SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Categoriepagina zonder indexeerbare producten
Tags: canonical, categoriepagina, ecommerce, seo
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 9 maanden geleden door mmmark.
-
AuteurBerichten
-
-
12 februari 2019 om 4:59 pm #38916
Hoi iedereen,
Scenario: Eén product heeft veel variaties. We willen hier 1 hoofdpagina van maken waar de andere producten naartoe verwijzen middels een canonical tag om duplicate content te voorkomen en zodat de gebruiker makkelijker kan navigeren door de website. Hierdoor krijg je categoriepagina’s enkel met producten die op hun beurt naar een andere pagina verwijzen.
Otto werkt ook zo: https://www.otto.nl/meubels-interieur/banken/
De hoofdpagina’s zijn niet te benaderen via de categoriepagina’s maar wel via de sitemap.xml.
Mijn vraag: Heeft deze aanpak invloed op de waarde van de categorie? Ik denk dat de waarde mogelijk daalt omdat Google (of welke zoekmachine dan ook) denkt dat het om een categoriepagina gaat zonder producten.
Uiteraard ziet Google in de sitemap.xml dat er wel degelijk producten tot de categorie behoren maar ik heb geen idee hoe Google dat oppakt en er waarde aan koppelt.
Ik hoor graag jullie visie hierop. Alvast bedankt!
-
13 februari 2019 om 5:17 pm #38919
Ik weet niet of ik je helemaal begrijp, want op https://www.otto.nl/meubels-interieur/banken/ staat gewoon een rel=canonical naar zichzelf. Heb je een voorbeeld op otto.nl waar een pagina niet naar zichzelf verwijst, zoals jij ook wil gaan doen?
In ieder geval kan ik alvast opmerken dat je de rel=canonical alleen mag gebruiken als de content zeer vergelijkbaar is. Het moeten dus echt dubbele pagina’s zijn. Een pagina met ‘rode jurkjes’, die een deel bevat van de pagina met ‘jurkjes’ is dus geen dubbele content.
Als pagina’s alleen zichtbaar zijn via de sitemap, dan zullen die pagina’s nauwelijks scoringskracht krijgen omdat de scoringskracht voor een belangrijk deel bepaald wordt door de verwijzingen die erheen liggen.
Als een bepaalde pagina een andere canonieke pagina heeft, dan valt de eerste uit de index. Kijk via de URL-inspectietool in de nieuwe Google Search Console welke pagina Google beschouwt als canoniek. Want in geval van dubbele content, kiést Google een hoofdpagina en maakt die dus zelf canoniek.
-
13 februari 2019 om 5:29 pm #38920
Bedankt voor uw reactie! Sorry dat ik niet volledig ben geweest.
Ik doel op de producten die te vinden zijn op de overzichtspagina. Op de gehele pagina zie je producten die verwijzen naar een dergelijke URL met parameters: https://www.otto.nl/p/10066089936/collection-ab-zithoek-met-binnenvering-naar-keuze-met-slaapfunctie/#?c=wonen-woonkamer-banken&itemId=10073322640
Dit product heeft een canonical tag naar (zonder de parameter): https://www.otto.nl/p/10066089936/collection-ab-zithoek-met-binnenvering-naar-keuze-met-slaapfunctie/
De parameter zorgt ervoor dat de bank in rood of zwart is.
Koppelt Google deze canonieke pagina’s wel goed aan de overzichtspagina of verliest de overzichtspagina waarde door deze techniek?
Ik hoop dat ik zo duidelijk ben.
- Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 9 maanden geleden door mmmark. Reden: Ik was iets vergeten te vermelden
-
13 februari 2019 om 8:04 pm #38922
Aha…
Zie de hashtag (#) in de URL:
Google haalt alles rechts ervan weg, en indexeert de content dan onder:
En dat is precies de canonieke URL! Je kan de rel=canonical dus opnemen, maar die heeft hier om die reden geen enkel effect.
Indien er hyperlinks liggen naar de pagina’s met de hashtag, zal Google dus mogelijk steeds andere content onder één en dezelfde URL tegen komen. Maar als die links er niet liggen (b.v. omdat ze via een form of via onclick-events verlopen) dan is er geen probleem: Google ziet dan niet steeds wisselende content. Ook als de content niet verandert, is er geen probleem.
Vaak zijn gefilterde varianten juist wel weer interessant voor SEO, dus die aanknopingspunten raak je kwijt. In het geval van Otto lijkt het deel achter de hashtag echter meer een administratieve rol te spelen, dan dat er iets aan de content verandert. In dat geval is het dus een goede oplossing.
-
14 februari 2019 om 10:34 am #38923
Wederom bedankt voor uw antwoord. Ik denk dat de methode van Otto een goede oplossing is.
Ik heb nog wel een vraag over het volgende:
Is een overzichtspagina met niet-canonieke producten minder waardevol dan een overzichtspagina MET canonieke producten?De overzichtspagina is ‘gewoon’ terug te vinden in de menustructuur, het enige verschil is de inhoud van de pagina.
-
15 februari 2019 om 10:28 am #38926
Ik weet wederom niet of ik je vraag goed begrijp. Je bedoelt of een overzichtspagina met de rel=canonical minder waardevol is dan zonder?
Als dat inderdaad je vraag is, moet je begrijpen dat pagina’s met de rel=canonical uit de index van Google verdwijnen en dat de scoringskracht van beide pagina’s door Google in de canonieke pagina wordt gebundeld.
-
15 februari 2019 om 10:40 am #38927
Nee sorry, dat bedoel ik niet.
Een voorbeeld: https://www.maxaro.nl/nl/radiatoren/handdoekradiatoren/
Deze categorie heeft producten echter zijn deze producten NIET canoniek. Al deze producten verwijzen namelijk naar een ander product in een andere categorie. Dit wil zeggen dat deze categorie /handdoekradiatoren/ eigenlijk geen producten bezit.
Dit product https://www.maxaro.nl/nl/radiatoren/handdoekradiatoren/mocoori-dr57-0620gwn-e/ heeft een canonical tag naar https://www.maxaro.nl/nl/radiatoren/elektrische-radiator/mocoori-dr57-0620gwn-e/
Dit geldt voor alle producten in deze categorie.
Mijn vraag luidt dan. Heeft een categorie pagina zoals /handdoekradiatoren/ ZONDER canonieke producten minder waarde dan een categorie pagina MET canonieke producten in de ogen van Google?
Ik hoop dat het zo duidelijk is 🙂
-
15 februari 2019 om 5:16 pm #38937
Ok, nu is het duidelijk, interessante vraag.
Er spelen hier mijns inziens 2 aspecten een rol:
1. De pagina https://www.maxaro.nl/nl/radiatoren/handdoekradiatoren/ blijft voor de zoekopdracht “handdoekradiatoren” inhoudelijk de meest relevante pagina in de site. Het feit dat de onderliggende producten hun canonieke pagina elders hebben, doet daar niets aan af.
2. Onder https://www.maxaro.nl/nl/radiatoren/handdoekradiatoren/ hangt nu feitelijk geen enkel geïndexeerd product (omdat die door de canonicals uit de index zijn gehaald). Er komt dus geen linkkracht (PageRank) vanuit de producten bij die overzichtspagina (b.v. via de breadcrumbs). Hierdoor zal deze pagina qua scoringskracht verzwakken.
Mijn antwoord op je vraag is dus uiteindelijk: Ja: de waarde vermindert.
-
18 februari 2019 om 10:20 am #38938
Hartelijk dank voor uw antwoord. Klinkt erg logisch zoals u het uitlegt.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.