SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Multi-lingual en domein keuze
Tags: meertalig, multi-lingual
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
23 november 2015 om 12:42 pm #24439
In het boek las ik dat meertaligheid het best kan worden geimplementeerd d.m.v. een vaste url per taal.
Bijvoorbeeld:
example.com/nl/…
example.com/de/…etc.
Nu werd in het boek uitgegaan van een .com domain. Is dit aan te bevelen, of is het even effectief om een nl domein te gebruiken?
e.g.
voorbeeld.nl/nl/…
voorbeeld.nl/de/…Ik kan me voorstellen dat hier nadelen te bedenken zijn:
Bijv.: een nl domein wordt altijd automatisch gelinked aan Nederlands taligMaar, zoals ik al zeg, dit is wat ik kan bedenken. Ik lees het nergens als zodanig ‘feitelijk’ terug.
-
23 november 2015 om 1:34 pm #28465
In het boek las ik dat meertaligheid het best kan worden geimplementeerd d.m.v. een vaste url per taal.
Bijvoorbeeld:
example.com/nl/…
example.com/de/…etc.
Nu werd in het boek uitgegaan van een .com domain. Is dit aan te bevelen, of is het even effectief om een nl domein te gebruiken?
e.g.
voorbeeld.nl/nl/…
voorbeeld.nl/de/…Ik kan me voorstellen dat hier nadelen te bedenken zijn:
Bijv.: een nl domein wordt altijd automatisch gelinked aan Nederlands taligMaar, zoals ik al zeg, dit is wat ik kan bedenken. Ik lees het nergens als zodanig ‘feitelijk’ terug.
Hier zijn de meningen over verdeelt, zelf ben ik een voorstander van het plaatsen van een site per land op eigen landelijke domeinnaam (site.nl voor nederland, site.de voor duitsland etc). Niet alleen voor SEO redenen, maar ook omdat je hiermee per land de conversie, images, kleurgebruik en al goed kunt testen.
Heb je echter minder budget/tijd om alles apart te doen, kun je gaan werken met /nl/ en /de/ . Voor mijn persoonlijke site heb ik bijv. gekozen om de folderstructuur te gebruiken, puur om tijd te winnen. Het kan zijn dat ik op een later stadium alsnog een site per land ga opzetten, mits ik daar de tijd en/of het budget voor heb.
-
23 november 2015 om 1:46 pm #28466
Zoals in het boek vermeld, bovenaan pagina 100: ” [/I]
Met een .nl extensie maak je dus vooral kans te scoren in google.nl, die gebruikt wordt vanuit Nederland.
voorbeeld.nl/nl/ zou zich dus richten op Nederlandstalige pagina’s voor zoekers vanuit Nederland.
voorbeeld.nl/de/ zou zich dus richten op Duitstalige pagina’s voor zoekers vanuit Nederland.Maar dat is waarschijnlijk niet wat je wil. Vandaar dat ik óf allemaal landspecifieke domeinextensies (.nl, .de, etc.) óf een generieke domextensie (.com, .eu, etc.), aanraad. In het laatste geval kan je de talen als subfolders aanmaken (.com/nl/, .com/de/, etc.) en via de hreflang metainstructie ’targeten’ op een specifieke land/taal/.
Succes.
-
23 november 2015 om 2:25 pm #24440
Ik was hier al een beetje bang voor. Nu de site nog geen naamsbekendheid heeft zou ik nog redelijk geruisloos de stap kunnen maken naar .com.
De andere overweging is dat ik inderdaad reeds de .com, de en be extenties in bezit heb. En ik in eerste instantie uitrol in NL.
Dat zou er dus voor pleiten om nu alvast naamsbekendheid op te bouwen op het .nl domein. (zeker indien het inderdaad zo is dat .nl de voorkeur heeft binnen google.nl). Maar ook dit laatste heb ik (nog niet) kunnen terugvinden in de Google documentatie.Ik zal waarschijnlijk uitkomen op het volgende:
– een nl domein, omdat ik me in eerste instantie op NL richtLater, een com domein met vinylxl.com/nl en deze doorlussen (301) naar vinylxl.nl
Lijkt dit een beetje een strategie??
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.