SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Domeinnaam vs doelgroep vs toekomst
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
7 augustus 2014 om 7:56 am #24054
Ik zit met een dilemma omtrent een nieuw op te bouwen website.
Situatieschets:
We gaan een dienst aanbieden voor ‘doelgroep/branche1’. Deze dienst is vergelijkbaar met de dienst die we ‘doelgroep/branche2’ gaan aanbieden, maar betreft een andere branche. Omdat het 2 verschillende redelijke grote branches betreft, lijkt het slimmer om voor beide doelgroepen een apart domein te gaan hanteren. (a la CoolBlue)Echter, we willen de komende jaren de branches uitbreiden (landelijke dekking in 2016).
Doelgroep/branche1 + doelgroep/branche2 + doelgroep/branche3 + etc. = doelgroepDe dienst blijft hetzelfde. Zou dan niet 1 domein handiger zijn, omdat je anders voor elke branche een apart domein hebt en elke domein apart moet marketen/onderhouden/etc.?
Echter, krijg je met 1 domein te maken met een ‘algemene landingspagina’ waarna doorgeklikt moet worden naar de gewenste onderliggende pagina. (de meeste backlinks gaan volgens mij naar ‘domeinnaam.nl’ en minder naar onderliggen pagina’s. Is dat dan niet killing voor de SEO van je onderliggende pagina’s waar je juist op wilt scoren?)
De vraag:
Is het verstandig om gebruik te gaan maken van aparte domeinen per branche (optie1), of direct te gaan voor een allesomvattend domein voor beide (en toekomstige) doelgroepen (optie2)?Optie1:
domeinnaamvoorbranche1.nl
domeinnaamvoorbranche2.nl
….Optie 2:
domeinnaam.nl/(landingspgina)
domeinnaam.nl/branche1
domeinnaam.nl/branche2
….Of is er nog een andere optie? (bijv. eerst aparte domeinen en later samenvoegen?)
Ik hoor graag uw mening!
PS
Voor iedereen die het nog niet gelezen heeft: Google gaat beveiligde pagina’s (https/ssl) meenemen in de ranking.Bron: http://searchengineland.com/google-starts-giving-ranking-boost-secure-httpsssl-sites-199446
-
25 augustus 2014 om 1:08 pm #28187
Ik roep gewoon wat hoor, dus mijn antwoord is niet perse juist.
Maar als ik het goed lees dan heb je dus 1 dienst die door meerdere doelgroepen afgenomen wordt. En de reden dat je verschillende domeinen/pagina’s wilt hebben is omdat iedere doelgroep anders aangesproken moet worden met bijv. andere voordelen of zo?
Ik zou denk ik 1 domein registreren en daar al je arbeid op richten om er een sterk domein van te maken. Eventueel kun je dan nog per doelgroep een aparte landingspagina maken. En dan gebruik je de homepage om te verkeer dat rechtsstreeks op je homepage komt te splitsen naar de juiste pagina’s.
-
26 augustus 2014 om 1:30 pm #24055
Bedankt voor je reactie Royromviel!
Ik heb de voor- en nadelen op een rij gezet en we gaan voor 1 domein 😉
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.