SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › SEO domein autoriteit
Tags: domeinnaam autoriteit
- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 3 maanden geleden door Roger.
-
AuteurBerichten
-
-
16 augustus 2016 om 10:39 am #36518
Ik zit met een vraag/probleem waarvoor ik geen antwoord vind…
In 2015 presteerde de website van mijn maat heel goed op organische bezoeken. In september 2015 heeft hij een nieuwe site laten maken. Sindsdien presteert de website veel minder goed (-10000 bezoekers via organische resultaten voor juli 2016 in vergelijking met juli 2015).
Ik heb gemerkt dat het domeinnaam autoriteit via de Mozbar momenteel op 25 zit (Wat vrij laag is). Jammer genoeg kennen we zijn oude score niet maar ik ben bijna zeker dat het vroeger veel hoger was.
1) Bestaat er een manier om zijn de domeinnaamm autoriteit van zijn oude website te achterhalen? (Ik denk van niet…)
Indien je van domeinnaam veranderd bij het maken van een nieuwe website dan verlies je je volledige domeinnaam autoriteit die u ooit gehad heeft, juist? Daarom denk ik dat er daar iets mis is gegaan.
2) In Google Analytics 2015 was de structuur van zijn linken als volgt (Ik leg het uit met seoguru als voorbeeld. Ik hoop dat dit niet erg is…) seoguru.be/nl/xxxxx of seoguru.be/fr/xxxxxxxx. Anno 2016 is het als volgt seoguru.be/xxxxxxx (dus geen /nl meer) of seoguru.be/fr/xxxxx (dit is hetzelfde gebeleven)
Volgens mij zijn dit de mogelijke oorzaken van een dergelijke drop in domeinnaam autoriteit:
– Voor Google is hij van domeinnaam veranderd? Is dit juist?
– Al de bestaande linken die naar/nl verwezen zijn allemaal kwijt. Als gevolg daarvan is zijn domeinnaam autoriteit of zijn Page Rank voor iedere pagina sterk gedaald. Is dit de oorzaak?
-
17 augustus 2016 om 8:24 pm #36519
Ik weet niet hoe nuttig het is om de oude score te achterhalen; de daling van het aantal bezoekers zegt veel meer. En daling van omzet van de website nog meer.
Alleen het stukje voor de eerste slash geldt als domeinnaam (dus seoguru.be). Dus voor Google is de domeinnaam hetzelfde gebleven, slechts de URL niet.
Uit je verhaal is het wel waarschijnlijk dat de pagerank is gedaald, omdat de pagina’s met autoriteit weg zijn. Er zijn wel nieuwe pagina’s aan toegevoegd, maar die hebben geen autoriteit, want voor een zoekmachine zijn ze nieuw.
Een groot gedeelte van de waarde had behouden kunnen blijven als er permanente serverside redirects waren aangelegd van de oude naar de nieuwe pagina’s. Wanneer je een zoekmachine aangeeft waar de nieuwe locatie is van de oude pagina, blijft de waarde (grotendeels) behouden. Mogelijk is het daar nu te laat voor om de waarde te behouden.
Redirect zijn sowieso handig voor bezoekers die per ongeluk op een oude link stuiten. Er kunnen op je site en daarbuiten nog links naar de oude pagina’s zijn.
- Heb je nog interne links naar de oude pagina’s, dan kun je die veranderen naar de nieuwe pagina’s.
- Zijn er externe links naar de oude pagina’s, dan kun je misschien navragen of ze willen linken naar de nieuwe locatie.
- En anders kun je alsnog redirects aanleggen (zoek naar 301 redirect + Apache/nginx/IIS etc. om te weten hoe dat moet).
Hierdoor kun je misschien nog een klein beetje waarde van de oude pagina’s redden, want elke link naar je nieuwe pagina verhoogt de waarde van die pagina.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.