SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › De SEO piramide: structurering van het SEO proces
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
20 december 2008 om 11:57 am #21199
Rand Fishkin van SEOmoz heeft een mooi en eenvoudig model gemaakt van de wijze waarop SEO projecten zouden moeten worden uitgevoerd: de SEO piramide. De piramide bestaat uit vier niveau’s, die je vanuit de basis naar de top dient te doorlopen.
Het brede basisniveau van de piramide staat voor content. M.a.w. met SEO kom je niet ver als de website geen/weinig (unieke) content heeft. Ook kom je niet ver als de website wél content heeft, maar die content slecht leesbaar is voor Googlebot (door fouten in de code etc.). Op dit basisniveau wordt er voor gezorgd dat de website goede, unieke content heeft en die content ook door zoekmachines gelezen kan worden.Interessant is dat content als 1e stap is genomen. Ik ben het daar ook helemaal mee eens. Veel SEO’s zien linkbuilding (op een speciaal daarvoor opgezette landingspagina) echter als 1e stap. Dit piramide-model gaat daarentegen uit van een solide ontwikkeling van SEO binnen de website. En dan staat inhoud centraal.
Als we goede, bereikbare content hebben, kunnen we aan het tweede niveau toekomen: het niveau van de zoekwoorden. Op dat niveau gaat het erom dat je je bewust wordt van welke zoekwoorden nu eigenlijk door zoekers worden gebruikt of rendement opleveren. Met die zoekwoorden in de hand wil je de website gaan optimaliseren. Dat betekent dat de zoekwoorden in de url’s, titles, h1, ankerteksten, etc moeten worden verwerkt. Ook zal de content her en der moeten worden aangepast. Dit is een technische stap, dus.
Nu de content goed is, en de website geoptimaliseerd is op zoekwoorden, breekt het proces van linkbuilding aan. In het eenvoudigste geval betekent dit het realiseren van verwijzingen naar de website op zo veel mogelijk goede websites. Ingewikkelder, maar beter, is het om acties te bedenken waardoor anderen (eventueel zelfs viraal) uit zichzelf gaan verwijzen naar de website. Met natuurlijk de zoekwoorden in de ankerteksten…
Het hoogste niveau brengt leven in de tent. Waar de niveau’s 1 t/m 3 resulteren in een weliswaar goed geoptimaliseerde maar wat autistische website, moet niveau 4 dynamiek en betrokkenheid creëren. Dit kan natuurlijk door mee te gaan doen met allerlei sociale media websites. Hier wordt echter voornamelijk gedoeld op het toevoegen van sociale functionaliteiten aan de éigen website: die moet een ‘experience’ worden in plaats van een ‘pamflet’.Hier de video:
SEOmoz Whiteboard Friday – The SEO Fundamentals Pyramid from Scott Willoughby on Vimeo. -
20 december 2008 om 7:22 pm #24696
Mooie manier van visualiseren altijd zo’n piramyde.
Hij brengt dit als een workflow,
eerste goede content, dan de keywords, dan de linkbuilding en als laatste het social, ofwel het verspreiden van je website door het internet via alle bekende wegen.Ik zou eigenlijk verwachten dat de keywords de basis vormen van je website, dat je daarmee moet beginnen. Immers je wilt content maken voor de intresse van je lezers, gebruikers of klanten. Dan zul je toch in de basis moeten onderzoeken wat men in jouw branche wil en naar zoekt ??
Leuk initiatief overigens zo’n whiteboard friday !
-
21 december 2008 om 8:48 am #24697
Ja, goed punt: waarom niet eerst keywords en dán pas content?
Ik interpreteer dit als volgt. Als je zegt: “eerst keywords en dán pas content”, dan denk je eerst aan de zoekmachines en dan pas aan de inhoud. Vanuit dat paradigma maak je een website waarbij keywords centraal staan en de content er primair is ter ondersteuning van de keywords. Google zegt hier echter over: bouw een website voor je bezoekers, niet voor de zoekmachines.
Ik ben het daar mee eens. Ik wil niet dat Google websites hoog laat scoren waar keywords centraal staan. Ik wil dat websites hoog scoren waar content centraal staat. Je merkt het verschil namelijk onmiddellijk wanneer een website primair gedacht is vanuit keywords of primair vanuit content. De eerste resulteert meestal in slappe teksten. Niet interessant dus. Google wil echter interessante informatie hoog laten scoren.
Als je -zoals de piramide voorschrijft- content op de eerste plaats zet, dan zeg je dat je iets te melden hebt (of moet hebben). Pas in de tweede plaats ga je kijken hoe je de content zó kan presenteren dat het ook nog goed gevonden wordt.
Ik merk vaak dat bedrijven die zoekwoorden op de 1e en content op de 2e plaats zetten, heel veel moeite hebben met het produceren van teksten. Ik probeer ze te stimuleren iets te schrijven over de woorden waarop ze zo graag hoog willen scoren. Maar dat lukt ze niet. Dat is wel vreemd: een bedrijf runnen op een gebied waar je eigenlijk weinig over te melden hebt, en tegelijkertijd wel hoog op wilt scoren.
Ik denk dat daarom in de SEO-piramide eerst gedacht wordt aan inhoud en dan pas aan keywords.
Verder vroeg ik mij nog af wat voor social functionaliteiten (stap4) je aan websites zou kunnen toevoegen? Een forum, natuurlijk, maar wat nog meer? Hierover ontvang ik graag suggesties!
-
21 december 2008 om 3:31 pm #24698
Ik ben het wat dat betreft wel eens. Een website moet absoluut goede content hebben ander moet je er zo wie zo niet aan beginnen.
Bij Keywords denk ik als eerste aan waar zoekers behoefte aan hebben. Ik optimaliseer voor veel bezoekers en niet speciaal voor google. Wellicht is de pyramide iets meer op google gericht ?
Wat ik altijd doe als ik voor iemand een website ga maken is zeggen: Welke steekwoorden zijn voor jou nou interessant, waar weet je veel over. De antwoorden die ik dan krijg analyseer ik, want ik wil weten of iemand wel een onderwerp te pakken heeft waar zoekers naar zoeken. Immers je kunt geweldige content schrijven, maar als niemand er naar zoekt heb je er in principe niets aan.
Ik laat ze dan pas content schrijven rond de steekwoorden die én voor hen belangrijk zijn én waar veel naar gezocht wordt. Als ze inderdaad niets te melden hebben over woorden waar ze wel hoog op willen scoren, dan moeten ze echt iets anders verzinnen, want daar komen ze bij Google niet ver mee.
Ik ga ervan uit dat Google wel geinteresseerd is naar goede en unieke content rond zoekwoorden waar veel naar gezocht wordt, immers wil google de beste resultaten leveren voor zijn zoekers.
Social content: Ja inderdaad een forum, maar ook denk ik aan user defined tags (magento) en reviews van producten (webwinkels), uploaden van gadgets en filmpjes misschien ?? De top van de pyramide is natuurlijk fine tunen, maar ook daarvoor geld weer dat je moet letten op wat de zoeker zoekt denk ik….
Blijft interessant hier over na te denken :rolleyes:
-
21 december 2008 om 10:16 pm #24699
Keywords en content zijn samenhangende factoren.
– Veel content zonder de juiste keywords heeft niet de mogelijkheden om te ranken met die keywords.
– Veel keywords zonder goede content daarbij heeft hetzelfde effect.
Daarom kan het eigenlijk niet 2 van elkaar gescheiden onderdelen zijn indeze.
Ik denk dat de nadruk bij ‘accessible content’ ligt op ‘accessible’.Wat betreft sociale functionaliteiten blijft moelijk. Vooral voor bijv. een webshop kunnen reviews ook nadelig werken door slechte reviews of als ze door niemand worden gebruikt. Een eigen nieuwsservice met reactie-mogelijkheden vind ik wel een goede oplossing.
Bij mijn eigen webshop kan ik zien dat de nieuwe producten veel worden bekeken. Je zou dit uit kunnen breiden met meer info over bepaalde producten en interactiemogelijkheden. -
15 januari 2009 om 10:07 pm #21200
Voor een opdrachtgever hebben we een webshop ontwikkeld waar de klant tips kan plaatsen. Dat soort gratis content geeft de consument het gevoel dat de shop ze niet alleen dingen geeft wanneer we ervoor betalen. Bovendien zijn die tips gevuld met keywords. De persoon die de tips maakt heeft verder geen speciale kennis van SEO maar ik merk dat onderbewust de keywords automatisch in de teksten komen. Op deze manier vind ik het eerlijker: je kunt liggen optimaliseren wat je wilt maar Alain heeft gelijk dat je dat snel in de gaten krijgt. In dat geval streep je als consument die hele site af, toch?
Daarnaast schrijft deze klant op de site met WordPress zgn. Dossiers. Daar staat per onderwerp (en dus in feite een keyword) veel informatie over dat onderwerp. Als bron dient het internet dus informatie uit Australie wordt aangevuld met info uit Duitsland en dat geeft als resultaat een brede en diepe informatiebron.
De bedoeling is om, met onder andere deze tools, zelf bron te worden waardoor andere sites naar deze site gaan verwijzen. Links aanvragen is voor mijn klanten en mij geen hobby..in een onderwerp duiken en ermee ‘spelen’ wel!
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.