SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › bing.com: consequenties voor SEO?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
4 juni 2009 om 7:28 pm #21313
Sinds 1 juni is bing.com in de lucht. Op mijn website zie ik al enkele bezoekers per dag binnenkomen. Ziet er aardig uit, de zoekresultaten pakken voor mij iets minder goed uit dan bij Google.
Wat is jullie ervaring? Lijkt het op livesearch wat betreft resultaten? Heeft het consequenties voor SEO strategie? Of is het nog te vroeg voor conclusies?
-
5 juni 2009 om 12:07 pm #24865
Wat mij op dit moment erg opvalt is dat grote bedrijven en startpagina’s (dus met veel links) het goed doen. Dit lijkt mij geen goede ontwikkeling.
Ook staan er veel resultaten tussen waar toevallig het zoekwoord voorkomt op, maar die verder niets met het onderwerp temaken hebben tussen.
Nog niet erg ondfer de indruk. Doet mij te rommelig aan.
-
5 juni 2009 om 1:49 pm #21314
Zeer goede vraag!
Ik heb natuurlijk ook meteen gekeken hoe ik het in Bing deed op de voor mij belangrijke zoekwoorden. Nu was het resultaat wat bedroevend op de zoekwoorden als ‘zoekmachine optimalisatie’ en ‘seo’, woorden waarop ik het in Google juist zo goed doe en bij Bing pas op pagina twee te vinden ben. Op long tail zoekwoorden als ‘seo boek’, ‘seo training’, ‘seo advies’, etc. doe ik het in Bing juist wel weer goed (hoog op pagina één). Wat gemengde gevoelens dus, voor wat betreft het presenteren van mijn site. Maar goed, als Bing nu met knettergoede websites zou komen en die boven mij zou plaatsen, kan zo’n situatie ook wel weer inspirerend zijn.
Daarom heb ik de resultaten op het zoekwoord ‘seo’ eens nader bekeken. Ik heb van de eerste 15 resultaten (ik sta met mijn site op nr. 15) verschillende parameters bekeken: aantal verwijzingen naar de pagina zowel als het gehele domein, totaal aantal pagina’s van de website in de index, leeftijd site, PR, dichtheid zoekwoord op pagina, title, url, etc. Resultaat onderzoek: ik zie op basis van die parameters geen enkele verklaring voor de wijze waarop Bing zijn volgorde heeft bepaald.
Een aantal zaken vielen me wel op:
1. Bing toont veel vaker meerdere pagina’s van één en dezelfde website in de zoekresultaten. Er is dus minder dan bij Google een oriëntatie op het domein als geheel, en meer een oriëntatie op de individuele pagina’s.
2. Waar Google een zeer sterke neiging heeft om de website met een domeinnaam dat precies overeenkomst met het betreffende zoekwoord op nr1 of nr2 te plaatsen, doet Bing dat minder snel. Url lijkt nog steeds belangrijk, maar iets minder dan bij Google.
3. Er staan maar liefst drie chinese websites bij de eerste 15 zoekresultaten op ‘seo’. Het lijkt me niet dat er ook iemand is die in sites geïnteresseerd is.
4. De zoekresultaten op ‘seo’ zijn niet alleen niet verklaarbaar uit de parameters, sommige zoekresultaten zijn ronduit absurd. Zo staat jospostma.nl op positie 11, terwijl de website nul content heeft, er is alleen een afbeelding te zien van één of andere insekt. Er liggen wel ruim 500 verwijzingen naar die pagina, maar het feit dat de pagina geen content heeft zou voldoende moeten zijn om de website te negeren. Het gaat Bing immers om de content, zo mag je hopen.
5. Maar om linkjes gaat het Bing ook niet: op maar liefst nr 4 in de zoekresultaten is seo-achterhoek.nl opgenomen die nog geen 40 verwijzingen naar de gehele website heeft.
Het lijkt Bing dus noch direct noch indirect (via de verwijzingen) om de content te gaan. Omdat kwalitatieve content absoluut centraal zou moeten staan is het helder dat ze nog veel werk te verrichten hebben. Ik ga de ontwikkelingen in ieder geval in de gaten houden. Als iemand anders wel al wat zinnige patronen heeft ontdekt in de Bing-algoritmes verneem (ook) ik dat graag!
6. Tot slot: onderhavige discussie is wel al in de Google-index opgenomen (zoek maar op ‘Bing SEO’), maar nog niet in Bing. Bing lijkt dus ook wat slomer.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.