Er zijn vele definities van SEO in omloop. Wat mij betreft zou het begrip als volgt moeten worden gedefinieerd:
SEO, dat staat voor ‘Search Engine Optimization’ (in het Nederlands: ‘Zoekmachineoptimalisatie’), kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om online content (teksten, afbeeldingen, video’s, bedrijfsinformatie, apps, etc.) onder de aandacht te brengen van zoveel mogelijk potentieel geïnteresseerden, via de organische, d.w.z. gratis, zoekresultaten van een zoekmachine. SEO wordt meestal gezien als deelgebied van SEM of ‘Search Engine Marketing’ (Nederlands: ‘Zoekmachinemarketing’).
Het ‘geheel aan activiteiten’ omvat de volgende gebieden:
-
Data analyse. De Google Search Console, Google Analytics en aanvullende seo tools staan hierbij centraal.
-
Optimalisatie van de online content (optimalisatie webtekst – meer info, video seo – meer info, optimalisatie Google Mijn Bedrijf pagina – meer info, etc.).
-
Realisatie van een optimale interne linkstructuur. Hierin staat begrip van PageRank centraal. Meer info.
-
Technische optimalisatie. Dit onderdeel omvat twee subgebieden:
-
optimaliseren crawlability. Dit betreft het er voor zorgen dat zoekrobots de content van de site zo goed mogelijk kunnen ontdekken en relateren, met oog op zowel zoeken vanaf een desktop als mobiel apparaat, en betreft zaken als javascript/ajax, rel=canonical, 301-redirect, rel=next/prev, etc. Meer info, bijvoorbeeld.
-
optimaliseren visibility. Dit betreft de toevoeging van ‘html markup’ die maken dat zoekmachines de betekenis van de informatie beter kunnen begrijpen en zodoende de zoekresultaten kunnen verrijken, en betreft zaken als schema.org, JSON-LD, rich snippets, rich cards, etc.
-
-
Linkbuilding/linkearning. Reeds sinds het ontstaan van Google (1999) zijn de verwijzingen (hyperlinks) naar de pagina/site cruciaal voor het organisch scoren. Dat is heden ten dage niet minder het geval. Bij de vraag wat de beste links zijn, staan de begrippen autoriteit, relevantie, trust en PageRank centraal. Meer info.
Het zoekresultaat is op verschillende manieren bepalend voor de vraag hoeveel kwalitatief hoogwaardig verkeer het naar de content zal genereren. Dit omvat drie aspecten:
- De scoringspositie, ook wel ranking genaamd. Hoe hoger de ranking van het zoekresultaat, hoe meer het opvalt en hoe groter de kans op klikken naar de content.
- De Title en Description (in de meta/head-sectie van een pagina). Hoe aantrekkelijker die zijn, hoe meer het zoekresultaat zal opvallen en klikken zal verwerven.
- De verrijkingen. Via schema.org/JSON-LD kunnen zoekresultaten op vele manieren worden verrijkt, waardoor ze om die reden veel beter opvallen. Verrijkingen kunnen worden gerealiseerd voor bijvoorbeeld: gebeurtenissen, recepten, reviews, etc.
Hieronder ziet u een typisch zoekresultaatscherm. De ‘organische zoekresultaten’ betreffen die zoekresultaten die niet door Google als ‘advertentie’ (Adv) worden aangeduid. Rechts ziet u een zogenaamd ‘Knowledge Panel’, die de informatie ophaalt uit de ‘Knowledge Graph’. De organische zoekresultaten zijn verrijkt met events en reviews. Naast deze ‘universele’ zoekresultaten, geeft Google ook de mogelijkheid te zoeken in een aantal andere ‘vertikalen’, zoals afbeeldingen, video’s, maps, nieuws, etc.