Short vs longtail zoekwoorden binnen seoguru.nl
Regelmatig schrijf en vertel ik dat we ons niet te veel blind moeten staren op de shorttail zoekwoorden. Ik wil dat graag toelichten aan de hand van wat getallen van onderhavige seoguru.nl website.
Even ter herinnering: shorttail zoekwoorden zijn de zoekwoorden met een relatief hoog zoekvolume (en longtail met een relatief laag zoekvolume):
We weten overigens inmiddels allemaal dat zoekvolume niet het enige selectiecriterium is bij de keuze op welke zoekwoorden we onze site gaan optimaliseren, maar ook bijvoorbeeld het rendement van het verkeer dat we via zoekwoorden krijgen. Desalnietemin heb ik eens gekeken hoeveel ‘visits’ de shorttail zoekwoorden binnen seoguru.nl nu eigenlijk precies voor hun rekening nemen, op het totaal aan visits via zoekmachines.
Over de afgelopen maand kreeg seoguru.nl verkeer via maar liefst zo’n 2000 verschillende zoekwoorden. Daarbij blijkt het best presenterende zoekwoord (namelijk ‘zoekmachine optimalisatie’) ruim 10% van de visits voor zijn rekening te nemen. Het één na best presterende zoekwoord (‘seo’) zo’n 8%, etc. Zie volgende figuur:
Als snel wordt het aantal visits per zoekwoord heel klein. Er zijn in totaal 11 zoekwoorden die allen minimaal 1% van de visits veroorzaken (die hebben in voorgaande figuur een kleurtje gekregen), en 100 zoekwoorden die in 0.1% van de visits resulteren. Zo’n 1500 (van de 2000) zoekwoorden zijn slechts éénmaal gebruikt, d.w.z. hebben tot één visit geleid.
Als we shorttail uitermate vriendelijk definiëren als al die zoekwoorden die ieder tot minimaal 1% van de visits hebben geleid, dan is de shorttail verantwoordelijk voor slechts 35% van de visits (en longtail dus voor 65%). Indien we het shorttail criterium opschroeven tot al die zoekwoorden die ieder minimaal 5% van de visits voor hun rekening hebben genomen, houden we slechts de eerste twee zoekwoorden over met een totaal van zo’n 18% (waarmee de longtail uitkomt op 82%).
Deze getallen laten nog eens zien dat het heel leuk is op de shorttail te scoren, maar de longtail eigenlijk veel interessanter is als het gaat om verkeer. Hier komt nog bij dat de conversies op longtail zoekwoorden over het algemeen hoger zal zijn dan de shorttail.
Ik ben ook geïnteresseerd in uw ervaringen! Via Google analytics is voorgaande plaatje eenvoudig naar voren te halen en te kopiëren. Kies in het navigatiemenu ‘Traffic Sources’, gevolgd door ‘Keywords’. Dan ziet u onder de grafiek, rechts op het scherm ‘Views’ gevolgd door een zestal icoontjes. Kies voor de tweede, namelijk ‘Percentage’.
seodoc zegt
Bij mij is het percentage longtail zoekopdrachten (gedefinieerd als zoekwoorden die minder dan 1% van de bezoeken genereren) ongeveer 88%, dus ik kan bovenstaande verhaal onderschrijven.
Johan zegt
Bij mij zijn de longtail zoekwoorden die minder dan 1% bedragen nog geen 2% van het zoekvolume (2 zoekwoorden).
Als ik kijk naar de zoekwoorden die niet meer dan 5% bedragen dan kom ik op 25% uit.
Echter met ik toegeven dat ik in totaal op maar 10 zoekwoorden gevonden wordt, maar dat is wel meer dan 10.000 bezoekers per maand. Conversie rate van shorttail zoekwoorden ligt trouwens zelfs hoger dan die van longtail. Heeft er mee te maken dat de longtail niet 100% gerelateerd zijn aan mijn website. De shorttail zoekwoorden daarintegen dekken 100% van de lading en zeggen precies waar het opslaat.
Remco van der Beek zegt
Dit is weliswaar interssant maar zegt enkel iets over de zoekwoorden waarmee men op je site geraakt.
Het zegt echter niets over zoekwoorden waarmee je site niet gevonden wordt maar waarvoor de site wel geoptimaliseerd zou moeten worden.
Roy Smid zegt
Dit is ook goed te onderschrijven vanuit SEA oogpunt, hier zie je bij de longtail lagere kosten en betere conversies terug. Iedereen adverteert elkaar helemaal gek op de populaire shorttail. @ Remco: SEA kun je ook prima gebruiken als vangnet voor zoekwoorden waar internetgebruikers je site op zoeken en vinden.
Leon Toonen zegt
Beste Alain,
heb eens even gekeken hoe de getallen bij mijn website liggen, komt neer op 80,52% van de bezoekers via een longtail zoekopdracht binnen komt. Onderschrijft dus duidelijk je verhaal, maar nog interessanter welke van deze longtails leiden tot conversie. Maar altijd leuk om dit soort zaken weer eens te zien!
Aouragh zegt
Heel interessant en heb gekeken hoe mijn getallen zijn, die komen neer op 85%. Leuk om dit te zien!
Stephan zegt
Dit geeft wel een nieuwe blik op het seo gebeuren voor mij. Heb het met een aantal sites vergeleken. Bij mij schommelt het tussen de 55% en 75% van de bezoekers die via longtail binnenkomen.
Robert zegt
Ik heb inderdaad ook een hogere conversie in longtails op de meeste van mijn website’s
al moet ik zeggen dat het aantal bezoekers op sommige shorttail woorden noodzakelijk zijn
Bijv. als een klant zoekt op fitnessapparatuur (shorttail) staan wij in de top5 in google. Dit levert bij één van onze website’s 25% van de totale bezoekers op. Deze mensen weten nog niet welk merk ze willen, als je deze mensen niet op zou vangen KUN je ze mis lopen
Longtails zijn vak zoekwoorden (in ecommerce) gedaan door mensen die al enigsinds weten wat ze willen
Joost zegt
Longtail converteert vaak beter bij mij, omdat idd wat Robert zegt, mensen weten wat ze willen en hebben al meer met het onderwerp.