SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › de kracht van 2 sites bundelen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
23 november 2009 om 11:20 am #21461
Hallo,
Een klant van ons heeft een website die goed wordt bezocht, een goede omzet genereert. Dit komt mede door een zeer sterke domeinnaam en het feit dat deze website al erg lang bestaat.
Om te laten zien dat het beter kan hebben wij een website gelanceerd die technisch veel beter in elkaar zit en die op een aantal zoektermen ook al beter gevonden wordt. Wij verkopen op deze website het zelfde product als onze klant en kopen het product ook bij onze klant in.
Door de bekendheid van de website van onze klant hebben wij nog lang niet de zelfde omzet met onze eigen webiste.
De klant vindt onze website mooier als zijn eigen en heeft voorgesteld om de krachten van deze twee websites te bundelen. Wij mogen zijn website huren in ruil voor een percentage van de omzet.
We weten alleen niet goed wat de beste manier is om dit aan te pakken.
Scenario 1:
Wij zetten onze website op het domein van onze klant en laten onze domeinnaam waar al wel wat linkpopulariteit op zit redirecten naar de domeinnaam van onze klant.Voordeel: De combinatie tussen onze website en de bekendheid + goede domeinnaam van het domein van de klant meer omzet zou moeten kunnen genereren dan nu.
Nadeel: Als de samenwerking stopt moeten we onze website terug verhuizen en de oude website van de klant terugzetten. De zelfde content gaat dus van de ene naar de andere website. Ik vermoed dat dit door Google als dubbele content kan worden gezien. Verder bouwen we met deze constructie nog meer linkpopulariteit op voor het domein van onze klant en worden we hier zelf niet beter van als we de samenwerking stop zetten.
Scenario 2:
We houden onze website op ons eigen domein en laten het domein van de klant redirecten naar onze website.Voordeel: Alle linkpopulariteit dat op het mooie domein van de klant zit wordt doorgegeven aan onze website. Er hoeft niks verhuist te worden en we kunnen gewoon de redirect weer weggooien op het moment dat de samenwerking stopt. Ieder heeft dan weer zn eigen website terug en we hoeven niet bang te zijn dat Google één van beide aanmerkt voor dubbele content. We kunnen werken aan de linkpopulariteit op onze eigen domeinnaam, zodat we na een eventuele breuk al dat werk niet voor niets hebben gedaan.
Mijn vraag:
Is er een oplossing denkbaar waarbij Google het verhaal van scenario 1 niet als dubbele content gaat zien wanneer de samenwerking stopt?
Wat zijn de nadelen van scenario 2 als de samenwerking wordt gestopt? Wanneer ons domein niet meer de redirect krijgt van het domein van de klant zal volgens mij de linkpopulariteit naar ons domein in een keer enorm dalen. Kan Google onze website hiervoor straffen, omdat ze hierdoor misschien het vermoeden krijgen dat er iets vreemds aan de hand is met de website?
Verder krijgt het mooie domein van onze klant zn eigen website terug. Hier is al die tijd niets aan gebeurd. Ik vind het moeilijk in te schatten wat dit met de positie van deze website gaat doen in de zoekresultaten. Is het waarschijnlijk dat de website zn oude positie ongeveer terug krijgt (of iets lager, omdat de concurrentie natuurlijk ook niet stil zit) of zal de website enorm zakken, omdat de website die weer terug op zn oude domein staat opnieuw geïndexeerd moet worden en dus weer bij 0 begint? Met andere woorden, wordt er een paar jaar werk om deze site hoog in de zoekresultaten te laten komen weggegooid.
Ik hoop dat mn verhaal zo duidelijk is. Mochten er nog onduidelijkheden inzitten dan licht ik dat graag nader toe. Ik hoop dat jullie een oplossing weten of misschien nog meer problemen zien die ik over het hoofd zie. Het kan ook best dat jullie tot de conclusie komen dat het alleen de moeite waard is om deze twee sites samen te voegen als we zeker weten dat het permanent is en niet na een half jaar wordt terug gedraaid.
Alvast bedankt!
Groeten Berjan.
-
23 november 2009 om 12:15 pm #25139
Een leuke case! Hd wel iets beknopter gemogen 😉
Je zult een afweging moeten maken tussen SEO aan de ene en business strategie aan de andere kant.
Kijken we puur naar SEO en het lange termijn belang van de website, dan raad ik scenario 1 aan (je kunt dan praktisch gezien gewoon de A records van het domein laten doorverwijzen naar je eigen server).
Voor SEO speelt de leeftijd van het domein een rol. Verhuizen zelfs met 301 en aanmelden bij Google is toch een risico en met een goed lopend domein zou ik dit niet doen. Ook voor de branding van je merknaam is het beter om zo te laten. Dubbele content snap ik niet zo goed. Je laat toch of het één of het ander domein zien? Dan is er niets dubbel.Voor je eigen business is scenario 2 echter aan te raden. Om de redenen die je zelf al aangeeft. Jij loopt hierin weinig risico en je onderhandelingspositie is straks veel beter.
Als ik echter de eigenaar van deze website was zou ik hier nooit mee instemmen. -
23 november 2009 om 12:32 pm #25140
Goalgorilla bedankt voor je reactie!
Welke risico’s bedoel je precies die aan de 301 redirect zitten? Gaat dit niet altijd goed?
Verder bedoel ik het met dubbele content als volgt.
Site A en B zijn beide geindexeerd en staan dus bij Google opgeslagen in de cache.
Wanneer ik de content van site A van site A afhaal en op het domein van site B zet, is de content in principe niet dubbel.
Maar volgens mij kan het dan wel gebeuren dat Google het eerst op site B komt en nog niet heeft gezien dat de content al van site A af is. Als Google de content van site B dan vergelijkt met de content die Google in de cache heeft staan van site A zien ze dit denk ik wel als dubbele content.
Ik heb hier verder ook geen ervaring mee, dus het zou in de praktijk ook best anders kunnen werken.Verder hoor ik graag waarom je als eigenaar van de website niet met scenario 2 akkoord zou gaan. Als het de positie van de website geen schade toebrengt wanneer alles weer terug wordt gezet, dan is er niks aan de hand. Dan kan de eigenaar er alleen maar beter van worden als de omzet hoger is zolang wij de website beheren.
Als dit wel risico’s met zich meebrengt voor de eigenaar van de website dan hoor ik graag welke. -
23 november 2009 om 12:53 pm #21462
Bij het redirecten moet je goed kijken op welke trefwoorden je posities hebt en me welke pagina’s. Deze pagina’s moet je goed redirecten naar de nieuwe website anders bestaat er een kans dat je deze posities niet meer terugkrijgt. Dit dien je hoe dan ook goed uit te zoeken voor beiden scenarios.
Websites redirecten kan erg goed gaan, zie de dierenpark Emmen case in dit forum ;). Maar het lijkt erop dat Google langer geregistreerde websites beter waardeert dan nieuwe domeinen. Dit kan dus ten kosten gaan van je rank kracht.
Maak je geen zorgen over de dubbele content. Als je voor site A kiest redirect je site B naar site A en visa versa. Zo indexeert Google dus maar 1 domein. Op dit moment heb je 2 websites naast elkaar draaien en zou ik me meer zorgen maken over dubbele content.
De gehele gang van zaken is een beetje vreemd. Jullie maken een website die moet concurreren met de huidige website. Dat is sowieso al een beetje raar om aan te tonen dat hij beter geindexeerd wordt. Dit kan dan ook niet goed op deze manier, waardoor je in deze situatie bent gekomen waarbij je niet 100% weet wat het gevolg is.
Stel je switched de websites naar jullie domein. De eigenaar geeft geld uit aan marketing en jullie domein wordt steeds maar sterker. Dit domein is van jullie, jullie krijgen dus steeds meer macht om de website niet terug te laten gaan naar het oude domein. Ik zou dit niet laten gebeuren…
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.