SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Best practice – reoganisatie product urls in webshop
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
29 september 2012 om 10:53 am #23296
Hoi,
Hopend wat te weten te komen over hoe je het beste de product URLs in een webshop op SEO vriendelijke manier wijzigt.
Dit is onze ervaring. We hebben recent de structuur van onze toebehoren gewijzigd zodat deze door klanten gemakkelijker gevonden kunnen worden. Hierdoor zijn er sub-categorieën bijgekomen. De urls van deze producten is daardoor verandert, laten we even aannemen dat de nieuwe urls net zo seo vriendelijk zijn.
Nadat de producten zijn verplaatst is door de site automatisch google middels een sitemap voorzien van de nieuwe urls. Voor de oude urls is natuurlijk netjes een 301 aanwezig. Lijkt alles volgens het boekje toch?
Echter, het lijkt erop dat we toch iets over het hoofd hebben gezien, namelijk zien we het volgende:
-
[*]Voor de toebehoren, en ook delen van de rest van site verliezen we na dag erna direct ranking. Na 3 weken lijkt het langzaam weer de goede kant op te gaan, maar we zijn nog steeds niet in de buurt van voor de wijziging. In de tussentijd is de site verder niet gewijzigd
[*]Google Webmasters Tools geeft veel duplicate content. telkens wordt de oude en de nieuwe url van een product getoond.De vraag is wat we anders hadden moeten doen, en of we op het moment nog iets kunnen doen om op de oude positie terug te komen. Waarbij we de nieuwe structuur wel willen houden, omdat het gemak voor de klant natuurlijk wel voorop staat. Als mogelijk acties zien we: (alle op / aanmerkingen welkom)
-
[*]Oude url in GWT verwijderen dmv de “remove url” functie. Hierdoor zoe er voor google geen duplicate content meer moeten zijn.
[*]Wellicht hadden we de nieuwe sitemap nog niet moeten insturen, zodat google dmv de 301 langzaam zou kunnen “wennen” aan de nieuwe urls?Alle input welkom!
-
1 oktober 2012 om 11:46 am #27477
Klinkt inderdaad alsof je alles volgens het boekje hebt gedaan. Je kan even een tool als Screaming Frog SEO spider over je site heen gooien om te kijken of je niet toevallig nog naar de oude structuur linkt. Dat je rankings even wegvalt is te verwachten, 3 weken is alleen wel aan de lange kant.
Google Webmasters Tools geeft veel duplicate content. telkens wordt de oude en de nieuwe url van een product getoond.
Loopt webmasters gewoon nog achter? Of werkt de redirect niet helemaal goed? Check even met een HTTP status checker of je wel de 301 header meestuurt.
-
2 oktober 2012 om 6:00 am #27481
Hoi Martijn,
LInks had ik er alleen een paar handmatig gechecked, zal de rest eens met die tool doen. Thanks, ik laat je wel weten wat ik hiervan ga leren 😉
Dave
-
12 oktober 2012 om 10:45 am #23297
Ligt aan de grote van de webshop.
Wanneer je te maken hebt met een grote webshop zou je volgens mij de verandering beter geleidelijk kunnen doorvoeren. Per categorie bijvoorbeeld. Dit verzacht de grote daling in de ranking. Verder gewoon blijven optimaliseren/linkbuilding om de daling te verzachten.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.