Deze pagina heeft betrekking op het seo boek voor webprofessionals 2014 (tweede druk), 2015 (derde druk) en 2016 (derde druk, tweede oplage), van Ir. Alain Sadon. Vanuit die boeken (beschikbaar als paperback, epub en pdf) wordt verwezen naar onderhavige pagina. U vindt hier de volgende zaken: 1) alle downloadbare documenten t.b.v. de boeken; 2) de belangrijkste aanpassingen op de boeken (door nieuwe ontwikkelingen of inzichten).
1. Downloadbare documenten 2014, 2015 en 2016
Vanuit de boeken wordt verwezen naar de volgende documenten.
A. Sjabloon Google Search Console rankings opzoeken bij zoekwoorden uit Zoekwoordplanner
https://www.seoguru.nl/boek/rankings-lookup.xls
Toelichting: Onder het eerste tabblad vind u alle zoekwoorden gedownload uit Google’s Search Console (Voorheen: Google Webmaster tools), onder het tweede de zoekwoorden uit zoekwoordplanner die relevant zijn voor uw site. De gegevens uit Zoekwoordplanner zijn uitgebreid met een extra kolom (Ranking GSC) die via de VERT.ZOEKEN functie het zoekwoord opzoekt in het eerste tabblad en de bijbehorende ranking vervolgens overneemt. Indien het zoekwoord niet wordt gevonden, dan verschijnt de tekst: “#N/B”. Let op: De Search Console tabel moet gesorteerd worden op “Zoekopdracht”.
B. Sjabloon concurrentieanalyse
https://www.seoguru.nl/boek/concurrentieanalyse.xls
Toelichting: Via dit sjabloon kunnen we verschillende voor SEO van belang zijnde parameters boven tafel halen en loslaten op verschillende sites (en afzetten tegen bijvoorbeeld de eigen site). Geen van de parameters heeft een absolute waarde voor SEO. Maar het geheel van waarden geeft wel degelijk inzicht in waar de sites ten opzichte van elkaar staan. De automatische kleurverdelingen maken dat visueel nog duidelijker.
C. Sjabloon siteperformance
https://www.seoguru.nl/boek/siteperformance.xls
Toelichting: Omdat we in Google Analytics niet meer kunnen zien via welke organische zoekwoorden men de site heeft bereikt, kunnen we eigenlijk alleen nog op pagina-niveau bekijken wat bijvoorbeeld de conversies zijn. Deze pagina’s zijn vervolgens ook weer terug te vinden in Google Search Console en zodoende kunnen we daar dan ook weer zoekwoorden bij vinden. In het sjabloon is een voorbeeld te zien van een koppeling tussen gegevens uit Google Analytics en Google Search Console, via de URL’s.
D. Alle voetnoten uit de boeken in één PDF
tweede druk: https://www.seoguru.nl/boek/voetnoten.pdf
derde druk (2015): https://www.seoguru.nl/boek/voetnoten-2015.pdf
derde druk (2016): https://www.seoguru.nl/boek/voetnoten-2016.pdf
Toelichting: In de PDF- en de epub-versie van het boek is iedere hyperlink gewoon aanklikbaar. Voor de lezers van de paperback is dat natuurlijk onmogelijk. In de voetnoten staan weliswaar steeds de URL’s van de hyperlinks die op die pagina worden gebruikt, maar die moeten nog wel eerst door de paperback-lezer worden overgetypt. En soms zijn de URL’s erg lang en cryptisch. Daarom heb ik na een tip van een lezer een PDF gemaakt met een overzicht van alle voetnoten (dus alle hyperlinks). Als u deze PDF op uw desktop, tablet of smartphone opent kunt u het nummer van de link (dwz voetnoot) opzoeken en meteen aanklikken.
E. Fouten in de Index van de paperback 2015 en pdf’s 2015 (via mail verstuurd tot 2 september 2015)
Toelichting: Tot mijn lichte afgrijzen bleken de Index-pagina’s van de 2015-paperback niet helemaal juist gegenereerd te zijn. Via de link kunt u de juiste Index-pagina’s downloaden, uitprinten en in het boek voegen. De PDF’s die verstuurd zijn tot 2 september 2015 bevatten dezelfde fouten. Excuus voor het ongemak…
2. Belangrijke aanpassingen op het 2014 boek
De ontwikkelingen bij Google gaan heel snel. Via updates van het boek zal ik die ontwikkelingen bijhouden. In de tussentijd wil ik belangrijkste ontwikkelingen echter ook kunnen communiceren. Bij de tweede druk uit 2014 zijn de belangrijkste aanpassingen op de inhoud van het boek hieronder gecommuniceerd. Voor wat betreft de derde druk uit 2015, zowel als de update in 2016, zullen de belangrijkste aanpassingen via mijn Google+ kanaal worden gecommuniceerd. U kunt mij daar volgen (d.w.z. toevoegen aan uw Google+ circles) en u automatisch op de hoogte laten houden van nieuwe berichten. Hierna volgt een overzicht van substantiële veranderingen, d.w.z. veranderingen waarvan ik meen dat u die moet weten bij het lezen van de tweede druk van het boek. Er is meteen ook aangegeven op welke hoofdstukken/paragrafen deze zaken betrekking hebben.
A. Auteurfoto’s vervallen bij de zoekresultaten
Datum: eind juni 2014
Toeliching: Google is er mee gestopt om G+ afbeeldingen voor de zoekresultaten te tonen. Dus ook als we de authorship van een pagina hebben geclaimd (via de rel=”author”) wordt onze G+ afbeelding niet meer voor het zoekresultaat van die pagina getoond. Het is echter een puur visuele verandering. De in het boek beschreven zaken als authorrank, etc. blijven onverminderd van kracht. Effect op inhoud boek: paragraaf 0.1 (afbeeldingen voor zoekresultaten dus niet meer aanwezig) en paragraaf 4.6 – Authorship. Meer info
B. Uitbreiding Hulpprogramma’s voor webmasters met hreflang controle
Datum: half juli 2014
Toelichting: Waar voorheen bij ‘Site instellingen’ (via tandwielpictogram binnen hulpprogramma’s voor webmasters) de ‘geografische doelregio’ kon worden gespecificeerd is die optie sinds heden vervallen. Daarvoor in de plaats kunnen we al sinds een tijd via de hreflang in de metasecties van de pagina’s van onze site (in paragraaf 4.4 is deze behandeld), doelland en doeltaal specificeren. Hulpprogramma’s is nu uitgebreid met de optie ‘Internationale targeting’ onder ‘zoekverkeer’ om te controleren of dit technisch allemaal correct is geprogrammeerd. Effect op inhoud boek: paragraaf 4.4 (onderdelen a en b), en paragraaf 4.5 (onderdeel ‘Overige instellingen’). Meer info
C. Geen blokkade .js en .css bestanden in robots.txt
Datum: begin augustus 2014
Toelichting: Controleer of .js en .css bestanden niet toevallig geblokkeerd staan in je robots.txt (via de disallow). Google heeft daar in 2012 al melding van gemaakt (Don’t block Googlebot from crawling JavaScript and CSS), en ik kwam dat probleem vandaag ook tegen bij een klant van mij. Yoast heeft er over geschreven juni jl. en komt met de toelichting dat Google die bestanden wel eens nodig kan hebben voor het beoordelen van de kwaliteit van de content, zoals waar advertenties staan, etc (Panda dus). Ik vind dat een plausibele verklaring. Hoe dan ook, blokkeer (disallow) dus nooit je .css en .js bestanden. Effect op inhoud boek: uitbreiding paragraaf 3.6.
D. HTTPS nu formeel rankingcriterium
Datum: begin augstus 2014
Toelichting: De in het boek reeds vermeldde ontwikkeling is nu formeel: we krijgen er een nieuw rankingsignaal bij namelijk het al dan niet secure zijn van de website. Secure websites zijn te herkennen aan de https (ipv http) voor de url’s. Op dit moment is de invloed ervan op de rankings nog beperkt, maar dat zal gaan toenemen, aldus Google. Effect op inhoud boek: paragraaf 4.2 (onderdeel HTTPS/SSL). Meer info
E. Rel=”prev” en rel=”next” in Head i.p.v Hyperlink
Datum: oktober 2014
Toelichting: Waar de rel=”prev” en rel=”next” voorheen aan de blader-hyperlinks zélf moesten worden toegevoegd blijken ze tegenwoordig in de headsectie van de de bladerpagina’s te moeten worden opgenomen. Effect op inhoud boek: paragraaf 4.6 (onderdeel Pagination). Meer info
F. Mobielvriendelijkheid nu absolute eis voor het goed gevonden worden op mobiel
Datum: maart 2015
Toelichting: Vanaf april 2015 is de mobielvriendelijkheid van de site een stevig rankingcriterium bij het mobiel zoeken. Om de mobielvriendelijkheid te testen heeft Google deze tool beschikbaar gesteld. Effect op inhoud boek: paragraaf 4.7. Meer info
G. ‘Zoekopdrachten’ binnen Google’s Hulpprogramma voor webmasters verbeterd en vervangen door ‘zoekanalyse’
Datum: mei 2015
Toelichting: Begin mei 2015 is Google met een compleet nieuw vormgegeven en inhoudelijk verbeterde weergave van de ‘zoekopdrachten’ gekomen. De naam ‘zoekopdrachten’ is daarbij vervangen door ‘zoekanalyse’. Effect op inhoud boek: paragraaf 1.3, 4.5 en 7.1. Meer info
H. ‘Hulpprogramma’s voor webmasters’ vervangen door ‘Google Search Console’
Datum: mei 2015
Toelichting: Eind mei 2015 heeft Google de naam veranderd van de tool ‘Hulpprogramma’s voor webmasters’, vanuit de gedachte dat deze belangrijke tool niet alleen voor webmasters, maar ook voor webtekstschrijvers, marketeers, etc. van belang is. Vandaar de meer algemene naam: ‘Google Search Console’. Effect op inhoud boek: gehele boek. Meer info