SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Toekomstige zakelijke site – twijfel optimalisatie
Tags: aanpak, linkbuilding, meerdere domeinnamen, seo
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
15 september 2011 om 8:50 pm #22653
Dag iedereen,
Voor een toekomstig op te richten zakelijke website heb ik al een tijdje nagedacht over de aanpak. De bedoeling is om mijn consultancy diensten aan te bieden. Ik begin vanaf nul dus klantenwerving zal voornamelijk moeten gebeuren adhv een goede website en vindbaarheid. Ik sluit dus ook niet uit om een SEO-specialist onder handen te nemen, maar in eerste instantie wil ik zoveel mogelijk zelf doen.
Mijn geplande aanpak, die ik hieronder uiteen zal zetten, is volgens mij nog niet optimaal, ik hoop daarom uit jullie reacties enkele zaken bij te schaven.
Mijn bedrijf zal een naam hebben, op die naam wil ik dan ook mijn domein registreren. Nu is het zo dat mijn vakgebied opgedeeld kan worden in verschillende kleinere gebieden. Ik acht mij hiermee gelukkig omdat ik een specifiek doelpubliek kan gaan aanspreken. Daarnaast zijn er ook veel domeinnamen beschikbaar (exact keyword phrases) waarmee ik dacht de zaken nog beter te kunnen optimaliseren.
Om maar een voorbeeld te geven: dieren (= bedrijfnaam) en katten,honden,vissen (= deelgebieden).
Nu kom ik aan het problematisch gedeelte: hoe optimaliseer ik dit alles? Ik wil uiteraard dat mijn bedrijfsnaam goed scoort, maar tegelijkertijd wil ik de bijkomende domeinnamen van de vakgebieden ook goed scoren als ondersteuning.
-
[*]: Ik maak een WordPress multisite (makkelijk te gebruiken met subdomeinen) en voorzie elke subdomein van relevante tekst omtrent het deelgebied (in de meeste gevallen 1 grote pagina) en de exacte domeinnaam (in feite zet ik dus kleine niches op). Het wordt dan enkel een kwestie om alles goed te interlinken met de hoofdsite. Nadeel = elke domeinnaam zal zijn eigen linkbuilding en onderhoud nodig hebben.
[*]: Ik hou het op 1 autoritaire site, tracht dit zo goed als mogelijk te optimaliseren voor de zoekwoorden die ik wil targetten en plaats eventueel de domeinnamen op een bepaalde pagina (301-redirect). Nadeel = duplicate content en het niet indexeren van de domeinnamen.
[*]: zelfde als idee 2 maar dan link ik de domeinnamen op de pagina (op de hoofdwebsite) via . Nadeel = duplicate content (denk ik?). Zijn er nog andere nadelen aan deze techniek? Ik weet dat het toch vaak wordt toegepast. Of kan ik dat beter alleen doen via static pages?
[*]: Ik werk met 1 hoofdsite en tracht dit zo goed als mogelijk te optimaliseren zonder het gebruik van de domeinnamen van de deelgebieden. Nadeel = het niet benutten van de domeinen met de exacte keyword phrases.
Concreet is duplicate content een groot probleem, maar hoef ik schrik te hebben om duplicate content van eigen sites te hebben? Zal Google uiteindelijk niet gewoon een van de sites kiezen om op te ranken of zullen de verschillende sites negatieve beïnvloed worden?
Ik heb dan nog twee overige vragen omtrent mogelijke probleempjes waar ik nu al aan dacht:
1. Mijn bedrijfsnaam wordt in NL al gebruikt als een nieuwssite, ze komt dus zeer hoog in de BE zoekrankings. Mijn vraag is of het moeilijk zal zijn om over die zoekresultaten heen te gaan met mijn BE website?2. Momenteel heb ik al een informatieve blog die relevant is aan mijn toekomstige zakelijke website. Ik wil deze dan ook gebruiken in functie van linkbuilding. Ik zie twee opties maar weet niet welke jullie de beste vinden:
-
[*]Op alle paginas van mijn blog linken naar de hoofdpagina van de zakelijke site (onder het mom van: blog gebracht door xxx).
[*]Ik ga iets dieper te werk en link in elke categorie van de blog naar de meest relevante categorie op de zakelijke site met een geschikte anchortekst (bijvoorbeeld: in alle artikels in de categorie katten zal ik dan linken naar de categorie katten op mijn zakelijke site).Zo, een hele boterham, maar ik hoop hier toch inspiratie op te doen. Hopelijk mag ik enkele reacties ontvangen.
Groeten,
Kris -
23 september 2011 om 10:50 pm #26752
Mij lijkt optie 4 het beste voor een kleine beginnende site. Wat je dan wel moet regelen zijn specifieke pagina’s die geoptimaliseerd zijn op je deelgebieden.
Het heeft volgens mij meer zin en is ook veel gemakkelijker om links te regelen vanuit bestaande domeinen als zelf subdomeinen op te zetten die met autoriteit 0 van start gaan.
Het is ook goed mogelijk dat Google maar een paar van je subdomeinen indexeert dus dan zou je er een stel voor niets gaan zitten maken.Wat betreft linken vanuit je blog. Dan denk ik dat de meest waardevolle link er eentje op de indexpagina is in de eerste alinea tekst. Een sitewide link bijvoorbeeld in de footer “blog gebracht door bedrijfsnaam” heb je niet zoveel aan. Dan is linken vanuit relevante categorieën naar de juiste pagina met de juiste ankertekst in de link veel beter.
-
25 september 2011 om 6:30 pm #22654
Dank u glompie voor je reactie.
Optie 4 leek me in eerste instantie de ‘slimste’ op het gebied van seo, maar mijn huidige blog heeft ook door de weinige concurrentie (amper 2 autoritaire sites) flink wat bezoekers opgelevert (+/- 5500 a 6000 per maand). Vandaar mijn twijfel om toch met meerdere sites te werken.
Ik heb daar nu adsense op draaien, en gebaseerd op de statistieken daarvan denk ik deze blokken te vervangen door een eigen advertentie naar mijn bedrijfswebsite. Ik kan daar dus perfect linken vanuit relevante categorieën naar de juiste pagina met de juiste ankertekst. Het levert ook een aantal extra bezoekers op.
Over enkele van mijn deelgebieden kan ik serieuze topics schrijven, dus ook waardevolle pagina’s (10 a 15) bijmaken. De bedoeling bij het gebruiken van meerdere sites met meerdere domeinnamen, is wel dat voor de bezoekers alles als 1 geheel oogt (design, navigatie, …) want tenslotte wil ik klanten werven 🙂
Ik zal er nog eens goed over nadenken, ondertussen mogen anderen ook steeds hun mening geven ;o)
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.