SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Concurreren onderlinge pagina’s van dezelfde site?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
12 maart 2013 om 3:38 pm #23576
Onze homepage komt bij verschillende zoekwoorden hoog in de zoekmachines. Bij een aantal zoekwoorden toont google niet de homepage maar onderliggende pagina’s die minder belangrijk zijn (lagere pagerank, bestaan minder lang) die beter geoptimaliseerd zijn op de zoekwoorden. De positie van deze pagina’s is aanmerkelijk lager dan van de homepage op de andere zoekwoorden.
De vraag is nu: bepaalt google eerst welke pagina het beste hit op de zoekwoorden waarna de google positie wordt bepaald en pas daarna naar de andere bepalende factoren? Met andere woorden: concurreer ik met mezelf en kan ik beter de slechter scorende pagina’s aanpassen naar een lagere keyword density? Ik ben een leek dus is zou heel blij zijn met een niet te technisch antwoord 🙂
-
12 maart 2013 om 5:02 pm #27797
Je moet voor jezelf bepalen welke pagina je op welke zoektermen wilt ranken. Daarna is het zaak dat je gaat begrijpen naar welke factoren Google kijkt om de positie te bepalen in de zoekresultaten. Keyword density is namelijk maar een heel klein onderdeel.
Je vraag is behoorlijk onduidelijk en dat komt denk ik omdat je nog relatief nieuw op SEO gebied bent (als ik het fout heb excuses hiervoor ;)). Ik stel voor dat je eens begint met het lezen van deze handleiding: https://www.seoguru.nl/handleiding-seo/
-
13 maart 2013 om 12:57 pm #27799
Beste Niels,
Dank je voor jouw antwoord. Ik ben een beginner maar ook weer niet helemaal bleu :-). Ik begrijp dat ik verschillende pagina’s moet kiezen om elk te optimaliseren tbv een of twee keywords. Waar ik echter tegenaan loop is dat andere pagina’s dan de homepage veel slechter scoren in de rankings vanwege linkpopulariteit, toch ook nog pagerank, ouderdom etc. Ik wil dus de homepage op zoveel mogelijk keywords optimaliseren.
Dit heb ik gedaan maar de keyword density wordt nooit zo sterk als de onderliggende pagina’s die ik hierop specifiek heb geoptimaliseerd. Het lijkt erop dat google de andere pagina’s “voorrang”geeft boven mijn homepage omdat de density hoger is. De vraag is dus of het slim is om de andere pagina’s minder goed te laten scoren op deze keywords – met andere woorden – niet meer te laten concurreren.
Ben ik zo wat helderder? Ik zal anders wel ff wat voorbeelden geven met de naam van de website maar dan liever even niet via het forum.
Waar ik nu vooral op optimaliseer, behalve de technische kant want deze wordt door onze IT leverancier goed ondersteund, is:
Title tag
Headers
Anchor teksten
Keyword density
Vetgedrukte teksten
Relevante Interne links
Waar mogelijk, relevante externe links
links naar social media
en voor onderliggende pagina’s de keywords in de urlVeel verder kom ik niet dus hier moet ik het mee doen :-).
-
13 maart 2013 om 1:10 pm #23577
@Maira: met jouw uiteenzetting lijkt het alsof je op zoek bent naar een technische truc of techniek om hoger te scoren in zoekresultaten. Maar zoekmachines proberen zoekers te helpen hun vragen op te lossen door pagina’s voor te schotelen die antwoord geven op hun vraag.
Als een zoeker een vraag heeft over bijv. de garantie van een wasmachine, dan toont een zoekmachine alleen specifieke pagina’s die een goed antwoord geven op de vraag welke garantie een wasmachine heeft. Een homepage geeft geen antwoord op garantie, dus die zijn minder relevant. En als er concurrenten zijn die bijvoorbeeld pagina’s hebben met een uitgebreider antwoord of veel sites die linken naar een specifieke pagina met een antwoord, dan zal die onderliggende pagina hoger scoren dan die van anderen.
Kortom, geeft elke individuele onderliggende pagina het beste antwoord op een vraag waar zoekers naar op zoek zijn, dan zul je de kans vergroten dat die pagina hoger scoort. En hoe vaker mensen vanuit zoekmachineresultaten doorklikken naar jouw antwoord, hoe hoger je scoort. Geven meerdere pagina’s hetzelfde antwoord, dan zijn die pagina’s concurrenten. Een homepage rankt alleen hoger op specifieke trefwoorden wanneer vele andere sites jouw aanduiden als expert op dat gebied.
Edit: aangezien een homepage bijna nooit antwoord geeft op vragen, is het voor een zoeker juist beter om op een onderliggende pagina te belanden. Zodra die pagina een goed antwoord levert, heeft de zoeker aanleiding om jouw site verder te bestuderen. Blijkt ook uit de rest van de site dat het de moeite loont met jou in zee te gaan, kan het leiden tot een nieuwe klant of een nieuwe link naar de homepage. Ik zou dus niet focussen op de homepage; alle pagina’s op jouw site werken samen mee aan jouw merk (en dus homepage).
Kun je wat met dit antwoord?
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- 3,18K pagina's zijn uitgesloten 4 maart 2022 Hallo, Om te beginnen wil ik vast zeggen dat ik nieuw ben in het opzetten van een website. Ik heb een eigen website ( mijnsportartikelen.nl…
- Canonicals op blogpages om meer verkeer op categorie pagina's te krijgen 15 april 2022 Hoi, Ons online marketing bureau heeft onder een aantal rankende blog pages een canonical gezet die gaat naar een categorie pagina om zo meer verkeer…
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.