SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Conversie optimalisatie meten
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
14 mei 2013 om 3:45 pm #23672
Beste,
Voor een reeds lopende webwinkel ben ik bezig om mijn conversie te verbeteren. Nu om dit deel verder te optimaliseren zou ik willen vragen hoe jullie je conversie meten.
Momenteel doe ik dit zelf met google analytics, waar 90% van jullie dit allicht ook doen, echter om dit te meten heb ik nog wat vragen, ik ben zelf pas beginnende in deze tak van webwinkels en er zijn me nog wel wat onduidelijkheden.
Aller eerst even mijn gedachten gang er over om te kijken of deze goed loopt, conversie wordt gemeten in %, van de 100 bezoekers dat er zijn die dan effectief iets kopen, zijn converterende bezoekers, dus als er 2 van de 100 % iets kopen, heb ik een conversie van 2 %
Nu in mijn analytics account meet ik mijn conversie via ingestelde doelen.
– Winkelkar
– Onepage checkout
– Bedankt pagina.Nu zie ik dat ik een conversie percentage heb maar die volgens mij totaal niet overeenstemt met het aantal bezoekers. Ik trek zo’n 40 bez. per dag, deze 40 bez worden gemeten in analytics maar worden volgens mij niet gemeten in het conversie proces. Mijn eerste doel is namelijk het winkelmandje.
Hoe is het dan wel mogelijk om bv vanaf dat de bezoeker binnenkomt de conversie bij te houden ? Ik bedoel, al mijn bezoekers komen uit google op geoptimaliseerde landingspagina’s, dus deze hebben allemaal een verschillende afkomst.
Graag zie ik jullie advies tegemoet.
Met vriendelijke groeten
Dennis Lembrechts
-
24 mei 2013 om 9:58 pm #27872
Ik snap je vraag niet helemaal. Als er 100 mensen binnenkomen, waarvan 50 uit Google organic, 10 uit Bing, 10 uit e-mail, 10 uit Adwords en 10 direct en van die 100 bezoekers zijn er 2 die direct tijdens hun eerste bezoek iets kopen, dan heb je een e-commerceconversie van 2% (macroconversie).
Toevoegen aan een winkelmand is ook een conversie, maar telt niet mee als e-commerceconversiepercentage. Die vind je terug bij goal conversion rate.
Als je per ingezet kanaal wilt bekijken welke het beste verkeer binnenhaalt, kun je bijvoorbeeld kijken bij ‘Alle verkeer’ en dan de horizontale tabjes boven de verkeersgrafiek bekijken (Goal set 1, Ecommerce, etc). Dan zie je wat het verkeer bijv. voor omzet oplevert en indien je ook doelwaarden hebt ingesteld, zie je ook de bijdrage aan de doelwaarden.
-
6 juni 2013 om 2:48 pm #23673
Heb je wel gelet op de dynamische URL’s die vaak bij een winkelmandje komen kijken? Wat voor URL krijgt men als zij iets bestellen? Heb je een link van je website?
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.