SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Ranken op home of subpagina?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
20 juli 2015 om 10:13 am #24323
Hallo SEOGurus,
Als stagiair loop ik tegen het volgende aan:
De homepage van scriptiemaster.nl rankt 4e plek met het keyword scriptiebegeleiding. Het verschil met de top 3 is dat zij niet ranken met de homepage maar met hun subpagina /scriptie-begeleiding. ScriptieMaster heeft ook een subpagina: scriptiemaster.nl/scriptiebegeleiding maar die rankt niet hoog genoeg.Ondanks een hogere on-page optimalisatie score, meer backlinks naar de pagina en meer sociale signalen volgens Rank Tracker scoort de scriptiemaster homepage toch lager dan de top 3. Is het ontbreken van de keyword in de URL hier de grote boosdoener?
Zou je de subpagina i.p.v. de homepage laten ranken op het keyword scriptiebegeleiding?
Zo ja, hoe groot zijn de risicos met betrekking tot een daling in ranks en hoe lang zal het ongeveer duren voordat de subpagina minstens 4e plaats rankt?Extra info:
– De focus keyword scriptiebegeleiding staat voor zowel de homepage als /scriptiebegeleiding pagina ingesteld
– Het is een WordPress website met Yoast plugin
– De oude website (scriptiemaster.nl/scriptiebegeleiding-rotterdam rankte eerst op het keyword scriptiebegeleiding maar is geredirect naar de nieuwe site (http://www.scriptiemaster.nl)Ik ben benieuwd naar jullie inzichten. Als er vragen zijn dan hoor ik het graag. Alvast bedankt voor het meedenken!
-
30 juli 2015 om 5:13 pm #28343
Het is onmogelijk hier iets over te zeggen zonder een goede seo analyse van de verschillende sites/pagina’s. Want hoe zit het bijvoorbeeld met de content op de verschillende pagina’s? Of de Trust, bv door leeftijd? Zijn er penalty’s geweest? Etc.
Een wel duidelijk verschil is bijvoorbeeld dat de #1 rich snippet markup (reviews) gebruikt. Ik krijg steeds meer de indruk dat dat voordelig is voor SEO.
Je analyse dat het in de subpagina moet zitten deel ik niet. De homepage is in principe altijd de sterkste pagina van de site, die krijgt immers (normaal gesproken) de meeste verwijzingen, dus meeste PR, dus meest scorend vermogen.
-
4 augustus 2015 om 10:23 am #24324
Ik vind het ook lastig aan de hand van je data een dergelijke verstrekkende conclusie te trekken.
Je kijkt naar een aantal variabelen die waarschijnlijk invloed hebben op de zoekmachine resultaten, maar in de werkelijkheid zijn er veel tig meer variabelen die invloed hebben (vaak wordt het getal 200ish genoemd, maar ik denk dat het er veel meer zijn). Daarnaast zijn enkele van je getoonde variabelen ook voor interpretatie vatbaar en zegt de hoeveelheid backlinks niet iets over de kwaliteit van backlinks. Ook is het op dit moment onwaarschijnlijk dat social signals een directe SEO factor zijn (desalniettemin wel belangrijk).
Ik denk dat een rich snippet markup wel een positief effect kan hebben. Als dit niet een directe SEO factor is, dan toch wel een indirecte factor, omdat het een hogere click-through-rate oplevert.
Verder zou ik gaan testen, om te kijken wat de effecten zijn. Check dan ook resultaten voor zaken als voor bounce rate, click-through-rate en time on site.
Succes!
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.