SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Bezoekersaantallen gedaald
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
22 april 2011 om 11:53 pm #22355
Deze post gaat vooral over Google, aangezien Google meer dan 90% van mijn bezoekers doorstuurt.
Al sinds enkele maanden daalt het aantal bezoekers naar een site van mij. In Analytics heb ik de statistieken vergeleken tussen deze periode in 2011 en 2010, en het aantal bezoekers is gedaald met meer dan 60%! Maar de trend van afname is vrij geleidelijk verlopen in het afgelopen jaar. Het weer is daarom geen factor.
Alle keywords scoren ongeveer 60% lager. Terwijl het gekke is dat we met deze keywords nog steeds op ongeveer dezelfde positie staan bij de Google zoekresultaten. Sterker nog, onze pagerank en backlinks zijn geleidelijk toegenomen, dus we staan met bepaalde keywords zelfs hoger dan een jaar geleden, daarbij zijn er natuurlijk ook weer nieuwe keywords bijgekomen, dankzij nieuwe, originele content.
Veel van deze keywords zijn niet gerelateerd aan trends of modegrillen. Een algemene term als ‘kinderkamer’ behoort altijd even goed te scoren (lijkt mij). De 60% afname geldt daarbij voor alle keywords, heel vreemd.
Het lijkt er wel haast op dat bezoekers Google helemaal niet meer gebruiken voor het zoeken naar deze keywords. Is het misschien zo dat in het afgelopen jaar de Social Media enorm zijn gegroeid? Of is er iets anders aan de hand….
-
26 april 2011 om 11:58 am #26351
Als je naar Google Insight kijkt blijkt uit niets dat het aantal zoekopdrachten is afgenomen voor het gebruikte voorbeeld “kinderkamer”.
Google Insights for SearchVerder lijkt het me wenselijk om aan te geven wat voor type website je hebt. Als je een portal hebt dan zouden de laatste algoritme aanpassingen van Google van invloed kunnen zijn.
Ook is het belangrijk om uit te sluiten dat je niet naar je persoonlijke resultaten zit te kijken. Via Google webmaster tools kan je via de optie “Zoekopdrachten” onder “Uw site op internet” zien hoe volgens Google jouw site gescoord heeft. Uiteraard ga ik er vanuit dat je je site al eerder hierbij hebt aangemeld, anders zal je eerst moeten wachten voordat Google voldoende data heeft verzameld.
-
26 april 2011 om 2:28 pm #26352
Bedankt PaulG,
Google Insights kende ik nog niet, dat geeft wel meer informatie.
De situatie is eigenlijk nog vreemder dan ik al dacht. 1 jaar geleden werd er relatief minder gezocht naar ‘kinderkamer’, maar wij kregen toen bijna 7x zoveel bezoekers van dat trefwoord, terwijl wij nu nog steeds op dezelfde positie in de zoekresultaten staan. En datzelfde geldt voor veel andere zoekwoorden.
Het is dus niet zo dat wij in de zoekresultaten zijn gedaald, maar er klikken dus gewoon veel minder mensen op ons dan voorheen.
In webmasterhulp programma’s, op de pagina die jij mij aangaf zie ik nog veel meer aparte dingen. Kinderkamer is helemaal niet het meest populaire zoekwoord, maar een ander zoekwoord is nog eens ruim 2x populairder, en wij staan op de eerste pagina zoekresultaten, maar NIEMAND klikt erop.
Dat is toch vreemd. Maar het probleem is dan vrij duidelijk: CTR. Hoe zorg je ervoor dat mensen op jouw link klikken…
-
26 april 2011 om 2:41 pm #26354
Dat is toch vreemd. Maar het probleem is dan vrij duidelijk: CTR. Hoe zorg je ervoor dat mensen op jouw link klikken…
Het is zeker een CTR probleem. Is het vreemd? Geen idee hangt erg af van wat voor teksten je nu gebruikt en wat je concurrentie op dat trefwoord gebruiken. Algemeen bekend: er wordt naargelang je dichter bij de eerste positie staat meer geklikt. Maar alle teksten (titels en snippets) nodigen de zoekmachine gebruiker uit om te klikken. Je moet dus met je titel en description (meestal gebruikt voor de snippet) er voor zorgen dat je heel dicht aansluit bij wat de zoeker verwacht. Dat klinkt gemakklijk, maar is niet heel gemakkelijk.
Zou je de URL van je site willen plaatsen en om welke zoekopdracht het gaat? Dan is het gemakkelijker om een goede reactie te geven.
-
26 april 2011 om 3:35 pm #26355
Het gaat om de site http://www.kidzlifestyle.nl/.
Een site die over 1 à 2 weken totaal vernieuwd gaat worden, met tal van verbeteringen, ook qua structuur, ook voor Google (ook veel meer aandacht voor social media trouwens). Huidige site is verouderd, en her en der ook kapot (ben bepaalde broncodes kwijt)
Maar de title en meta description zal waarschijnlijk hetzelfde blijven als nu per pagina, tenzij hier dus iets mis is.
Meestal plaats ik de 1e paragraaf als meta description.
Belangrijkste zoekwoorden:
– Kinderkamer
– Lelli Kelly
– Lelli Kelly schoenen
– kinderspeelgoed
– kindvriendelijke restaurants
– papieren vliegtuigjes vouwenHet lijkt altijd heel willekeurig te zijn geweest welke woorden goed scoorden. Het is lastig gebleken om dit op sommige woorden af te dwingen. meer dan 90% van de bezoekers komt binnen op een sub-pagina. Een jaar geleden zag deze volgorde er hetzelfde uit, en bij al deze zoekwoorden is het aantal clicks gedaald met ongeveer 65%. (en ook bij nog 1000 andere zoekwoorden)
PS.
Een woord dat volgens webmasterhulpprogramma’s 2x zoveel keer wordt gezocht als kinderkamer is: ‘simply colors’. Hier krijgen wij echt bijna 0 bezoekers van. -
26 april 2011 om 3:45 pm #26356
Ik heb gezocht in Google op “kinderkamer” en vond de volgende snippet.
Met een zelf geschilderd of bedrukte canvas kun je een kinderkamer sfeer en een eigen uitstraling geven. Ze zijn er in allerlei soorten en behangproducent …
Deze is niet gelijk aan je meta description;
Google pakt dus zelf een stukje. Als ik verder over dit vrij algemene trefwoord nadenk, lijkt het me dat mensen niet direct verwachten iets over “zelf geschilderde of bedrukte canvas” te vinden, maar eerder over ideeën voor een kinderkamer. Je hebt maar een split second waarin iemand beslist wel of niet te klikken. En als je met deze tekst niet direct in het verwachtingspatroon van de zoeker stapt zal er niet geklikt worden.
Je gebruikt voor een algemeen trefwoord een specifiek verhaal. Dat zou ik opsplitsen en zeker 2 of eigenlijk drie pagina’s maken. Eén algemene voor “kinderkamer” en dan een specifieke voor “kinderkamer schilderen” of “iets als “muur foto kinderkamer” (maar ik heb hier geen trefwoord onderzoek op los gelaten. Ik denk niet dat iemand ooit zoekt naar “canvas” en een kinderkamer.
Het verklaart niet overigens niet waarom je een drop ziet van 65% op het aantal kliks over een jaar. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat andere sites je dan misschien niet van jouw plek hebben gedrukt, maar wel sterker zijn om de zoekers te verleiden te klikken.
Ik denk bijvoorbeeld dat “kinderkamer.pagina.nl” aansluit bij het verwachtingspatroon:
Op de kinderkamer.pagina vind je links die te maken hebben met het inrichten van een kinderkamer. Van behang en meubels tot aan kinderkamerkunst en …
-
26 april 2011 om 3:56 pm #26357
Hoe kan ik het beste een bepaalde tekst afdwingen die moet verschijnen. Hij pakt nu de tekst uit het bovenste artikel. Lijkt mij dat er een algemene tekst boven de artikelen zou moeten komen?
In de nieuwe versie schakel ik sowieso over van die hele rij categorien aan de linkerkant, naar 4 hoofdcategorien, met daarin een aantal (meestal 3) subcategorien. Die hoofdcategorien krijgen een iets andere opbouw, meer als een soort homepages opzich, maar de subcategorien blijven een beetje zoals het nu is.
Shop en content wordt samengevoegd, dus er komt geen apart deel meer voor beiden. Bij veel ‘onbelangrijke’ content (zoals archieven, contact, etc…) komt een nofollow, zodat hopelijk de pagerank niet teveel wordt verspreid over nutteloze pagina’s. (nu zijn er archief pagina’s die een pagerank 2 meenemen, wat nergens voor nodig is). Als dat al zo werkt!
-
27 april 2011 om 1:51 pm #22356
Ik krijg geen beeld wat je precies bedoelt met die andere kolommen en menu indeling. Het belangrijkste voor SEO is dat je denkt aan usability voor je bezoekers. Verder zou ik me niet zo druk maken over de interne pagerank flow, maar meer over dat je bestaande rankings voor sommige trefwoorden niet vernietigd door geen goede redirects te gebruiken.
In het algemeen over de SEO vraagstukken, lees een goed boek over SEO. Bijvoorbeeld die van SEOguru. Daar haal je heel veel informatie uit over een sterke menu opbouw en over hoe je goed de oude site redirect naar een nieuwe.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.