SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Plotselinge daling resultaten m.u.v. 1 keyword op nr. 1
Tags: penalty
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
3 juli 2012 om 8:59 am #23155
Hallo SEO Gurus,
Ik ben sinds kort bezig met SEO en nieuw op dit forum. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen
De twee maanden oude website, BespaarDeals, is sinds 30 juni opeens niet meer vindbaar bij Google op voorheen populaire keywords, zoals ‘kortingscode Zalando’ of ‘actiecode Sans online’. Uit Analytics en handmatige checks blijkt dat we alleen nog traffic krijgen op ‘promotiecode vakantieveilingen’. Sterker, daarmee staan we vrijwel altijd op positie 1.
In eerste instantie dacht ik aan een penalty van Googlle, maar kan je dan met één pagina nog wel hoog ranken?
Als het een penalty zou zijn, gebruik ik dan teveel keywords? Of kan het komen door de linkbuilding pagina’s en deze? In de tekst stond eerst meer over hoger ranken in Google, wellicht is dat door een medewerker gelezen en niet bevallen?
Feit is dat we donderdag 28 juni over zijn gegaan naar een nieuwe server. Maar DNS checks zijn positief en de server beheerder heeft een erg goede staat van dienst.
Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen enn nog beter, hoe ik dit z.s.m. kan oplossen?
Ik heb al een heroverwegingsverzoek naar Google gestuurd.
-
3 juli 2012 om 10:15 am #27288
Oei. Dit zijn lastige dingen altijd, omdat het van alles kan zijn. Mijn eerste ingeving was dat je een penalty had, maar lijkt er nu toch iets meer op dat eerst gewoon “mazzel” had dat je zo hoog rankte.
“Kortingscode Zalando” is een zeer competitief zoekwoord, de SERPS zijn gevuld met websites met sterke backlink profielen. En volgens OSE heb je slechts 1 backlink.
Linkruilen is een erg slechte manier van linkbuilding en linkjes op pagina’s als dit zijn weinig waard.
Maar zoals ik zei kan het van alles zijn, en kan ik er helemaal naast zitten ;). Een ding dat ik zeker weet is dat je niet ga ranken op “kortingscode zalando” met je huidige backlink profiel.
-
3 juli 2012 om 1:45 pm #27289
Dankjewel Martijn voor je snelle reactie.
De posities zijn inderdaad zwaar bevochten maar we hadden een stijgende lijn in de traffic, ik denk mede door de hoge CTR. Lijkt me dus dat er meer aan de hand moet zijn dan simpelweg het wegvallen van ‘mazzel’.
Martijn, zie je op de site zaken die niet door de beugel kunnen? Tot aan de daling had ik bijvoorbeeld veel zoektermen als
headers, gevolgd door een korte alinea erover. Denk aan:
Voowaarden kortingscode winkel
20-100 woorden content
Aanbiedingen winkel
20-100 woorden content
keyword winkel
20-100 woorden content
Voor de zekerheid heb ik die nu verwijderd. Wordt dat al gezien als keyword spamming?
Qua links ben ik bezig. Denk er nu zo’n 10 te hebben, o.a. 2x op relevante PR3 sites zonder linkruil en 1x PR5 startpagina, ook zonder linkje terug. Ik ga juist voor zoveel mogelijk relevante links met PR, uiteraard niet betaald.
-
6 juli 2012 om 3:04 pm #27294
Het zou denk het niet echt aan de content liggen (de rest is ook niet echt uitgebreid). Misschien wat standaard informatie geven over de winkel.
Wat andere vraagjes:
Is alle content uniek?
Waarom zoveel links (met 2 tagclouds, groot menu, anderen bekeken ook, 2 footer menu’s)?Ik denk dat je focus moet liggen op het verkrijgen van links. Volgens de Moz serp tool heb je 1 page authority en de rest heeft 16 tm 46.
Dus:
Gerichte links krijgen naar een specifieke pagina
Linkflow controleren
Misschien wat meer content schrijven
Mogelijk alle codes voor 1 winkel samenvoegen en vaker actualiseren. Dan heb je meer content (alle links gaan naar een pagina en worden niet verdeeld over 6 dezelfde soort pagina’s (krijg je misschien te maken met duplicate content). -
9 juli 2012 om 8:48 am #27297
Hi Rbunskoeke,
Bedankt voor je reactie! Ik ben al met enkele tips aan de slag gegaan en pak de rest deze week op.
Inmiddels trouwens ook een update van Google ontvangen: geen handmatige spamacties. Lijkt er dus toch op dat de Google Honeymoon/Dance bestaat en dat de afloop flinke gevolgen kan hebben voor je rankings.
Nu hard aan de slag met de site en SEO zodat we binnenkort echt de top-5 kunnen betreden:)
Iemand nog enig idee wat een normale bouncerate is voor een kortingssite?
-
12 juli 2012 om 9:30 am #27303
Hoi Ramon,
Rbunskoeke en Martijn hebben gelijk wat betreft het backlinkprofiel; dat is uiterst mager. Hier kun je eenvoudig iets mee doen met hulp van bijvoorbeeld de linkbuilding tool.
Hieronder nog een aantal dingen die de drop in rankings kunnen veroorzaken:
1) (Onbewuste) Cloaking?
Als ik de cache van de Zalando Store pagina bekijk, zie ik helemaal onderaan ‘Waar ben je naar op zoek?” met daaronder linkjes / tags die ik niet op de pagina zelf kan zien als bezoeker van de pagina. Google kan dit beschouwen als cloaking. Het kan zijn dat je dit net hebt aangepast aan de website (cache is van 8 juli), maar ik noem het even zodat je hier naar kunt kijken. Dit kan een mogelijke oorzaak zijn voor een grote drop in rankings.2) Less is More in 2012
Met de laatste updates is Google bezig om de focus te verleggen van links naar content. Als ik wederom naar de cache kijk, zie ik dat iedere pagina heel veel links heeft en (naar verhouding) minder tekst. Probeer meer te schrappen in de hoeveelheid (sitewide) links op een pagina en probeer de focus van links te houden op gerelateerde contentpagina’s.3) Site structuur
Gerelateerd aan punt 2. Door de hoeveelheid interne (sitewide) links, het gebrek aan een kruimelpad en duidelijke hiërarchische (url) structuur, is het voor Google moeilijk om te bepalen welke pagina nu voor wat moet ranken. Voorbeeld: Zerocondooms link naar bespaardeals, gaat naar een kortingscode pagina en niet naar de store pagina van Zalando. Een betere opzet zou zijn:
bespaardeals.nl/store/zalando
bespaardeals.nl/store/zalando/kortingscode-zalando-10-exclusieve-korting/
bespaardeals.nl/store/zalando/kortingscode-zalando-2/
etc.4) Onpage Optimalisatie
De onpage optimalisatie kan ook beter wat betreft keyword density. De store pagina van Zalando is niet echt geoptimaliseerd voor een specifiek zoekwoord (zie: http://www.ranks.nl/tools/spider.html)
Dit geldt (in minder mate) ook voor de kortingscode pagina’s, die meer gericht lijken op exclusieve korting dan op kortingscode zalando. -
24 juli 2012 om 12:55 pm #27316
Hi Bert,
Bedankt voor je reactie. SEO is voor mij nog erg nieuw, dus leerzame reacties zoals deze zijn zeer welkom.
1) (Onbewuste) Cloaking?
Is inderdaad al aangepast vanwege het grote aantal links op een pagina.
2) Less is More in 2012
Punt 2 zal ik zeker gaan testen door het tijdelijk uitschakelen van een deel van de links. Is een testperiode van 14 dagen voldoende? En welke links zou je schrappen: populaire deals in de side widget of ‘Anderen bekeken ook’?
3) Site structuur
Over site structuur heb ik gelezen dat hoe korter je url en hoe hoger je keyword dichtheid is, hoe beter je kan ranken. Vandaar de keuze voor de korte structuur. Denk jij hier anders over?
De breadcrumbs wil ik zeker nog invoegen, alleen wist ik niet dat dit ook een grote invloed op je SEO kon hebben. Reden om er snel mee aan de slag te gaan.
4) Onpage Optimalisatie
Qua keyword dichtheid op de pagina dacht ik redelijk goed te zitten. Ik was zelfs even bang voor een te hoge dichtheid ~7%. Denk je dat ik nog vaker of strategischer de keywords in moet voegen?
Over de linkbuilding stuur ik je zo een PM.
Nogmaals, top dat jullie me helpen.
-
26 juli 2012 om 1:23 pm #27325
Punt 1: Okay!
Punt 2:
Het beste is om alleen links te tonen die sterk samenhangen met de inhoud van de pagina (zie ook punt 3) of pagina’s met zeer competitieve termen. In plaats van een heel blok weg te halen, kun je er natuurlijk ook gewoon minder tonen (top 5 populaire bespaardeals). Probeer het aantal links op een pagina onder de 100 te houden.Punt 3:
Een korte URL kan voordelen bieden. Bijvoorbeeld als je bij één winkel slechts één actiecode hebt. Of wanneer je subcategorieen hebt die meer dan 4 niveaus diep gaan (bespaardeals.nl/store/zalando/nogiets/nogiets/actiecode), waardoor de URL te lang wordt. Dit is echter niet het hele verhaal. Als je de URLs zo opstelt als mijn vorige mail en ook het kruimelpad toevoegt, creer je een betere silo:bespaardeals.nl/store/zalando
bespaardeals.nl/store/zalando/kortingscode-zalando-10-exclusieve-korting/
bespaardeals.nl/store/zalando/kortingscode-zalando-2/Een silo is een groep pagina’s die een bepaald thema vormen en elkaar via interne links ondersteunen. Er hangen nu meer pagina’s onder de zalando hoofdpagina die gezamenlijk een ‘zalando’ silo vormen. Die pagina’s linken via het kruimelpad ook weer terug naar hun parent. Je houdt dus alle inhoudelijk gerelateerde pagina’s dicht bijelkaar. Deze structuur is voor Google veel makkelijker te doorgronden en bovendien zie je het belangrijke zoekwoord ‘zalando’ nu ook vaker terugkeren in deze URL-structuur.
Punt 4: Het gaat niet zozeer om een bepaald percentage bij keyword density, maar of het (exacte) zoekwoord er goed uitspringt ten opzicht van andere woordcombinaties op de pagina.
Succes!
-
27 juli 2012 om 12:13 pm #27317
Hi Bert,
Nadat ik met je vorige tips aan de slag ben gegaan, en de H1-H2-H3 structuur wat beter heb ingericht, ranken we weer een stuk beter:) Helemaal top dat je me hiermee op gang hebt geholpen, bedankt:D
-
31 juli 2012 om 2:31 pm #23156
You’re welcome. Succes met linkbuilden!
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.