SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Keyword onderzoek: hoe goed doen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
25 november 2011 om 8:17 pm #22779
Ik heb nu al een pak gelezen over het keywordonderzoek, en ben zelf met een begonnen op een “goede manier” (althans, dat zal moeten blijken).
Via allerhande tools & eigen inbreng heb ik een lijst in excel samengesteld, die er ongeveer zo uitziet:
Nu, is het plan om met een programma alle mogelijke combinaties te laten mixen, en vervolgens via een tool te laten onderzoeken of er effectief zoekvolume op dergelijke keywords zit.
Nu, pak ik het effectief op de goede manier aan?
Met welk programma kan je makkelijk deze combinaties genereren? En wat is het beste programma om het zoekvolume te onderzoeken?!Thanks!
-
26 november 2011 om 2:10 pm #26873
Permutaties van zoekwoorden kun je maken met: Free Keyword Phrase List Generator
Vul de woorden uit de verschillende lijsten in met een komma ertussen en klik op Generate. Het zoekwoord volume vind je met het Google Hulpprogramma voor zoekwoorden.Staar je echter niet blind op de zoekvolumes. Een zoekterm met een hoog zoekvolume is niet per se een geschikt woord voor je site. Het volume zegt namelijk niets over wat mensen zoeken, die de term gebruiken (de zoekintentie). Bijvoorbeeld: de zoekopdracht ‘website designer’ kan gebruikt worden door mensen, die een baan als website designer zoeken of door potentiële opdrachtgevers, die iemand zoeken die een site voor hen kan bouwen. Het zoekvolume vertelt niet welke groep het woord gebruikt en wat ze dan zoeken.
Het zoekvolume zegt ook niets over waar de zoekterm gebruikt wordt (lokale zoekopdrachten). Het zoekvolume voor ‘kapper’ zal bijvoorbeeld hoog zijn, omdat alle zoekopdrachten uit het hele land bij elkaar geteld worden. Maar dat betekent niet per se, dat er ook heel veel zoekopdrachten zijn in de plaats waar jij gevestigd bent.
Je moet zoektermen altijd uitproberen in Google en kijken welke resultaten getoond worden. Google weet het beste wat mensen meestal zoeken als ze een bepaalde zoekterm gebruiken. Datgene waar de meesten mensen naar op zoek zijn, zal bovenaan staan. Zie je bij ‘website designer’ allemaal vacaturesites in de resultaten, dan weet je dat de term vooral gebruikt wordt door mensen die een baan als designer zoeken.
-
26 november 2011 om 2:20 pm #26874
Klopt, uiteraard is zoekvolume niet alleen belangrijk en moet het woord vooral relevant zijn…
Maar je kan zo wel woorden ontdekken die je niet wist dat ze gebruikt worden…
Hoe pak jij het dan concreet aan?
-
26 november 2011 om 3:13 pm #26875
Ik gebruik heel veel bronnen: Google Insights for Search, Suggesties die Google toont als je een zoekwoord intikt (ook bij zoeken op afbeeldingen), webstatistieken, AdWords resultaten, vertoningen in de Webmaster Tools, sites van concurrenten, forums waar mensen uit de doelgroep vragen stellen, etc. Ik gebruik ook zeker het Hulpprogramma voor zoekwoorden. Dat blijft inderdaad een belangrijke bron van informatie.
Ik probeer niet teveel te focussen op de zoekvolumes. De diversiteit aan zoekopdrachten is enorm groot (elk dag is zo’n 16% van de zoekopdrachten volkomen nieuw voor Google). Ik probeer te ontdekken welke onderwerpen belangrijk zijn voor de doelgroep en met welke diepgang ik zo’n onderwerp moet beschrijven. Omdat het vaak toch lastig is in te schatten men zoekt bij een bepaalde zoekopdracht, gebruik ik Google zelf als controle. Toont Google resultaten, die passen bij mijn pagina, dan is het een geschikt onderwerp / zoekwoord.
-
26 november 2011 om 10:58 pm #22780
Goede vraag en goede discussie.
Roland, op jouw website ben ik een keer een goed stappenplan tegengekomen over het uitvoeren van een goed zoekwoordonderzoek. Ik denk dat dit artikel wel relevant is.
Zelf heb ik al een hoop vragen gesteld over zoekwoordonderzoek, o.a. hier op het SEO forum. Misschien dat je ze even wilt checken. Zit vast nuttige informatie tussen.
Zelf begin ik met zoekwoordonderzoek door te brainstormen en de volgende vraag te beantwoorden: “Wat zou mijn doelgroep te weten willen komen”. Tijdens deze eerste stap ga je nog niet zozeer in op de losse woorden, maar meer op de groepen informatie die je wilt bieden. De secties van je website. Hiervoor gebruik ik om op ideeën te komen de volgende hulpbronnen:
-
[*]Websites van concurrenten
[*]Google Analytics Statistieken
[*]Boeken
[*]Google
[*]Discussies op fora
[*]Google Suggestions
[*]Google Adwords keywordtool
[*]Google Webmastertools
[*]Vraag het mensen (ask ten taxi drivers rule)
[*]Goeievraag
[*]Artikelensites
[*]Kennis van de ondernemer
[*]Brainstormen
[*]Blogartikelen en reacties
[*]Gesprekken voeren met mensen
[*]Interviews afnemenLet op, eerst en vooral de groepen informatie bedenken.
Dit wordt enkel en alleen de kapstok voor je zoekwoorden.Vervolgens gebruik je min of meer dezelfde tools om de daadwerkelijke zoekwoorden te vinden. Hierbij houd je in het achterhoofd dat je alleen woorden en zoektermen aan de kapstok wilt hangen die gaan converteren (naar verwachting). Vermijd dus het gebruik van te brede zoekwoorden, immers vaak komen deze brede zoekwoorden al terug in je long tails of zoektermen.
De volgende stap is selecteren op basis van zoekvolume en conversieverwachting.
De belangrijkste zoekwoorden en zoektermen verdienen de meeste aandacht in de sitestructuur.Iemand meer tips 🙂
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.