SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Sterk gelijkende producten in Webshop, duplicate content?
Tags: canonical, gelijkende producten, webshop
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 8 maanden geleden door Dimono.
-
AuteurBerichten
-
-
15 maart 2018 om 4:51 pm #38358
Wat is de beste actie voor sterk gelijkende producten in een webshop? Soms is het lastig daar nog een zinnige unieke omschrijving voor te maken.
Bijvoorbeeld met gelijke bijzettafels van zelfde merk, type en bouw met elk een ander onderstel.
Kan ik dan beter:
- producten met sterk gelijkende omschrijvingen gewoon toevoegen.
- van alle producten een canonical URL toevoegen naar één “uitverkoren” product?
- iets anders…
-
15 maart 2018 om 4:55 pm #38359
Gewoon omschrijvingen toevoegen. Duplicate content heb je niet zomaar. Zodra je in de omschrijving duidelijk aangeeft dat het om een ander onderstel gaat is er niets aan de hand!
-
16 maart 2018 om 9:30 am #38362
Ik ben het eens met Floris, gewoon de producten toevoegen en in de omschrijving verduidelijken om welke variant het gaat. Dat is de beste en makkelijkste manier.
Er is nog wel een alternatief en dat is de producten te groeperen in één product. De verschillende producten kunnen dan gekozen worden als opties. Denk aan een kledingwebshop waar je de maat van een t-shirt selecteer, de URL verandert dan ook niet.
-
16 maart 2018 om 9:59 am #38364
De producten zijn op dit moment gegroepeerd, dat heb ik gedaan vanuit SEO overwegingen.
Echter, zit er prijsverschil tussen de verschillende onderstellen en klanten vinden het niet prettig dat de prijs oploopt bij verschillende keuzes. Er zijn namelijk meerdere opties en keuzes per product, aantal tegen meerprijs. De te kiezen opties per product worden anders ook te veel: Onderstel, afmeting, afwerking hout, afwerking onderstel enz.
Maar als ik de omschrijvingen iets aanpas, dus alleen de naam en termen in de omschrijving (Eiken bijzettafel met stalen X onderstel, Eiken bijzettafel met stalen Y onderstel, deze eiken bijzettafel heeft een ijzeren X onderstel) en overige omschrijving is redelijk gelijk houd is dat voldoende? Want ook dan zullen de omschrijvingen 80/90% gelijk zijn.
-
16 maart 2018 om 10:20 am #38365
Misschien dat je dit eens kan voorleggen aan je vormgever, klinkt bij mij als een probleem met de UX. Als iemand kiest voor een andere afwerking is het niet raar om hiervoor een meerprijs te vragen. Misschien los je dit op met een “vanaf” prijs toe te voegen als subtext bij de optie of direct in de dropdown de meerprijs.
Opsplitsen en omschrijvingen aanpassen kan ook. Het is niet zo dat Google je website zal afstraffen omdat tekst te veel op elkaar lijkt maar ideaal is het niet. Je hebt namelijk minder controle over welk product het beste vindbaar wordt en het is meer werk om deze allemaal te beheren.
-
16 maart 2018 om 11:41 am #38367
Ik ben zelf de vormgever / web bouwer. ;-). SEO ook goed onder de knie alleen over dit puntje wou ik graag nog even sparren. Er staat al een van / tot prijs. Dat is ook duidelijk, alleen de keuze voor onderstel was er net één te veel volgens de testers, waarschijnlijk ook een stukje keuzestress. We gaan voor opsplitsen aan aanpassen voor de omschrijvingen. Ook makkelijker voor opdrachtgever / gebruiker die dan niet hoeft te leren hoe canonical werkt en voorkomt ook heel wat problemen met kiezen van juiste canonical product.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.