
30 december 2009 om 8:55 am #21533
Voor een bepaalde combinatie van zoekwoorden staat een van onze sites op nr 2 in Google.
Dat is natuurlijk prima.Als hoofdresultaat laat Google echter de homepage van de site zien en niet de pagina die qua inhoud aansluit op het zoekwoord. Deze laat hij echter wel als 2e resultaat onder het hoofdresultaat zien (ingesprongen).
Nu is dus de vraag waarom Google als hoofdresultaat niet de pagina laat zien die over het onderwerp gaat?
Hopelijk hebben jullie een aantal tips voor me.Alvast bedankt.
-
31 december 2009 om 1:46 pm #25252
Dit komt omdat je homepage sterker is. Er gaan meer inkomende links direct naar je homepage dus ziet Google deze als relevanter. Ik zie niet zo’n probleem in je verhaal, je zou meer aan linkbuilding voor de onderliggende pagina kunnen doen, maar eenvoudiger zou een goede call-to-action zijn op je homepage naar de pagina waar je je traffic naartoe wilt hebben.
-
5 januari 2010 om 4:15 pm #25271
Ik wil dit topic graag gebruiken omdat ik een vraag heb die hier goed bij aansluit. Bij mij is het juist zo dat mijn site een dieper gelegen pagina hoger weergeeft dan de homepage. De homepage wordt er wel direct onder getoond om aan te geven dat het een onderdeel van de site is. De betreffende pagina is 2 kliks verwijderd van de hoofdpagina en heeft een lagere (toolbar)pagerank, voor zover dat nog van belang is.
De homepage heeft meer dan 10 inkomende links en de pagina die hoger wordt weergegeven heeft geen inkomende links.Wellicht heeft het iets met het onderwerp van de betreffende pagina te maken? De hele site gaat over kralen (Om even het voorbeeld van SEOguru in zijn laatste artikel te gebruiken).
De domeinnaam is http://www.jansen.be (fictief). Wanneer ik op ‘Jansen’ zoek, komt niet http://www.jansen.be Jansen als eerst naar voren, maar is het http://www.jansen.be/kralen/glaskralen die bovenaan staat. Wellicht komt het doordat glaskralen momenteel erg populair zijn in Belgie en daarom bovenaan wordt geplaatst?Misschien handig om te vermelden dat beide sites op dezelfde server (en dus IP) draaien.
Er is overigens ook een .nl versie van deze site die qua content iets afwijkt, maar verder dezelfde site is. Bij de Nederlandse zoekresultaten gaat het wel zoals je zou verwachten. http://www.jansen.nl staat daar dus bovenaan.
Iemand een idee waardoor dit komt?
-
6 januari 2010 om 11:59 am #25273
Google ziet nu dus deze pagina als relevanter. Waarschijnlijk is dit een zeer informatieve pagina over kralen en hebben er een aantal mensen direct naartoe gelinkt.
Ik raad aan 2 dingen te doen:
1. Deze diepere pagina’s goed in te richten zodat nieuwe bezoekers toch direct een idee krijgen op welke pagina ze zitten (jansen.be). Wellicht dmv een welkomsboodschap.
2. Linkbuilding naar de homepage met de bedrijfsnaam in de anchor tekst. Dit gebeurd meestal natuurlijk waardoor de homepage een sterke pagina wordt.
Bekijk je Analytics data eens hoe bezoekersstromen zich over je website begeven. Gaan mensen die binnenkomen op de dieper liggende pagina alsnog naar de homepage?
Ik zou me niet teveel zorgen maken, als mensen maar op je website komen dan is het goed. Vervolgens kun je ze verder informeren. Waarschijnlijk stijgt je homepage met de tijd uit tot een sterke pagina waardoor er beter wordt gescoord op je bedrijfsnaam.
-
6 januari 2010 om 12:36 pm #25274
Bedankt voor je reactie, ik ga er mee aan de slag.
In webmastertools heb echter al gezien dat de homepage wel inkomende links heeft en de dieper gelegen pagina niet. Dat maakt het voor mij nog onduidelijker waarom Google deze dieper gelegen pagina toch belangrijker vindt… Zou het kunnen dat Glaskralen momenteel zo populair zijn in Belgie dat Google deze pagina daarom belangrijker vindt?
-
6 januari 2010 om 4:12 pm #21534
Waarschijnlijk is de dieper gelegen pagina beter geoptimaliseerd voor dit trefwoord. Dit wil zeggen dat het trefwoord waarschijnlijk voorkomt in de titel, de header en de inhoud van de pagina. Google zit de pagina daarom als relevanter.
Of, maar dit is wat verder gezocht. Mensen verfijnen hoe zoekopdracht na te hebben gezocht op de bedrijfsnaam met het trefwoord ‘glaskralen’. Google ziet deze verfijning, vervolgens laat Google bij een zoekopdracht naar de bedrijfsnaam deze verfijning al zien zodat zoekers dit vervolgens niet zelf mee in hoeven te typen. Dit is echter een vrij recente ontwikkeling binnen Google, ik heb dit nog weinig zo concreet zien gebeuren. Mijn vorige advies over linkbuilding en de diepere pagina’s goed inrichten blijven van kracht.
Succes!
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.