SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › 3,18K pagina’s zijn uitgesloten
Tags: indexatie
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 8 maanden geleden door petrab2.
-
AuteurBerichten
-
-
4 maart 2022 om 11:10 am #40745
Hallo,
Om te beginnen wil ik vast zeggen dat ik nieuw ben in het opzetten van een website. Ik heb een eigen website ( mijnsportartikelen.nl ) en de sitemaps van deze website heb ik in Google Search Console gezet. Als ik nu kijk bij dekking zie ik bij “Geldig” 19 staan en bij “uitgesloten” 3,18K. Ik heb samen met iemand gekeken naar robots.txt en daar zagen we geen fouten. Nu zagen we ook ergens Canonical URL’s staan en daar heb ik mij geprobeerd in te verdiepen alleen daar begrijp ik zelf nog niet veel van. Stel het ligt aan die Canonical URLS dan is het niet te doen om 3,18K paginas langs te gaan en daar een URL in te stellen.. Kan dit wellicht in een bulk dmv een Plug-in? Of misschien ligt het daar helemaal niet aan en weet iemand van hier waar het aan ligt?
Wellicht had ik deze website helemaal anders moeten aanvliegen maar dit is gewoon een probeersel van mij wat een leuke uitdaging vond.
Groet,
Dennis- Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door DennisB.
-
4 maart 2022 om 12:02 pm #40747
Op het eerste gezicht zie ik geen technische problemen met de site, noch met de canonicals. Ook meta robot tags staan goed, zijn de hyperlinks zichtbaar (in de DOM) en is de robots.txt goed.
Ik zie drie mogelijke redenen voor de grote hoeveelheid ongeïndexeerde pagina’s:
1. mogelijk is de site nog erg jong is en heeft Google et wat meer tijd nodig om ook de andere pagina’s te indexeren
2. het crawlbudget van de site is te laag is om alle pagina’s geïndexeerd te krijgen. Belangrijke bepaler van het crawlbudget zijn de backlinks naar de site.
3. de pagina’s bevatten te weinig unieke content. Een pagina als https://mijnsportartikelen.nl/product-categorie/compressie-kleding/kousen/ bevat feitelijk alleen links naar concrete kousen. Het bevat geen enkele tekst over de kousen. Bovendien zie ik dat de meta-title ‘Kousen archieven’ heet. Het woord ‘archieven’ suggereert dat het opslag van oude informatie is.
Ik zou dus vooral aan de slag gaan met het toevoegen van een alinea unieke content voor iedere overzichtspagina, het verwijderen van woorden als ‘archieven’ en werken aan de promotie van de site opdat er goede backlinks gaan ontstaan.
Succes, de site ziet er goed uit!
-
4 maart 2022 om 12:19 pm #40748
Hallo,
Bedankt voor je (snelle & duidelijke) antwoord! Dit is een goed bericht en ik ben blij dat er niks met die canonicals aan de hand is! De pagina van de product categorieën kan ik zelf niet veel mee. En dan bedoel ik deze pagina ( https://mijnsportartikelen.nl/product-categorie/compressie-kleding/kousen/ ) Alleen die artikelen wie er op staan zou ik leuk vinden dat die in google gevonden worden. Dat zijn verschillende producten. Als ik bijvoorbeeld twee producten pak van die categorie Compressie Kleding kousen ( van de URL van hier boven )
1. CEP Pro Run 3.0 kousen Black/Dark Grey | MijnSportartikelen.nl2. CEP Pro Run 3.0 kousen Blue/Grey | MijnSportartikelen.nl
Dan zie ik dat de eerste URL wordt gevonden door Google en de tweede URL niet. Dit zijn bijna de zelfde producten alleen de kleur is anders ( één is dark grey en de andere is blue grey. Vandaar dacht ik dacht dat het misschien aan die canonical URL kan liggen maar die twee zijn wel verschillend kwa URL.
In ieder geval wacht ik het nog wel even af en geef ik GSC wat tijd. Nogmaals dank.
-
21 maart 2022 om 11:44 am #40750
Wat je zelf al aangeeft is dat de pagina’s heel erg veel overeen komen, alleen de kleur is anders. De pagina’s hebben beiden een eigen url. Google kan dit zien als duplicate content en indexeert slechts één van beide pagina’s. Aan jou de taak om te bepalen welke url je geïndexeerd wil hebben (bijvoorbeeld op basis van de hoogste marge of de meeste verkopen).
Stel dat je url 1 (black/dark grey) geïndexeerd wilt hebben.
Url 1:
/product/cep-pro-run-3-0-kousen-black-dark-grey/ (index, canonical naar de eigen url)Url 2:
/product/cep-pro-run-3-0-kousen-blue-grey/ > no-index + canonical naar url 1. Daarna in Search Console opnieuw laten indexeren zodat jouw wijzigingen worden opgepikt.Succes!
-
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Canonicals op blogpages om meer verkeer op categorie pagina's te krijgen 15 april 2022 Hoi, Ons online marketing bureau heeft onder een aantal rankende blog pages een canonical gezet die gaat naar een categorie pagina om zo meer verkeer…
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.