SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › De toekomst van zoekmachines – vraag 5
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
12 februari 2009 om 10:01 am #21237
Tegenwoordig komen er steeds meer mobiele apparaten op de markt die beschikken over mobiel internet. Heeft dit nog invloed op de zoekmachines of hoe websites gevonden moeten worden?
=========
-
22 februari 2009 om 10:11 pm #24767
Tegenwoordig komen er steeds meer mobiele apparaten op de markt die beschikken over mobiel internet. Heeft dit nog invloed op de zoekmachines of hoe websites gevonden moeten worden
Jazeker! Zoals ik al aangaf bij vraag 3, zie ik mobiel internet met name in combinatie met lokaal zoeken. Internet activiteiten op een mobiel apparaat hebben namelijk altijd een lokale component.
De activiteit zoeken is al sterk verbonden aan een behoefte van een specifiek moment. Een zoekmachine geeft je direct antwoord op je zoekvraag van dat moment. Bij mobiel zoeken is dat alleen nog maar sterker.
De mobiele apparaten zijn niet echt geschikt – met name door de afmetingen – om eens lekker uitgebreid te gaan zoeken. Mobiel zoeken is dus nog sterker verbonden aan je behoefte van dat moment, wat voor een groot deel door je locatie wordt bepaald.
Zoekmachines zullen dus sterk moeten verbeteren in het anticiperen op de context waarin jij je bevindt als je mobiel zoekt.
Ook voor hoe websites vervolgens gevonden worden is het belangrijk om te anticiperen op de context waar een mobiele zoeker zich in bevindt. Dat is de uitdaging voor mobiele SEO.
-
26 februari 2009 om 9:31 pm #24781
Tegenwoordig ondersteunen mobile browsers JavaScript veel beter. Mogelijk zullen webbureaus een aanloop tijd nodig hebben om gebruiksvriendelijke websites voor de mobile internetters te maken. Ook op het vlak van SEO liggen hier nog vele uitdagingen.
-
27 februari 2009 om 12:31 pm #21238
1. Zoekoprachten via mobiel internet blijken anders te zijn dan via desktop. Bij mobiel internet wordt er meer gezocht op de gebieden: shopping, entertainment, sport en navigatie. SEO voor mobiel zou daar dus rekening mee kunnen houden.
2. Voor mobiele telefoon is het nóg belangrijker hoog te scoren omdat er veel minder resultaten per pagina worden getoond.
3. Er worden bij het mobiel zoeken meestal één, en maximaal twee woorden per zoekopdracht gebruikt. Dit betekent dat we met meer concurrentie te maken hebben, d.w.z. minder op niches kunnen optimaliseren.
4. Via mobiel ontstaat de fascinerende mogelijkheid om hele andere zaken dan tekst als input voor de zoekopdracht aan te bieden: foto’s, geluid, etc. We kunnen met onze mobiel bijvoorbeeld een foto maken van een fles wijn in de supermarkt, waarna we kunnen zien of deze wijn toevallig niet goedkoper te krijgen is, ergens in de buurt. Misschien kunnen we straks ook op basis van foto’s van gezichten zien met wie we te maken hebben? Of met een korte opname van één of ander muziekje zien welk nummer het is en meteen kunnen downloaden?
5. Zoals ik bij vraag 4 heb beschreven zal de mobiel een koppeling gaan vormen tussen ons fysieke bestaan en de virtuele wereld. Dit betekent -inderdaad- dat het zoeken via mobiel ook automatisch een indicatie van de lokatie zou kunnen meegeven.
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Niet op Google zichtbaar en vraag over Google Search Console 2 februari 2022 Beste allemaal Ik ben bezig met een website en ik loop tegen het volgende aan. Er word momenteel maar een pagina op google getoond, de…
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.