Data-gedreven en intelligente SEO
Sinds begin 2019 ben ik intensief bezig met de ontwikkeling van een systeem dat ondersteuning biedt aan een nieuwe benadering van SEO, een benadering die ik SEO++ noem.
Dit systeem (ik vind ’tool’ zo oneerbiedig klinken) neemt inmiddels een stevige groep klanten aan de hand mee naar de optimalisatie van hun sites, in de ware zin van het woord. Op gebruikersvriendelijke wijze wordt namelijk gerapporteerd waar de kansen liggen voor betere vindbaarheid, d.w.z. hoe de tekstoptimalisatie zou kunnen worden verbeterd en rond welke onderwerpen nieuwe content geproduceerd zou kunnen worden. Op de achterwacht kijk ik mee, ontwikkel ik gaandeweg nieuwe, slimme functionaliteiten en help ik bij vragen.
Via dit artikel wil ik u graag laten zien wat ik onder SEO++ versta en wat het systeem precies behelst. Ik ben er namelijk zeer enthousiast over. Ik hoorde mijzelf laatst zelfs tegen een vriend zeggen dat ik Google op de hielen zit…
Kort gezegd rapporteert het systeem op basis van de huidige organische prestaties van de site in Google, gecombineerd met artificieel-intelligente analyses, hoe de teksten op de site door kleine tekstuele aanpassingen gefinetuned kunnen worden om zodoende beter en op meer zoektermen vindbaar te worden in Google. Aanpassingen kunnen binnen het systeem worden genoteerd, waarna de effecten van de aanpassingen worden gemonitord. Bovendien rapporteert het op verfijnde wijze hoe de overall-prestaties zich ontwikkelen en waar fouten zitten. Deze rapportages vinden op maandelijkse basis plaats en nemen het SEO-team mee in een stapsgewijze optimalisatie van de site.
Het systeem maakt, daar waar nodig en nuttig, intensief gebruik van ChatGPT. Dit betreft het spectrum van voorstellen voor betere meta-titles en -descriptions, via de creatie van teksten over interessante, relevante zoektermen tot zelfs de generatie van een complete kennisbank voor de site.
Als u na het lezen ook enthousiast bent geworden, kunt u via dit formulier contact met mij opnemen, of mij een e-mail sturen. Bellen kan natuurlijk ook (06-17404731). Sinds Januari 2021 is het systeem actief op de website seopp.nl: seo tool voor tekstschrijvers. Daar kunt u ook eerst even kijken.
Dan gaan we nu even de diepte in…
SEO++ ?
SEO++ gaat uit van de traditionele SEO benadering, maar voegt daar iets cruciaals aan toe, namelijk een data-gedreven, intelligente terugkoppeling. Hierdoor ontstaat er een SEO++ workflow. Dit zal ik uitleggen.
Waar SEO-trajecten traditioneel gezien beginnen met een zoekwoordonderzoek om op basis daarvan teksten te produceren rond de termen met mooie zoekvolumes (zie blauwe blokjes en pijlen in figuur hieronder), komt er in de SEO++ benadering (groen) nog een stap bij: de prestaties van de site worden op intelligente wijze geanalyseerd waarna er een terugkoppeling plaatsvindt richting de tekstschrijver. Maar niet alléén de tekstschrijver: ook technicus en management kunnen in de terugkoppeling worden betrokken (zoals we later zullen zien).
Bij een SEO++ benadering worden de tekstschrijvers aangemoedigd zoveel mogelijk kwalitatief hoogwaardige teksten voor de site in kwestie te schrijven. Natuurlijk kan het daarbij geen kwaad vooraf -via bijvoorbeeld Google’s zoekwoordplanner- de zoekvolumes van zoekopdrachten te inspecteren en m.b.v. bijvoorbeeld de Yoast-plugin (WordPress) de woorden vervolgens op een geschikte plek in de tekst te plaatsen. Het belangrijkste is echter dat er (zoveel mogelijk) goede content wordt geproduceerd. Waar de traditionele SEO in de praktijk op dat moment meestal eindigt, gaat de SEO++ een stap verder, namelijk de finetuning van de bestaande teksten en het ontdekken van ideeën voor nieuwe teksten, op basis van metingen en intelligente data analyses. Deze finetuning is een continu proces, want wijzigingen aan de pagina’s zal weer tot nieuwe vindbaarheid en nieuwe verfijningen c.q. nieuwe ideeën voor teksten leiden. Dit noem ik de SEO++-workflow.
Punt is dat we Google tegenwoordig nog maar heel moeilijk kunnen dwingen onze pagina’s te tonen op vooraf bedachte zoekopdrachten. Precies om die reden stel ik dat het veel effectiever is als tekstschrijvers zich vrijuit gaan focussen op de realisatie van kwalitatief hoogwaardige content, omdat alleen kwaliteitscontent tot de voor SEO zo belangrijke backlinks (vanaf andere sites, maar ook social media) zal leiden. En pas daarná gaan we bekijken voor welke zoekopdrachten Google onze mooie pagina’s blijkbaar relevant vindt. Als we dát weten kunnen we onze pagina’s gaan finetunen op precies dié zoekopdrachten. En niet zelden blijken dat geheel andere zoekopdrachten te zijn dan we vooraf hadden bedacht. Vooral in de long-tail blijkt er veel te halen.
Poëtisch geresumeerd: SEO++ beweegt mée met Google, in plaats van dat we Google proberen te forceren met óns mee te bewegen (traditionele SEO). Je zou kunnen zeggen dat SEO++ zoekmachine-optimalisatie in de ware zin van het woord is.
Een SEO++ systeem?
Mijn systeem, geschreven in de programmeertalen Java en Python, voert de “data-gedreven, intelligente terugkoppeling” uit waarover ik hiervoor sprak. Het is data-gedreven omdat het uitgaat van de huidige prestaties van de site (o.b.v. de Google Search Console API) en het is intelligent omdat er slimme algoritmen worden ingezet bij de data-analyse én omdat het -net als Google zelf- gebruik maakt van technieken uit het gebied van de machine learning (AI/Neurale Netwerken).
De sites van mijn klanten, van groot tot klein, zijn op het systeem aangesloten. Het levert hen en mij de gegevens op basis waarvan verantwoorde en zeer gerichte SEO-acties ondernomen kunnen worden. Bovendien kan nauwkeurig gevolgd worden wat de effecten van deze inspanningen zijn. Gebruikers kunnen namelijk eenvoudig notities toevoegen aan de pagina’s die ze geoptimaliseerd of toegevoegd hebben, waarna precies gevolgd kan worden wat hier het effect van is.
Doel van het systeem is de (verdere) verhoging van het volume aan kwalitatief hoogwaardig organisch zoekverkeer naar de site, op een voor de klant zo toegankelijk en inzichtelijk mogelijke wijze. Het SEO-leraarschap blijft immers een belangrijke pijler onder mijn SEO-werkzaamheden…
Voor wie is het systeem eigenlijk ontwikkeld?
Het systeem is ontwikkeld met specifiek de volgende doelgroepen in gedachten:
- De tekstschrijver die wil weten hoe de teksten (en de meta-titles en -descriptions) beter geoptimaliseerd kunnen worden en over welke onderwerpen hij/zij zou moeten gaan schrijven.
- De web-technicus die gealarmeerd wil worden als er zich in de site (voor SEO) belangrijke problemen voordoen.
- De manager van het bedrijf die precies (d.w.z. via duidelijke KPI’s) wil kunnen volgen wat de effecten zijn van de SEO-inspanningen van zijn/haar team.
- Deelnemers aan mijn SEO-trainingen en SEO-opleiding die concreet verder begeleid willen worden bij het verbeteren van hun eigen site c.q. zelf SEO-adviezen willen kunnen aanbieden aan derden.
De wijze waarop het systeem functioneert en rapporteert is gericht op een zo eenvoudig en praktisch mogelijke SEO-workflow: tekstschrijver, technicus en manager ontvangen op de juiste momenten -proactief- de voor hem/haar van belang zijnde informatie. En verder wordt een ieder met rust gelaten…
Wat rapporteert het systeem dan precies?
Nadat de site op het systeem is aangesloten worden er maandelijks een tweetal rapporten gegenereerd en met de klant gecommuniceerd via het SEO++ online dashboard. Via deze rapporten wil ik mijn klanten informeren en inspireren.
Het eerst rapport (onder de menu-optie ‘Resultaten’) bevat o.a. een verfijnd overzicht met de organische prestaties van de site, waarbij bijvoorbeeld ook onderscheid gemaakt wordt tussen branded (merkonafhankelijke) en non-branded (merkafhankelijke) prestaties. Ook zien we daar de resultaten van de door de gebruiker -o.b.v. de adviezen aangepaste -(getrackte) pagina’s en de resultaten van een website-crawl.
In het tweede rapport (onder de menu-optie ‘Adviezen’) wordt aangegeven hoe bestaande webpagina’s precies verbeterd kunnen worden en rond welke onderwerpen idealiter nieuwe content geproduceerd gaat worden.
Het laatste rapport is een dagelijkse email-alert die naar de klant verstuurd wordt indien er nieuwe, belangrijke problemen in de site geconstateerd zijn.
Ik bespreek de drie rapporten nu graag in wat meer detail.
Het rapport met optimalisatieadviezen
Dit rapport bevat drie secties.
In de eerste sectie ervan vindt meteen al de magic van het systeem plaats: daar worden de intelligente adviezen gegeven voor de (verdere) verbetering van de optimalisatie van bestaande pagina’s.
In de tweede en derde sectie worden op twee verschillende manieren onderwerp-suggesties gegeven voor de realisatie van nieuwe pagina’s.
a. Optimalisatieadviezen rond bestaande pagina’s
Het systeem geeft aan welke woorden aan de Meta-Title, Meta-Description respectievelijk hoofdtekst moeten worden toegevoegd om de pagina relevanter te maken voor méér, potentieel interessante, zoekopdrachten.
Het systeem brengt daartoe in beeld welke zoekopdrachten verantwoordelijk zijn (geweest) voor de meeste vertoningen van betreffende pagina in Google. Per individueel woord (dat ik een zoekterm noem) wordt vervolgens aangegeven in hoeverre de pagina béter geoptimaliseerd kan worden, via aanpassingen aan de voor de vindbaarheid zo belangrijke Meta-Title, Meta-Description en hoofdtekst.
Per onderdeel (Meta-title, Meta-description c.q. hoofdtekst, onderscheiden door de gloeilamp-iconen) is aangegeven welke termen al wel (‘Gedekte topzoektermen) c.q. nog niet (‘Ongedekte topzoektermen) in het onderdeel (van de geblurde pagina) aanwezig zijn. Het advies is om de gedekte zoektermen te laten staan en de ongedekte zoektermen -mits relevant- toe te voegen aan het onderdeel. Bij de adviezen rond de Meta-Title worden alleen de zoekopdrachten met de meeste vertoningen betrokken. Bij de adviezen rond de Meta-Description wordt een ruimere set van zoekopdrachten en bij de Hoofdtekst de grootste set van zoekopdrachten, betrokken. Via een ‘heatmap’ (kleur rood via paars naar blauw) is aangegeven hoe relatief belangrijk het is de term te laten staan c.q. toe te voegen (rood = belangrijkst). In de afbeelding hiervoor wordt bijvoorbeeld geadviseerd het woord ‘d3′ op te nemen in de Meta-Title en -Description van betreffende pagina. En het woord ’70 plus’, ‘druppels’ en ‘snoepjes’ in de hoofdtekst.
Neurale netwerken
De zoektermen uit de zoekopdrachten hoeven niet letterlijk in het onderdeel terug te komen. Google gebruikt Neurale Netwerken om verbanden of associaties tussen woorden te herkennen. Dit systeem doet dat daarom ook.
Zo komt de blijkbaar veelgebruikte zoekterm ‘kopen’ c.q. ‘vit’ niet letterlijk in de meta-title voor, maar wél het woord ‘bestellen’ en ‘vitamine’. Daarom worden die termen alsnog goedgekeurd. Te zien is ook dat het Neurale Netwerk in staat is een verbinding te leggen tussen meervoud/enkelvoud-varianten (vitamine en vitamines), tussen verschillende (waaronder foutieve) schrijfwijzen (vitamined) en dus ook synoniemen (bestellen en kopen, etc.). Hierdoor kan het systeem allerlei zoektermen goedkeuren, en kan gerichter worden aangegeven welke termen daadwérkelijk afwezig zijn, en dus alsnog in de Title, Description en hoofdtekst opgenomen zouden moeten worden.
Als we met de muis over een woord bewegen verschijnt er een pop-up met een toelichting op de goedkeuring of ‘match’:
We zien hier dat het woord ‘bestellen’ als ‘gedekt’ wordt beschouwd, omdat het een ‘similarity’-score van 0.64 heeft met het woord ‘kopen’. De schaal van de similarityscore loopt van 0 (minimale gelijkenis) tot 1 (maximale gelijkenis). Alles boven de 0.55 wordt beschouwd als ‘gedekt’. In de pop-up zien we ook welke zoekopdrachten het woord ‘bestellen’ bevatten, hoeveel vertoningen/klikken de pagina n.a.v. die zoekopdracht heeft gekregen en hoe hoog de pagina daarbij gemiddeld scoorde. Die gegevens komen uit de Google Search Console. In de laatste kolom zien we het resultaat van weer een andere koppeling, namelijk met de Zoekwoordplanner-data uit Google Ads: het Zoekvolume, d.w.z. het aantal keer dat gemiddeld per maand op de Zoekopdracht wordt gezocht. Ook dat is een zeer interessant getal om bij de hand te hebben bij het maken van keuzes op welke woorden we de title/description/hoofdtekst willen gaan finetunen.
Bij het bepalen van de similarity-scores bepaalt het systeem eerst de taal van de tekst, en kiest dan een neuraal taalmodel. Op dit moment worden NL-, EN-, DE- en FR-taalmodellen ondersteund.
Adviezen omtrent de beantwoording van vragen
Google smult tegenwoordig van vraag/antwoord-secties op de pagina. Ze hebben zelfs een structured data markup type omarmd dat dit ondersteunt: FAQ. Als Google duidelijke vraag/antwoord-secties op de pagina ziet, dan tonen ze die graag onder de zoekresultaten van betreffende pagina of onder de ‘Mensen zoeken ook’-blokken of zelfs op de nul-posities (Google noemt dat ‘Samenvattingen’) van de zoekresultaten. Het systeem adviseert heel concreet welke vragen behandeld kunnen worden op de pagina’s.
U kent misschien de tool answerthepublic.com? Het SEO++ systeem doet precies dát. Maar dan beter. Als we bij answerthepublic.com een zoekterm opgeven, genereert die tool allerlei zoektermen die in een vraagvorm staan. Als we daar ‘seo’ opgeven, genereert het bijvoorbeeld de vragen ‘wat is seo’ of ‘hoe kan je de seo verbeteren’, etc. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de autosuggesties van Google. Dat zijn zoektermen die Google automatisch toont terwijl we een zoekopdracht intypen.
Probleem is: op welke pagina’s van onze site zouden we die vragen idealiter plaatsen? En hoe vaak wordt er eigenlijk op die zoektermen gezocht?
Het datagedreven SEO++ systeem gaat daarom niet uit van een zoekterm, maar van een pagina. Het bepaalt eerst bij welke zoektermen de pagina ’t meest vertoond wordt, en raadpleegt pas dan de autosuggesties van Google. Tot slot wordt ook nog -via de Zoekwoordplanner van Google- bekeken hoe vaak er gemiddeld per maand gezocht wordt op de zoekterm. Het advies bij een specifieke pagina kan er dan als volgt uitzien:
Mei 2021 heb ik (oorspronkelijk voor mijn LinkedIn-netwerk) een video gemaakt, waar ik e.e.a laat zien over de werking van de tekstuele advisering:
Snooze
Als de pagina is afgehandeld, kan deze ‘in slaap worden gebracht’ via de snooze-link. Dat betekent dat de pagina de volgende keer niet meer in de adviezen zal verschijnen, en vervangen wordt door een nieuwe pagina. Gesnoozde pagina’s kunnen ook weer ‘wakker’ gemaakt worden via een unsnooze. Daartoe bevat het rapport een sectie met alle gesnoozde pagina’s met unsnooze-links.
Notities
Er kunnen ook notities worden toegevoegd aan de pagina’s. Overal in de rapporten waar de pagina wordt genoemd worden (via een popup) ook de bij de pagina behorende notitie(s) vertoond. Van iedere notitie houdt het systeem bij wat het effect op de vertoningen, klikken en positie geweest is, waarbij de periode van vier weken vóór de notitie-datum wordt vergeleken met de periode van vier weken erna. Dit effect wordt visueel vertaald naar gekleurde bullets die voor de notitie vermeld worden. Hierdoor is in één oogopslag zichtbaar wat de kwaliteit is van de (bij de notitie behorende) aanpassing. Er kan worden besloten de positieve aanpassingen (groene bullets) te behouden en negatieve aanpassingen (rode bullets) terug te draaiien. Normaal gesproken pakt Google dan namelijk de oude posities weer netjes op.
Door met de muis te bewegen klikken over een gekleurde bullet zien we detail-informatie over de prestaties. Door op de bullet te klikken wordt de Google Search Console geopend op de pagina waar de prestatie-gegevens te zien zijn met vergelijkings-gegevens van de vier weken na de notitiedatum met de vier weken ervoor.
Notities kunnen worden gemaakt door één persoon, maar ook door een team van personen. De naam van de persoon wordt bijgehouden bij de notitie. Notities worden ingevoerd via een speciaal invoerscherm:
Op deze invoerpagina vinden allerlei handige ondersteuningen plaats, zoals het automatisch ophalen van de actuele meta-title en -description van de pagina, check van lengtes van meta-title en -description etc.
Tracking
De prestaties worden dus gemonitord op notitie-niveau (vier weken na de notitie, vergeleken met de vier weken ervoor), maar kunnen ook gemonitord worden op het niveau van de pagina als geheel waarbij de hele beschikbare tijdperiode in beschouwing wordt genomen. Ik noem deze laatste vorm ’tracking’. Verderop in dit artikel meer hierover.
b. Onderwerp-suggesties voor het schrijven van nieuwe pagina’s
Er zijn bepaalde zoektermen die ideaal zijn om content voor te schrijven, namelijk teksten gericht op zoekvragen waarbij men op zoek is naar kennis. Als we de zoeker vanuit zijn/haar honger naar kennis op onze site kunnen opvangen, kunnen we deze vervolgens ook wijzen op zaken die commercieel van belang zijn voor ons. Dus eerst gaan we iets geven, waarna we eventueel ook iets terug krijgen. Dat werkt overigens alleen echt goed als de tekst van superieure kwaliteit is. Precies om deze reden adviseer ik bedrijven ook altijd om te investeren in goede tekstschrijvers, die affiniteit hebben met het onderwerp van de site.
Wederom uitgaande van de bestaande situatie (dus data-gedreven), bepaalt het systeem dié zoektermen waaruit overduidelijk blijkt dat de zoeker op zoek was naar kennis. Het systeem doet dit door te bekijken of er woorden als ‘wat’, ‘waarom’, ‘hoe’, etc. in de zoekopdracht voorkwamen. Dit wordt gedaan voor de vier hiervoor genoemde talen, waarna de lijst -per land- op afnemende ranking gesorteerd wordt: de slechtst scorende staat bovenaan. De site is in de ogen van Google dus wél relevant voor de term, maar bevat nog verre van perfecte content. Die perfecte content kan vervolgens worden geschreven, en zal waarschijnlijk snel leiden tot mooie posities en dus een substantiële hoeveelheid organisch verkeer.
c. Content Gap analyse
Ook bij dit onderdeel worden ideeën gegenereerd voor nieuwe onderwerpen. Nu niet alleen op basis van de prestaties van de eigen site, maar ook op basis van de prestaties van concurrerende sites. T.b.v. deze rapportage zoekt het systeem namelijk uit op welke zoektermen de concurrenten scoren (d.w.z. voor welke zoektermen zij een top50-positie bekleden), maar waar de eigen site nog helemaal niet scoort (d.w.z. niet rankt binnen de top100).
Het prestatierapport
Aanpassingen willen we goed kunnen monitoren. Daartoe bevat het online dashboard ook een prestatierapport. Dit rapport bestaat uit vijf secties. Ik behandel ze één voor één. Doel van het rapport is de SEO-manager bij wijze van spreken in één oogopslag diepgaande informatie te geven omtrent de SEO-vorderingen en de tekstschrijver inzicht te geven in (en te laten leren van) de effecten van zijn/haar inspanningen.
a. KPI’s
Er zijn zo’n 15 KPI’s gedefinieerd, om zodoende goed in de gaten te kunnen houden hoe de SEO-prestaties zich in detail ontwikkelen. Hier een fragment:
KPI’s worden getoond op het niveau van a) de zichtbaarheid van de site in Google (dit niveau zien we in de figuur), b) het verkeer naar de site vanuit Google en c) de rankings in Google.
b. Overzichten met de organische prestaties
Per vooraf gedefinieerd land toont het rapport een pagina met de prestaties van de site t/m de afgelopen maand. Daar waar de Google Search Console data begrensd is tot 16 maanden terug, bewaart het systeem de data onbeperkt, waardoor we over een langere periode kunnen terugkijken.
NB1. De rechte, blauwe-gestreepte lijnen in de grafieken zijn trendlijnen waardoor in één oogopslag zichtbaar is hoe de prestaties op de langere termijn zijn.
NB2. Bij de presentatie van de resultaten maakt het systeem onderscheid tussen merkgerelateerde (donkerrood) en merkonafhankelijke (oranje) klikken en vertoningen, omdat vooral merkonafhankelijke vertoningen en klikken voor de SEO interessant zijn. Merkonafhankelijke vertoningen komen van zoekopdrachten waar de naam van het bedrijf, de merken van het bedrijf, de domeinnaam, etc. niet in voorkwamen. Bijvoorbeeld: “radio luisteren” is merkonafhankelijk; “nporadio1 luisteren” is merkafhankelijk.
c. Belangrijkste stijgers en dalers
Het rapport toont -per vooraf gedefinieerd land- ook de zoekopdrachten waarvan de rankings in Google de afgelopen maand ’t meest zijn gestegen c.q. gedaald.
Deze afbeelding toont de stijgers, d.w.z. dié zoekopdrachten (met een substantieel aantal vertoningen) waarbij de site (in betreffend land) minimaal 20% beter is gaan scoren. Een vergelijkbare tabel wordt getoond voor de dalers.
d. Toppagina’s met statusfouten
Dagelijks wordt gecheckt of de belangrijkste pagina’s van de site (d.w.z. de pagina’s met de meeste vertoningen in Google en klikken vanuit Google) nog wel goed functioneren (dadelijk meer hierover). Als dat niet het geval is ontvangt de beheerder van de site onmiddellijk een e-mail. In het maandelijks rapport wordt het gehele overzicht vermeld van pagina’s die op dat moment nog in een statusfout resulteerden.
e. Getrackte pagina’s
Pagina’s die -n.a.v. de adviezen- aangepast of toegevoegd zijn kunnen getrackt worden. Hierdoor kan precies worden gevolgd hoe de pagina’s zich ontwikkelen, qua vertoningen, klikken, positie en ook het aantal zoektermen waar de pagina vertoningen voor krijgt. Door de notities blijft bekend wat er door de tijd precies aan de pagina’s is veranderd, waardoor optimaal geleerd kan worden welke inspanningen ’t meest en minst effect hebben voor de site in kwestie.
Rechts van het getal ’12’ staan een aantal iconen, namelijk het notitie-icoon (door daarover heen te bewegen zien we de bij de pagina gemaakte notitie(s)), het track-icoon, het sticky icoon (over deze pagina moeten de volgende maand sowieso nieuwe adviezen moeten worden uitgebracht) en het Google-icoon. Via dat laatste icoon komen we via één klik op de juiste plek in de Google Search Console alwaar de prestaties van de concrete zoektermen bij deze pagina kunnen worden ingezien.
f. Crawl-resultaten
Net zoals de crawler van Google dat doet, crawlt het SEO++ systeem de site ook en brengt het de resultaten van de crawl op een overzichtelijke manier in beeld. Op een manier vergelijkbaar met de wellicht voor u bekende tool ‘Screaming Frog SEO Spider’. Er wordt daarbij rekening gehouden met de meta-instructies als de robots=noindex/nofollow, de inhoud van het robots.txt bestand, de rel=nofollow, de rel=canonical en met redirects. Op precies de manier zoals Google dat ook doet. Via verschillende voorgedefinieerde filters kunnen fouten in de site worden ontdekt. Ook wordt een zogenaamde ‘Interne PageRank’ berekend waarmee helderheid verschaft over de vraag wat op basis van de interne linkstructuur -qua scorend vermogen- de sterkste (en zwakke) pagina’s zijn.
Dagelijkse email-alert
Dagelijks wordt bekeken in hoeverre de belangrijkste pagina’s van de site -d.w.z. de pagina’s die ’t vaakst vertoond worden in Google’s zoekresultaten- nog goed functioneren, d.w.z. in een statuscode 200 (ok) resulteren. Als er pagina’s zijn waarbij dat niet het geval is, wordt er onmiddellijk een email naar de klant gestuurd met een overzicht van de nieuwe fouten, opdat er zo snel mogelijk actie ondernomen kan worden.
NB. Verschillende klanten die overgegaan zijn naar een nieuwe site (b.v. van Magento 1 naar 2) hebben veel voordeel van deze functionaliteit gehad omdat fouten vroegtijdig, d.w.z. nog voordat het de bestaande rankings negatief kon beïnvloeden, aan het licht werden gebracht.
Wat is het verschil met SEMrush, Ahrefs of andere, populaire SEO-tools?
Van verschillende kanten heb ik de vraag gekregen wat mijn systeem onderscheidt van bijvoorbeeld de systemen van SEMrush of Ahrefs. Mijn antwoord is dan dat mijn systeem veel specifieker is. Via de tools van SEMrush en Ahrefs kan je bijvoorbeeld backlinks analyseren, ook van concurrenten, zoekwoordanalyses en content-gap analyses uitvoeren, etc. Bij mijn systeem kan dat allemaal niet. Het SEO++ systeem is een áanvulling op dergelijke tools: ik ben continu bezig -ook in overleg met mijn klanten- om slimme functionaliteiten te implementeren die voor de algemene SEO-tools veel te ver gaan. Maar deze slimmigheden kunnen u precies wél het voordeel geven op de concurrentie. Zie het SEO++ systeem als het geheime wapen in uw SEO toolbox.
Meedoen?
Als u wenst dat uw site(s) ook aangesloten worden op dit systeem, dan kan dat. De kosten heb ik laag kunnen houden. De samenwerking kan bovendien steeds maandelijks worden beëindigd. Aan de achterkant ben ik continu bezig om nieuwe, nuttige SEO++ – functionaliteiten aan het systeem toe te voegen. U vaart dus mee in dat proces.
Zorg wel dat uw site is aangesloten op de Google Search Console!
De afname van de tool kan desgewenst gecombineerd worden met een technische analyse van de website (de technische basis moet immers wel zo goed mogelijk in orde zijn) en ook met een online incompany seo training, beide uitgevoerd c.q. gegeven door ondergetekende.
Voor al deze zaken kunt u via dit formulier contact met mij opnemen, of mij gewoon een e-mail sturen. Bellen kan ook (06-17404731).