SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Beste structuur van website voor meerdere landen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
28 oktober 2015 om 12:18 pm #24389
Hallo allemaal,
ik ben momenteel druk bezig om onze bedrijfswebsite opnieuw op te bouwen. Wij zijn een internationaal bedrijf, met de roots hier in Nederland. Ik heb een aantal jaar geleden onze website meertalig opgezet. De website is gebouwd met Joomla en de vertalingen heb ik uitgewerkt met de Falang extensie.
Wij hebben nu voor alle landen verschillende domeinen:
http://www.xenox.nl
http://www.xenox.nl/es
http://www.xenox.nl/it
http://www.xenox.nl/de
http://www.xenox.nl/enOp de Nederlandse Google gaat het erg goed met de zoekresultaten. We worden goed gevonden op de woorden waarop we gevonden willen worden.
Nu moet ik alleen hetzelfde zien te bereiken voor de Duitse en Spaanse Google. Italiaans en Engels is voor ons van minder belang.De Duitse en Spaanse woorden die op dit moment op de website staan worden gevonden in de Duitse en Spaanse Google. Maar van meerdere kanten kreeg ik te horen dat ik beter losse domeinen op kan zetten voor Duitsland en Spanje. De domeinen hebben we al (http://www.xenox.es en http://www.xenoxmusik.de), maar deze redirect ik nu naar respectievelijk http://www.xenox.nl/es en http://www.xenox.nl/de.
Ik kreeg het advies om de website op 3 verschillende servers te zetten. Dit kan ik doen, maar brengt de nodige kosten met zich mee en zorgt voor veel meer werk.
Ik heb intussen een hele map met documentatie verzameld over dit onderwerp, maar ik kan nog niet ontdekken wat de beste oplossing voor onze website zal zijn.Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, kan ik de structuur houden zoals die nu is, of kan ik beter met losse domeinen gaan werken?
Alvast heel erg bedankt!
-
28 oktober 2015 om 2:05 pm #28414
Hallo Key,
Er zijn nogal wat discussies over hetgeen het beste werkt. En ik moet zeggen dat ik altijd gebruik maak van twee oplossingen:
– Folders (site.com/de/ – site.com/fr/)
of
– Domeinnamen (site.de – site.fr)Voor beide valt het e.e.a. te zeggen. Het liefst pak ik per land een andere domeinnaam indien beschikbaar. Hier kun je dan de gehele website op afstemmen, niet alleen qua content, maar ook qua layout, kleurgebruik enzovoorts. Wat namelijk in het ene land werkt om de conversie te verhogen, werkt niet persé in het andere land even goed. Ook merk ik dat het gemakkelijker is om links te krijgen van een .de site naar een .de site, dan van een .de site naar een .nl/de/ pagina.
Folders gebruik ik als het om een kleine website gaat. Zo ben ik momenteel bezig met klaaskoopman.com en zal ik de site omgooien naar het engels, waarbij de nederlandse taal te vinden zal zijn op klaaskoopman.com/nl/. Of wanneer je wel binnen de zelfde regio blijft, maar niet dezelfde taal. Zie hiervoor bijv. België met vlaams en frans enz.
-
30 oktober 2015 om 7:38 pm #28418
Ben het hier 100% mee eens:
Het liefst pak ik per land een andere domeinnaam indien beschikbaar. Hier kun je dan de gehele website op afstemmen, niet alleen qua content, maar ook qua layout, kleurgebruik enzovoorts. Wat namelijk in het ene land werkt om de conversie te verhogen, werkt niet persé in het andere land even goed.
Voor elk land een apart domein. Optimale setting voor de gebruiker, optimale setting voor Googlebot.
Wil je het 100% goed doen, inderdaad website hosten in hetzelfde land. Dat is een sterke hint namelijk, voor Google. Kan dat niet, wil je dat niet, geef dan per domeinnaam, in search console aan wat je doelregio is (Dus in search console voor je .es domein aangeven doelregio is spanje).
Link vanuit je hoofdsite (of vanaf alle sites) naar elkaar (crosslinking). Liefst vanaf één overzichtelijke pagina.
-
2 november 2015 om 8:39 am #28419
Bedankt voor jullie reacties! Zeer handige tips.
Ik ga de website helemaal los halen en zorgen dat ieder domein gehost wordt in het bestemde land. Middels crosslinking zal ik ze dan aan elkaar koppelen. -
12 november 2015 om 10:22 pm #28446
Het zit wat genuanceerder in elkaar dan dat er één beste oplossing is, zie bijvoorbeeld Search Engine Land: 5 Questions To Select The Right Structure For Your International Websites .
Als je geen ‘resources’ hebt om maandenlang of beter gezegd jarenlang werkzaamheden te doen als meerdere sites te voorzien van verse content, voor meerdere sites aan linkbuilding doen, voor meerdere sites traffic te genereren, voor meerdere sites technisch onderhoud te doen en te verbeteren, etc., dan zul je met je taal- of landgerichte site nog steeds op een onzichtbare plek in de resultaten belanden. Jouw buitenlandse site kan dan geen gebruik maken van de autoriteit die je in je hoofdland hebt opgebouwd en al je buitenlandse concurrenten doen al die benodigde werkzaamheden namelijk wel.
-
13 november 2015 om 8:47 am #24390
Het zit wat genuanceerder in elkaar dan dat er één beste oplossing is, zie bijvoorbeeld Search Engine Land: 5 Questions To Select The Right Structure For Your International Websites .
Als je geen ‘resources’ hebt om maandenlang of beter gezegd jarenlang werkzaamheden te doen als meerdere sites te voorzien van verse content, voor meerdere sites aan linkbuilding doen, voor meerdere sites traffic te genereren, voor meerdere sites technisch onderhoud te doen en te verbeteren, etc., dan zul je met je taal- of landgerichte site nog steeds op een onzichtbare plek in de resultaten belanden. Jouw buitenlandse site kan dan geen gebruik maken van de autoriteit die je in je hoofdland hebt opgebouwd en al je buitenlandse concurrenten doen al die benodigde werkzaamheden namelijk wel.
Helemaal mee eens Roger, je moet wel goed kijken waar je daadwerkelijk tijd, geld en resources voor hebt.
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Wat is in jullie optiek de beste SEO Tool? 5 april 2022 Ik ben momenteel meer in het verdiepen in de diverse SEO tools. Ik merk dat er veel verschil in kwaliteit zit. Ik zelf ken SEMRush,…
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.