We hebben verschillen factoren gezien die een postief effect hebben op de ranking in Google (en andere zoekmachines). Er zijn echter ook een aantal factoren die de ranking negatief kunnen beïnvloeden. Het is belangrijk die ook te weten. Ik geef u hier een overzicht van die factoren. De eerste in de lijst is degene met de meest negatieve invloed, etc.
1. Slechte bereikbaarheid van de website
Als de server waarop uw website gehost wordt vaak down is, waardoor zoekspiders (mn. GoogleBot) steeds tegen een onbereikbare pagina aanlopen, wordt dit beschouwd als een niet betrouwbare website. Dergelijke websites wil Google vanzelfsprekend niet aan zijn zoekers aanbieden. Dit aspect heeft een groot negatief effect op de ranking.
2. Dubbele content
Als u een website bouwt met content (tekstuele inhoud) die u kopieert vanaf een andere site, dan wordt dit beschouwd als ‘duplicate content’ en is een hoge of zelfs redelijke score onmogelijk geworden. Het wordt niet beschouwd als spam, maar de website verdwijnt wel naar een positie ergens laag in de rankings. Alleen de originele website kan hoog scoren. De kopie-website of -pagina wordt dan in de zogenaamde ‘supplementary index’ geplaatst.
Vermijd ook al te veel dubbele content in de eigen site. Als dit zo nu en dan voorkomt, bijvoorbeeld als het niet anders kan, is dit geen probleem. Maar het is niet aan te bevelen de website vol te hangen met pagina’s met dubbele content. Moeilijk in dit verband zijn vaak webwinkels waar producten worden aangeboden die weinig van elkaar verschillen, bijvoorbeeld alleen het typenr., kleur of prijs. Google beschouwt dergelijk ‘near double content’-pagina’s dan ook als niet erg interessant, en zal proberen ze uit de index te houden.
3. Verwijzingen naar lage kwaliteit websites of lage kwaliteit buurten
Let op naar welke websites u verwijst vanuit uw eigen website. Voorbeelden daarvan zijn ‘linkfarms’. Dit zijn websites waar u uw website kunt aanmelden om dan een verwijzing naar uw website te krijgen. U moet dan wel een link terug naar hen opnemen. Soms moet u voor zo’n verwijzing zelfs betalen. Het idee erachter is dat er zoveel naar zo’n farm wordt verwezen dat het een hoge pagerank (hierover later meer) krijgt. Omdat het goed is verwijzingen te krijgen vanuit sites met een hoge pagerank, wordt zo’n verwijzing dus veel waard.
Een periode heeft dit principe goed gewerkt en waren linkfarms erg populair. Tegenwoordig heeft Google geavanceerde filters om linkfarms tegen te gaan. Maar sterker: als u met dat soort sites in zee gaat, heeft het dus zelfs een negatief effect op de ranking van uw eigen website. Algemeen gesteld is het zo dat het kopen en verkopen van links tegen de guidelines van Google ingaat.
Vaak zijn dergelijke lage kwaliteit websites onderdeel van een netwerk van een websites, buurten genoemd. Als u heen- en terugverwijzingen gaat leggen met dergelijke buurten wordt u onderdeel van zo’n buurt, en dat is sterk af te raden. Natuurlijk is het geen probleem als er enkele verwijzingen liggen naar lage kwaliteit websites of -buurten, maar zorg er dan voor dat u niet alleen maar verwijzingen heeft liggen naar dergelijke websites/buurten. U moet zorgen aanzienlijk meer kwaliteitsverwijzingen te hebben.
4. Dubbele title- en meta-tags op verschillende pagina’s van uw website
Iedere pagina van uw website moet een title- en een aantal meta-tags (description, etc.) hebben. Zorg er in ieder geval voor dat iedere pagina een unieke title en description heeft. Doet u dit niet, dan kan dit de ‘dubbele content’-filters triggeren, zoals beschreven onder punt 2. De spider zal dan, zeker als de pagina weinig content/tekst bevat, concluderen dat er al zo’n pagina bestaat en de pagina daarmee niet of slecht indexeren. En dat is niet de bedoeling: omdat we alle (of in ieder geval de meeste pagina’s) van onze website willen optimaliseren op minstens één zoekwoord willen we dat alle pagina’s goed worden geïndexeerd.
5. Pagina volgestopt met zoekwoorden
Zoals al beschreven in hoofdstuk 6 moet u de pagina niet volstoppen met zoekwoorden. Het gaat er in ieder geval om dat de tekst goed leesbare blijft voor uw bezoekers van vlees en bloed. Websites waarbij gepoogd wordt met een hoog percentage zoekwoorden in de pagina hoog te scoren in zoekmachines zijn niet alleen voor echte bezoekers maar ook voor spiders, slechte sites. Zowel de echte bezoekers als de spiders haken snel af.
6. Pagina volgestopt met advertenties
Als de pagina primair ten doel heeft om bezoekers vanuit de zoekmachines door te sluizen naar andere websites (en daaraan te verdienen), wordt het in toenemende mate lastig goed te scoren met de site. Zorg in ieder geval dat er geen of weinig advertenties boven de vouw (“above the fold”) staan.
7. Jonge website
Hoewel u op de leeftijd van de website geen enkele invloed heeft (zomin als we dat op ons eigen leven hebben…), wil ik dit punt hier toch even noemen. Google werkt namelijk met het fenomeen ’trusted site’, waar de leeftijd van het betreffende domein (sommigen zeggen de leeftijd van de verwijzingen naar het domein), een belangrijke rol speelt: hoe hoger de leeftijd, hoe meer trust. En hoe meer trust, hoe hoger de ranking. Google wil de ontwikkeling van jonge domeinen even aankijken. Dit kan wel een jaar duren. U scoort dan wel in de zoekmachines, maar nog niet optimaal.
In de eerste paar maanden van het eerste jaar speelt ook nog een ander fenomeen, namelijk die van de sandbox: websites onder nieuwe domeinen scoren in het begin van hun bestaan relatief hoog om daarna een periode van meerdere maanden uit de rankings te verdwijnen. Na die periode krabbelen ze weer omhoog. Geen paniek dus als u dit met uw nieuwe domein gaat overkomen.
Uit voorgaande blijkt in ieder geval dat als u voor de keuze staat door te gaan met een trusted domein danwel onder een nieuwe domeinnaam verder te gaan, de eerste vanuit SEO-perspectief beter is.
8. Negative SEO
Tot slot van dit hoofdstuk wil ik opmerken dat “negative seo” ook een begrip is dat gebruikt wordt voor technieken die tegen de richtlijnen van Google ingaan om zodoende de rankings van de concurrent te kunnen verslechteren. Met name de introductie van Google Penguin (april 2012) heeft dit gebied weer meer op de kaart gezet, omdat Penguin ook sites straft die te veel slechte inkomende verwijzingen bevatten. Op mijn blog heb ik een artikel geschreven over het fenomeen van negative (negatieve) seo.
Vorige – 8. Website structuur | Volgende – 10. Ankertekst / linktekst |