SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Concurrentie Analyse Checken
Tags: analyse, concurrentie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
17 juni 2011 om 3:08 pm #22449
Wat is de beste manier om de concurrentie te checken om uit te vinden of je een kans hebt om boven de concurrentie uit te ranken? Ik heb gratis Traffic Travis gedownload, maar is deze tool betrouwbaar?
Er bestaan toch ook simpelere trucjes als allintitle:
en de zoektermen tussen aanhaligstekens plaatsen: “keyword”Wat is een betrouwbare manier voor het analyseren van de hoeveelheid concurrentie?
-
18 juni 2011 om 12:04 pm #26478
Competitie bestaat op verschillende vlakken. Voor SEO doelen spendeer ik meestal aandacht aan 2 verschillende raakvlakken, namelijk: Macro Comp. en Direct. Comp.
Over het algemeen besteed ik maar aandacht aan 1 van deze 2. Ik zal ze beide kort toelichten waarna ik mijn persoonlijke aanpak geef.Macro
Macro Competitie bestaat uit de totale verzameling aan websites die de zoekterm in kwestie benoemen. Dit benoemen kan gebeuren op verschillende niveaus:
De zoekterm kan voorkomen in de titel van de pagina.
Dit check je met de “intitle:” operator.
De zoekterm kan voorkomen in de ‘gewone’ tekst van een pagina.
Dit check je met de “intext:” operator.
De zoekterm kan voorkomen in de url van een pagina.
Dit check je met de “inurl:” operator.
De zoekterm kan voorkomen als anchor text naar een website. Een anchor is een keyword die je meegeeft aan een url zoals je doet bij het maken van backlinks naar je website.
Dit check je met “inanchor:”
Mocht je meerdere woorden als zoekterm hebben dan kan je de prefix: “all” gebruiken.
Bijv. allintitle:schoenen leer goedkoopDirect
De directe competitie bestaat uit een kleinere verzameling van websites bestaande uit de top 10 of 20 van de term waarvoor je wil ranken. Deze kan je analyseren met inderdaad een programma zoals Traffic Travis, Market Samurai en nog vele andere.
Deze programmas doen bijna allemaal hetzelfde. Ze halen de volgende data voor je op en geven deze weer:
De hoeveelheid backlinks naar de rankende pagina.
De hoeveelheid backlinks naar het gehele domein.
De PageRank
De leeftijd van het domein.
Geeft aan of de website geregistreerd staat in ofwel de Yahoo ofwel de DMOZ directory.
Of de titel wel geoptimaliseerd is.
Of de omschrijving wel de zoekterm bevat
Of de zoekterm in een H1 tag voorkomt.Mijn Aanpak
Over het algemeen kijk ik alleen naar de directe competitie en gebruik ik de macro competitie alleen ter indicatie. De top 10 is namelijk door de zoekmachine in kwestie al bekroond tot de beste 10 voor de desbetreffende zoekterm. Dan is het wel leuk om te weten dat er meer dan 100.000 paginas zijn die je zoekwoord bevatten, maar je doel is toch om op plaats 1 te komen.
Het enigste wat je dan in mijn optiek hoeft te doen is beter te zijn dan de gevestigde orde in de top 10. Als je beter bent dan de top 10 qua on page en off page seo dan zal je ook hoger geplaatst worden.
Nu is het beter ranking nog vrij lastig, maar de competitie analyse wordt zo wel veel eenvoudiger. -
20 juni 2011 om 6:15 pm #26482
Hartelijk dank voor deze waardevolle post met tips om de concurrentie te checken als onderdeel van een SEO campagne. Het is nu volledig duidelijk hoe je de concurrentie het beste kan checken.
Zelf ga ik dan ook voornamelijk werken met de directe competitie methode.
Alleen lastig voor alle SEO’s die niet beschikken over zo’n tool als traffic travis e.d.En hier ben ik het volledig mee eens. Dit is ook mijn denkwijze:
Het enigste wat je dan in mijn optiek hoeft te doen is beter te zijn dan de gevestigde orde in de top 10. Als je beter bent dan de top 10 qua on page en off page seo dan zal je ook hoger geplaatst worden
.
-
17 april 2013 om 8:19 am #27837
Meer over concurrentie analyse, met het oog op “website reuzen”:
https://www.seoguru.nl/seo-blog/seo-concurrentie-analyse/ -
24 april 2013 om 3:40 pm #27845
Met een check van de PageAuthority (mozbar tool) en de titel kom je heel snel heel ver.
-
25 april 2013 om 4:53 pm #27847
Heb een Excel-sjabloon gemaakt voor een goede concurrentie analyse:
https://www.seoguru.nl/boek/concurrentieanalyse.xlsVia de kleuren is meteen te zien hoe “onze site” het doet t.o.v. de concurrentie.
-
25 mei 2013 om 6:15 pm #22450
Ik raad persoonlijk ook de website MajesticSEO aan.
En dan vooral kijken naar de backlinks die over de afgelopen 5 jaar zijn gemaakt naar de concurrent en de citation en trust score.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.