SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › duplicate content webshop verhelpen in CMS
Tags: cms, duplicate content, structuur, webshop
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
12 december 2010 om 9:45 pm #22123
We zijn momenteel bezig met het doorontwikkelen van ons CMS. Hierin zullen diverse klanten hun webshops beheren. In de verbeterde versie van het CMS staat structuur en URL-rewriting centraal. Hierbij lopen we echter tegen het volgende aan:
Bij een webshop heeft het normaal gezien de voorkeur de structuur vooraf uit te denken en indien producten in meerdere categorieën voorkomen te verwijzen naar de canonieke pagina.
Echter zullen sommige categorieën als even belangrijk worden bestempeld. Daarnaast kunnen onze klanten vaak niet kiezen welke pagina belangrijker is. Ten slotte is in veel gevallen het risico te groot om die verantwoordelijkheid bij de klant zelf te leggen.
Is het mogelijk om de content niet duplicate te maken, als je maar genoeg ‘overige’ informatie hebt binnen de tweede categorie? Dit zou dus wel inhouden dat alle producten binnen die categorie dezelfde aanvullende informatie krijgen.
Of kunnen we er toch op een andere manier voor zorgen dat de producten en categorieën goed worden gevonden, met een eenmalige standaard instelling?
Alvast bedankt!
-
13 december 2010 om 10:12 am #25787
Lijkt me dat de canonicals gewoon op de eerst gekozen categorie komen op het product en volgens mij heb je 99% van het probleem opgelost 😉
-
14 december 2010 om 8:02 am #26059
Bedoel je de categorieen of de producten in de categorieen? Mij lijkt het dat een categorie altijd uniek is (bv. jongenskleding, meisjeskleding, kleding->meisjes, kleding->jongens).
Stel dat een broek dan in de categorie jongenskleding zit, maar ook in de categorie ‘uitverkoop’, dan kun je de canonical toch naar de broek in de jongenskleding categorie zetten.
Zorg er ook voor dat de titel/description van beide pagina’s uniek is. Dat scheelt ook al veel.
-
14 december 2010 om 8:14 am #25850
Ja, je gebruikt in je canonicals van je producten dus gewoon de eerst gekozen categorie 😉 dat was wat ik wilde zeggen, maar misschien wat onduidelijk overkwam.
-
16 december 2010 om 9:40 pm #25819
Dank voor jullie reacties.
Dit is ook wat ik wil doorvoeren. Waar ik echter tegen aan loop is dat onze klanten niet altijd kunnen kiezen.
Om met het voorbeeld van boeken te spreken; moet de engelstalige thriller in de categorie Engelstalige literatuur of in de categorie Thrillers.
Onze klanten volgen hierin vaak hun eigen logica, niet die van hun bezoekers, helaas.Daarnaast hebben jullie het over canonicals. Is de kracht hiervan ondertussen bewezen? Ik wil liever niet een heel systeem inrichten obv canonicals, als deze techniek over een half jaar zinloos blijkt en ik toch de hele rambam weer kan omzetten met 301s…
-
17 december 2010 om 12:57 pm #22124
De rel=canonical is een blijvertje. De werking voor wat betreft SEO is identiek aan de 301-redirect (doorgifte PageRank, ankertekst, Trust), behalve dat beide URL’s voor bezoekers blijven bestaan.
Meer info Google: Over rel=”canonical” – Webmasterhulpprogramma’s van Google Help
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.