SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Analyse SEO campagne
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
19 september 2011 om 2:25 pm #22659
Wie kan mij zeggen welke parameters ik concreet moet gebruiken om mijn SEO campagne te evalueren daar alexa rank en google page rank geen objectief betrouwbare parameters blijken te zijn? Thnx!
-
19 september 2011 om 9:27 pm #26736
Dat hangt er vanaf…
Wat was het doel van de campagne?
Wat heb je ingezet? Veranderd? Etc…. -
20 september 2011 om 8:17 am #26738
Beste SMEENK, bedankt voor je reactie.
Voor onze professionele website hebben wij een SEO campagne lopen. Bovendien is er een google AdWords campagne ingesteld en maken we gebruik van tal van social media kanalen (Fb, Twitter en LinkedIn zijn de voornaamste). De KPI’s kan ik bondig als volgt samenvatten: bezoekers bewust maken wie we zijn en wat we doen, bezoekers onze diensten laten waarderen, bezoekers converteren en bezoekers positief laten communiceren inzake onze diensten.
Graag kom ik te weten welke specifieke maatstaf ik kan gebruiken om deze KPI’s op een realistische manier te gaan meten en evalueren? Welke termijn is acceptabel om een balans op te maken “waar stonden we?” “Waar staan we nu?”
Ik zie reactie(s) met belangstelling tegemoet.
Thnx! -
20 september 2011 om 11:16 am #26740
De KPI’s kan ik bondig als volgt samenvatten:
1
Aan de hand van Analytics zou ik hier in eerste instantie kijken naar de groei van het aantal bezoekers tijdens de campagne.
Tijdens het monitoren is in dit geval de kwaliteit van de bezoekers érg belangrijk.
Kijkt men bijvoorbeeld 1 pagina per bezoek en is er een bouncepercentage van 50%.
Of kijk men naar 10 pagina´s per bezoek en is het bouncepercentage 5%.Bij deze zaken dien je rekening te houden met de grootte van de website en de verschillende deelgebieden op je website. Per deelgebied kun je je dan afvragen hoeveel pagina´s WIL je dat de bezoeker gaat bekijken, en hoeveel pagina´s bekijken ze daadwerkelijk…
De gemiddelde tijd op de pagina, is dan ook van belang, hieruit kun je vaak wel afleiden of de pagina al dan wel niet gelezen is.2
Zie punt 1/33
Doelen stellen in Analytics, bijvoorbeeld:
– Hoevaak gaat men naar de contactgegevens;
– Hoevaak vult men het contactformulier in;
– Hoevaak worden berichten Geretweet/”Ge-liked”/etc.;
– Hoeveel clicks zijn er vanuit de Adwordscampagna, en wat is de kwaliteit van deze bezoeker (als je 1000 clicks hebt uit de campagne, een clickratio van 20% lijkt het in eerste instantie goed, maar als deze bezoekers geen doelen genereren, is het weggegooid geld (muv van de naamsbekendheid natuurlijk….)
– etc…4
Wellicht is dit mogelijk via de Social Media of een Blog.
Alleen dienen de diensten (+statistieken) dit natuurlijk wel eerst aan te tonen….De termijn hierbij is afhankelijk van de markt (concurrentie) waarin je je begeeft, de zoekwoorden die je kiest, hoeveelheid tijd je er insteekt, etc….
Hoop dat je hier wat aan hebt, is natuurlijk behoorlijk algemeen, maar het is per organisatie vaak erg verschillend……
Desondanks hoop ik dat je d’r wat aan hebt;) -
20 september 2011 om 4:40 pm #26743
Bedankt voor je reactie!
Echter, ik vrees dat we naast elkaar aan het praten zijn 🙂 Met “parameters” bedoel ik “objectieve graadmeters om de specifieke en globale campagne te evalueren”.
Maw hoe bereken ik specifiek hoeveel we “procentueel” zijn gestegen inzake het bereiken van doelstellingen A, B, C en D, Etc? Is dit adhv Google PageRank? Alexa Rank? ROI?
Mijn vraag is concreet omdat ik denk dat bovenstaande graadmeters om diverse redenen algemeen niet als specifieke, meetbare, acceptabele, realistische en tijdsgebonden “waardemeters” kunnen worden beschouwd.
Wat is jouw visie hieromtrent? Adhv welke parameter(s) kan ik mijn globale campagne objectief en correct evalueren?
-
21 september 2011 om 7:32 am #26746
Oke nu kan ik het niet meer aanzien.
Gebruik aub de verschillende termen correct.
SEO = Search Engine Optimizations, alles wat te maken heeft met het organische ranken van een pagina of site.Alle overige zaken zoals social media, adwords en dergelijke behoren tot het vakgebied Internet Marketing waartoe ook de SEO behoort.
Internet Marketing = Het promoten van producten en diensten m.b.v. online promotie technieken. Of dit nu betaald is in de vorm van Adwords, organisch in de vorm van SEO of sociaal in de vorm van social media.De 3 evaluatie criteria of meetbare parameters voor een SEO campagne zijn:
– Ranking posities per keyword
– Organische bezoekerwinst/verlies per keyword
– Conversies per keyword -
22 september 2011 om 7:58 am #26748
Oke nu kan ik het niet meer aanzien.
De 3 evaluatie criteria of meetbare parameters voor een SEO campagne zijn:
– Ranking posities per keyword
– Organische bezoekerwinst/verlies per keyword
– Conversies per keywordKomt toch grotendeels overeen met wat ik zei, alleen wat minder uitgebreid?
(Zou wel een slechte leraar zijn, want dingen uitleggen is niet m’n ding:eek:) -
22 september 2011 om 2:08 pm #26749
Komt toch grotendeels overeen met wat ik zei, alleen wat minder uitgebreid?
(Zou wel een slechte leraar zijn, want dingen uitleggen is niet m’n ding:eek:)Je hebt inderdaad gelijk dat de punten veel op elkaar lijken. Het was misschien de ‘sugar coating’ eromheen waardoor ik er overheen las. Mijn excuses.
-
23 september 2011 om 10:48 am #26751
Bedankt voor je reactie backlinkcenter 🙂
De 3 evaluatie criteria of meetbare parameters voor een SEO campagne zijn duidelijk. Kan je ons tevens adviseren welke evaluatie criteria objectief zijn inzake AdWords en Social Media?
Tnx!
-
23 september 2011 om 1:14 pm #22660
Je hebt inderdaad gelijk dat de punten veel op elkaar lijken. Het was misschien de ‘sugar coating’ eromheen waardoor ik er overheen las. Mijn excuses.
Hehe, SA!
Ik dacht het juist extra duidelijk te omschrijven, maar zal het volgende keer ook kort en bondig doen:D
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.