In het vorige hoofdstuk hebben we gezien dat er drie typen verwijzingen bestaan: intern, extern (outbounds) en inkomend (inbounds of backlinks). In dit hoofdstuk ga ik op deze verschillende typen verder in.
11.1 Interne verwijzingen
Het geheel van interne verwijzingen vormt de interne linkstructuur van de site. Zorg dat de belangrijke pagina’s (die geoptimaliseerd zijn op zoekwoorden) nooit te veel muisklikken ver liggen, bezien vanaf de homepage. Dit is van belang voor de potentieel geïnteresseerden zowel als voor Google. Zoals we bij het volgende hoofdstuk, PageRank, zullen zien is het van belang een goede interne linkstructuur te creëren om de Google-PageRank (een getal dat we zo hoog willen maken om beter te scoren binnen Google) zo goed mogelijk over de site te verdelen.
Belangrijk bij een goede linkstructuur is vooral te verwijzen naar pagina’s die de kracht nodig hebben om de competitie aan te kunnen gaan. In het artikel Handleiding ontwerp sitestructuur kunt u over dit belangrijke principe veel meer lezen. Het is verder belangrijk naar steeds dezelfde URL te verwijzen. Dit heeft voornamelijk betrekking op de index-pagina van de website. Ik bedoel hier het volgende mee. Voorbeeld: of ik in mijn website nu verwijs naar ‘www.seoguru.nl’, naar ‘www.seoguru.nl/index.html’, alleen naar ‘/’, misschien naar ‘seoguru.nl’, naar ‘/index.html’ of naar https://www.seoguru.nl, in alle gevallen leidt dat tot die ene homepage. Vanuit Google bezien zijn het echter vijf verschillende verwijzingen. De PageRank (die we zo hoog mogelijk willen maken) wordt -indien ik ze alle vier gebruik- verdeeld over vier verschillende url’s, terwijl het feitelijk één en dezelfde pagina is. Om dit verlies aan PageRank te voorkomen, moet ik dus consistent gaan verwijzen naar één van de vier. Een eenvoudiger alternatief is er voor te zorgen dat alle varianten 301-redirecten naar één variant.
11.2 Externe/uitgaande verwijzingen
Dit zijn de verwijzingen van de eigen site naar andere sites. De verhalen die over het nut van dergelijke verwijzingen de ronde gaan, lopen nogal uiteen. De meest recente echter, laten zien dat het niet zo’n gek idee is toch een klein aantal uitgaande verwijzingen in de site op te nemen, om precies te zijn naar sites die hetzelfde thema hebben als de pagina waar we de link opnemen. Bovendien wordt gesteld dat m.n. Google het helemaal goed waardeert als deze sites een zogenaamde authority site (een grote, betrouwbare site) betreft. Denk bijvoorbeeld aan Wikipedia (of SEOguru…). Aangenomen wordt dat Google de inhoud van de pagina beter kan begrijpen via de uitgaande links.
Dit versterkt de gedachte dat het niet zo veel zin heeft met allerlei linkuitwisselings-programma’s mee te doen. Dan moet je namelijk gaan verwijzen naar websites die over het algemeen weinig autoriteit hebben en in het licht van voorgaande dus weinig aan de eigen site toevoegen.
11.3 Inkomende verwijzingen
Hier hebben we het over de verwijzing van andere sites naar uw eigen site. Het creëren van dit type verwijzingen is een cruciaal onderdeel in het SEO-spel. Twee zaken spelen een rol bij het begrijpen van een juist gebruik van inkomende verwijzingen: ‘link populariteit’ en ‘domein populariteit’. Dan blijkt er ook nog een derde populariteitsbegrip van belang, dat ik ‘IP-populariteit’ heb genoemd.
11.3.1 Link populariteit
Sites die de ranking van uw site de grootste impuls kunnen geven zijn zelf ook weer sites waar veel naar wordt verwezen. De mate waarin naar een site wordt verwezen wordt in SEO-jargon aangeduid met link populariteit, of in het Engels, link popularity. Het simpele devies is: realiseer zoveel mogelijk verwijzingen naar uw pagina. Niet blind vanaf allerhande websites, maar bij voorkeur vanaf sites die op de één of andere manier met de door u gekozen zoekwoorden te maken hebben, relevante sites dus. Als u bijvoorbeeld juwelen via uw site verkoopt, probeer dan verwijzingen naar uw site te verkrijgen vanaf alle sites die iets met juwelen te maken hebben. Dit kan bijvoorbeeld op de site van een andere juwelier, maar ook op verzamelsites voor juwelieren.
M.n. verzamelsites bieden meestal de mogelijkheid uw site via een standaard invulformulier aan te melden. Om pagina’s te vinden waar u uw URL kunt aanmelden, typ dan in uw favoriete zoekmachine bijvoorbeeld ’toevoegen url <zoekfrase>’ in, waarbij u voor <zoekfrase> de zoekfrase invult waarop u wilt dat uw site straks goed gevonden gaat worden. In het geval van de juwelier wordt dat bijvoorbeeld: ’toevoegen url juwelen’ Dan krijgt u een lijst van juwelen-sites waar blijkbaar url’s kunnen worden aangemeld. Deze sites zijn daarmee potentieel geschikte sites om uw site bij aan te bieden. Indien een site niet zo’n ’toevoegen url’-mogelijkheid bezit, kunt u een vriendelijke email naar de eigenaar sturen om te vragen of daar wellicht niet toch mogelijkheden voor bestaan. Vergeet niet bij het aanbieden van uw site rekening te houden met een goede ankertekst!
Het mooiste is natuurlijk als u in staat bent een site te realiseren op basis waarvan anderen uit zichzelf besluiten naar te gaan verwijzen. Dan hoeft u niet zelf achter iedere verwijzing aan, maar is het concept van zichzelf blijkbaar zo sterk dat men zelf de voordelen van een verwijzing ziet. U wordt van harte aanbevolen over deze puzzel eens een uurtje te gaan nadenken. Dat u kan u ontzettend veel opleveren! Juist op dit punt zijn de Internet-ontwikkelingen stormachtig. Begrippen als web2.0, peer-to-peer en open-source worden in dit verband veel gebruikt. In deze handleiding zijn een aantal hoofdstukken aan deze onderwerpen gewijd.
Bij dit alles dient opgemerkt te worden dat het goed is als er niet alleen verwijzingen ontstaan naar de index-pagina, maar ook naar andere pagina’s van uw website. ‘Deep linking’ wordt dat in SEO-jargon genoemd. Daartoe moet u er wel voor zorgen dat er meerdere pagina’s link-waardig zijn, m.a.w. meerdere pagina’s interessante informatie voor derden bevatten. Google waardeert deep-linking positief. Als u precies wilt weten welke pagina’s naar uw pagina’s verwijzen, kan ik u aanraden gebruik te maken van de Google Search Console. Daar kunt u van alles aan gegevens omtrent de indexering van uw website opvragen, inclusief de backlinks. In de Search Console is de hoeveelheid gegevens die Google terugmeldt over de backlinks helaas wel erg beperkt. Er zijn verschillende commerciële pakketten (Moz, Majestic, Ahrefs) die dat veel beter doen, maar zijn ook erg duur (gemiddeld zo’n 100 euro/maand).
11.3.2 Domein populariteit
Snel na de introductie van het link-popularity mechanisme hebben velen (uiteraard) geprobeerd dit principe in hun voordeel te gebruiken, én te misbruiken. Wat dit laatste betreft werden er zogenaamde link farms opgezet waar site-eigenaren, vaak voor aanzienlijk bedrag, een link konden laten opnemen naar hun eigen site. Dit, als ‘linkspam’ aangeduide, fenomeen breidde zich snel uit naar guestbooks, forums en blogs. Google antwoordde op deze ontwikkeling door bepaalde links te gaan negeren. Inmiddels heeft zich bijvoorbeeld de situatie voorgedaan dat íeder domein meer kritisch wordt bekeken: indien er meerdere links vanaf één domein naar een pagina verwijzen, worden niet alle links door Google geteld. Dit betekent dus dat het voor wat betreft de zoekmachine optimalisatie van uw site, geen zin meer heeft om heel veel links per domein naar uw site te (laten) plaatsen. Het doel is tegenwoordig dus niet alleen meer om zoveel mogelijk verwijzingen naar uw site te realiseren, maar om een situatie te creëren waarbij er vanaf zoveel mogelijk verschillende (en natuurlijk goede) domeinen naar uw site wordt verwezen! In de SEO-wandelgangen wordt dit domain popularity genoemd. Ook goed om te weten is dat het voor de domeinpopulariteit (of link populariteit) hoogstwaarschijnlijk niet uitmaakt of u verwijzingen krijgt vanuit domeinen met uw eigen extensie (.nl, etc.) of vanuit domeinen met vreemde extensies. Ze tellen allemaal mee. Supersites als Facebook, Twitter, etc. vormen hier een uitzondering op, waarover dadelijk meer.
Een tweede, belangrijkere manier waarop Google de angel uit de genoemde linkfarms heeft gehaald is de introductie van de rel=nofollow, die we aan een hyperlink kunnen toevoegen. Deze toevoeging maakt dat de linkkracht (in termen van PageRank, ankertekst, etc.), ook wel ‘link juice’ of ‘link equity’ genaamd wordt geblokkeerd. Google eist in haar richtlijnen dat die rel=nofollow aan de link wordt toegevoegd als er voor de link wordt betaald. Dat betreft dus ook advertenties die een link hebben naar een voor de advertentie (dus voor de link) betalende site! Op die manier wil Google voorkomen dat het zin heeft om voor een link te betalen en we onze zoekresultaten dus via betaling kunnen verbeteren. Het toevoegen van de rel=nofollow aan interne links (links binnen de site zelf) heeft geen zin, sterker: is negatief voor de SEO. Meer over dit laatste in het artikel: Pagerank sculpting: einde verhaal.
11.3.3 IP-populariteit
Ook ter voorkoming van spam kijkt Google naar IP-adressen. Iedere server waar websites op worden gehost heeft een eigen, uniek IP-nr. De meeste websites hebben geen uniek IP-nr omdat hostingproviders zoveel mogelijk websites op één server proberen te plaatsen. Google lijkt verwijzingen binnen één en hetzelfde IP-nr minder positief te waarderen dan verwijzingen tussen verschillende IP-nr’s. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat clusters van spam-gerichte websites veelal op één server werkzaam zijn. Of nog preciezer zouden we eigenlijk moeten zeggen dat we onze verwijzingen vanaf zoveel mogelijk verschillende C-classes van IP-nr’s willen realiseren. Een C-class is een cluster IP-nr’s waarbij de eerste drie groepen van het IP nr hetzelfde zijn. De vierde groep is dan variabel.
11.4 Social SEO
Een belangrijke aspect van linkbuilding is natuurlijk de vraag wat de invloed is van links vanaf Facebook, Twitter, Instagram, etc. Het antwoord daarop is jammerlijk: geen. Waarom niet? Omdat alle grote sociale media kanalen de rel=nofollow aan de uitgaande links toevoegen. Hierdoor wordt de doorgifte van kracht geblokkeerd. Waarom die kanalen dat doen? Omdat ze snappen dat wij hun platformen intensief gaan gebruiken voor linkbuilding, als ze dat niet doen. Ze beschermen zichzelf op die manier op heel eenvoudige wijze. Hebben links vanaf social media sites dan helemaal geen zin voor SEO? Jazeker, dat wel. Maar hoe dan? Als we een mooie pagina hebben toegevoegd aan onze site, dan brengen we zoveel mogelijk mensen op de hoogte van die pagina. Social media kanalen zijn daar bij uitstek voor geschikt. Het verkeer dat dan naar de pagina komt zal dan -omdat het zo’n goede pagina is- alsnog de voor Google van belang zijnde linkjes leggen. En ook zal Google uit het gebruikersgedrag kunnen afleiden dat het een mooie pagina is, hetgeen ook gunstig is voor het scoren met de pagina.
Social heeft dus geen direct voordeel voor de SEO, maar wel een indirect voordeel: Social is de katalysator voor de SEO!
Dit gezegd hebbende kan ik mij -vanwege het feit dat social media steeds belangrijker worden- mij niet voorstellen dat Google op termijn niet toch iets zal moeten doen met social media signalen.
Dit hoofdstuk samenvattend: realiseer zoveel mogelijk kwalitatief goede verwijzingen, vanaf verschillende domeinen, vanaf verschillende IP-nr’s (of eigenlijk dus C-classes), vanaf relevante websites. En natuurlijk (zie vorige hoofdstuk) met goede ankerteksten. Start het SEO-proces op met de inzet van Social Media.
Vorige – 10. Ankertekst / linktekst | Volgende – 12.Pagerank |