8.1 De domeinnaam
Zoekwoorden in de domeinnaam zijn nog steeds erg voordelig, met name als er sprake is van een zogenaamde exact match domainname. De domeinnaam seo.nl is erg voordelig voor het hoog scoren op “seo”, maar minder voor het scoren op “seo tools”. Ook zoekwoorden in directories (mappen) en bestandsnamen zijn gunstig (maar een stuk minder dan een exact match domainname). In indirecte zin heeft het ook voordelen zoekwoorden op te nemen in de (gehele) url. Indien iemand namelijk een link naar deze pagina zou opnemen is er een goede kans dat de ankertekst (het deel van de verwijzing die aan de gebruiker wordt getoond, ook wel linktekst of in het Engels anchortext genoemd) voor het gemak gelijk wordt gemaakt aan de url, zie het volgende voorbeeld: www.seoguru.nl/handleiding-seo/zoekmachine-websitestructuur/.
In het hoofdstuk ankertekst kunt u lezen dat precies de ankertekst een zeer belangrijke rol speelt in de wijze waarop een zoekmachine de pagina waardeert. Deze pagina (www.seoguru.nl/handleiding-seo/zoekmachine-websitestructuur.html) heeft daarmee niet in directe zin, maar wel in indirecte zin een positief effect voor de woorden seo, guru, handleiding, zoekmachine en websitestructuur. Namelijk vanaf het moment dat andere sites naar deze pagina gaan verwijzen en de url van de pagina als ankertekst wordt gebruikt. Het is dus verstandig om, als het even kan, belangrijke keywords in de url van de pagina op te nemen.
Dit geldt dus voor de domein-, directory- en paginanamen. Staar u hier echter niet blind op, want in het bijzonder de domeinnaam is er niet alleen voor de zoekmachine-robots, maar vooral ook voor uw potentiële klanten. Het is belangrijk dat de domeinnaam communiceerbaar, onthoudbaar en aantrekkelijk blijft voor uw doelgroep.
Wat de domeinnaam-extensies betreft, kan het volgende worden opgemerkt. Ervaren SEO-ers zijn nogal verdeeld over de vraag of extensies (,nl, .com, etc.) effect hebben op de ranking. Over het algemeen wordt aangenomen dat .edu en .gov-extensies een positief effect hebben. Het idee hierachter is dat dergelijke domeinnamen, door de striktere voorwaarden die gesteld worden aan het verkrijgen van dergelijke domeinnamen, automatisch een toegevoegde autoriteit hebben. En autoriteit wordt hogelijk gewaardeerd. Aan de andere kant van het spectrum hebben domeinnamen die zeer gemakkelijk te krijgen zijn wellicht een wat negatief effect op de ranking. Voorbeelden daarvan zijn .biz en .info. Daartussen liggen de .nl, .eu en .com domeinnamen die allemaal op zich prima zijn, maar waarbij de .nl toch de allerbeste is (indien de site op Nederland is gericht). Google.nl heeft namelijk een voorkeur voor .nl domeinen (en google.be voor .be domeinen, etc.) Als het een website voor een Nederlands bedrijf of organisatie betreft, zou ik daarom gewoon een .nl-domeinnaam nemen. Reserveer de .eu/.com voor de situatie dat u ook internationaal wil gaan opereren.
8.2 Speciale tekens in de url
Voor wat betreft gebruik van het ‘min-teken’, ook wel koppelteken genoemd, (eng: hyphen) of het ‘laag liggende streepje’ (eng: underscore) in de url, kan ik het volgende opmerken. Zoekmachines blijken deze twee tekens verschillend te behandelen: een ‘koppel-teken’ wordt beschouwd als een scheidingsteken (en de min wordt zelf als zodanig genegeerd) en een ‘laag liggend streepje’ als een gewoon karakter, dus onderdeel van de tekst. In de domeinnaam zelf is het niet toegestaan gebruik te maken van de underscore. In directory- en bestandsnamen wel.
Toegestaan zijn:
www.mijn-domein.nl/mijn-dir/mijn-pagina.html
www.mijn-domein.nl/mijn_dir/mijn_pagina.html
Maar niet toegestaan is:
www.mijn_domein.nl
In een link naar de domeinnaam www.computer-spelletjes.nl, zal de zoekmachine twee woorden waarderen: computer en spelletjes. In de link naar de domeinnaam www.computer-spelletjes.nl/play_station/index.html zal Google drie woorden onderscheiden: computer, spelletjes en play_station. Indien u wenst op ‘play’ en ‘station’ gevonden te worden, gebruik dan dus het koppelteken: www.computer-spelletjes.nl/play-station/index.html.
In de volgende video legt Google-medewerkers Matt Cutts het verschil uit tussen het minteken en het laag-liggende streepje.
Tegenwoordig is het overigens zelfs zo dat Google afzonderlijke woorden in een samengesteld woord ook prima kan herkennen. In het samengestelde woord ‘computerspelletjes’ kan Google de deelwoorden ‘computer’ en ‘spelletjes’ herkennen.
Tot slot: laat één zoekwoord niet (veel) meer dan één keer in de gehele url terugkomen, anders ontstaat er weer het gevaar van zoekmachine-misleiding (spam) te worden beticht.
8.3 De directorystructuur
Tot slot iets over de directorystructuur van uw site. Vroeger werd aangenomen dat het niet verstandig is te veel directories binnen directories op te nemen. Een aantal zoekmachines had namelijk een grens aan de diepte waarop ze de pagina’s nog indexeerden. Tegenwoordig maakt het Google echter niets meer uit hoeveel directories u gebruikt. Veel belangrijker is de vraag hoeveel muisklikken de pagina van de homepage verwijderd is. De homepage is namelijk de sterkste pagina van uw site, en met iedere muisklik vindt er een verzwakking van de scoringskracht plaats. Dit fenomeen hangt samen met het begrip PageRank dat later in deze handleiding zal worden besproken. Idealiter loopt de directorystructuur mee met de klikstructuur van de site, maar dat hoeft niet.
Organiseer uw directorystructuur zo dat alle pagina’s die onder een bepaalde directory vallen daadwerkelijk onder de vlag van de betreffende directory vallen. En geef de directory daarbij een naam die bij die vlag aansluit en tegelijkertijd een interessant zoekwoord is.
Voorbeelden
Beter niet:
www.computer-games.nl/dir1/dir2/dir3/koopjes.html
Maar wel:
www.computer-games.nl/playstation/aanbiedingen.html
www.computer-games.nl/playstation/nieuw.html
In het laatste voorbeeld is de url geoptimaliseerd op vier zoekwoorden: computer, games, playstation en nieuw.
8.4 Geografie
Geactualiseerde informatie omtrent het scoren in verschillende landen-versies van Google, met soms zelfs ook nog verschillende talen binnen het land, kunt u vinden op de seo weblog van SEOguru in het artikel “SEO voor meerdere landen en talen”. Een punt van aandacht is de geografie. Dit is mn. van belang voor bedrijven die een website hebben, gericht op de buitenlandse markt. Zoals u weet is er een google.nl, google.de, google.com, google.co.uk, etc. Hoe bepaalt Google nu precies welke websites in welke van deze zoekmachines moet worden getoond? Daar spelen een aantal zaken (in meer en mindere mate) een rol. Ik som ze op:
– De metatag hreflang in de html-code van de pagina’s:
<link rel=”alternate” href=”http://example.com/nl/” hreflang=”nl-nl” />
<link rel=”alternate” href=”http://example.com/be/” hreflang=”nl-be” />
<link rel=”alternate” href=”http://example.com/” hreflang=”x-default” />
Zo zorgen we er voor dat http://example.com/nl/ gevonden wordt voor Nederlandstaligen in Nederland en http://example.com/be/ voor Nederlandstaligen in België. Voor ieder ander wordt http://example.com/ getoond in de zoekresultaten. Meer info Google. Als de hreflang niet is gedefinieerd, dan gaan de volgende punten spelen.
– De domeinnaam-extensie (.com, .nl, .de, .fr, .nl, etc.).
Het is bijvoorbeeld lastig met een .fr domeinnaam goed te scoren in google.nl.
– De taal van de content
Google is inmiddels uitstekend in staat te bepalen in welke taal de content geschreven is. Bij multi-linguale websites is dit wel een lastig punt om rekening mee te houden. Als u een engelstalige site heeft is met de analyse van de content echter nog niet duidelijk of deze in Google.com, google.co.uk, google.com.au, google.ca, etc. getoond moet worden. Daarom het volgende punt.
– Het land dat gekoppeld is aan het IP-nr
Iedere website is gehost op een server, die een uniek IP-nr heeft. Uit het IP-nr kan op zijn beurt het land en dus de taal (of talen) worden gedestilleerd. Voor SEO is dit van cruciaal belang: zorg dat uw website gehost is op een server in het land waar u in Google gevonden wilt worden. Als u in de VS gevonden wilt worden, plaats uw website dan op een server die aldaar is gehost.
– De verwijzingen naar uw website
Uit welke landen komen de websites die naar u verwijzen? Ook dit kan een rol spelen. Als een Amerikaanse site veel verwijzingen heeft vanuit Nederlandse sites, dan zou dat een rol kunnen spelen in de beslissing van Google die site ook op te nemen in de google.nl.
8.5 Meer informatie over website-structuur
Een zeer uitgebreid artikel over de optimale website-structuur, aldaar site-architectuur genoemd, kunt u vinden op mijn blog onder de titel SEO handleiding ontwerp sitestructuur
Vorige – 7. Gebruikersgedrag | Volgende – 9. Negatieve SEO-factoren |