SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Wat als anderen de website teksten schrijven.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
19 november 2010 om 4:33 pm #22097
Hi,
Als ik een website maak voor een bedrijfje of vereniging ofzo, dan krijg ik de teksten aangeleverd. Er staat dan netjes opgeschreven wat allemaal op de pagina’s moet komen te staan. Meestal zijn dit mooie teksten voor in een blad maar zijn ze totaal niet geschikt om aan google te voeren.Hoe gaan jullie hiermee om ? Probeer je de schrijver van tevoren iets over website teksten en seo bij te brengen. Of laat je het zo omdat de klant het op die manier opgeschreven wil hebben met als gevolg dat je later meer moeite moet doen om de pagina’s een beetje te laten scoren.
-
20 november 2010 om 9:32 am #26033
Altijd eerst kijken of het goed geschreven is voor de bezoekers. Dat is het belangrijkste. Nooit beginnen met de zoekmachine.
Daarna kun je altijd kijken of er hier en daar wat aangepast kan worden om het verhaal nog relevanter te maken voor de belangrijkste termen.
Kijk en dan komen je consultant kwaliteiten naar boven, dan moet je zorgen dat je op de juiste manier voorstellen doet om hier en daar de tekst aan te passen. Zeker als men niet op de hoogte is van SEO is dat niet altijd makkelijk.
In dit soort gevallen is SEO Consultant zijn toch echt een vak apart 🙂
-
20 november 2010 om 10:53 am #26034
Wat je zegt. Dat is niet altijd even gemakkelijk. Want a. zijn ze vaak trots op wat ze allemaal geschreven hebben. En b. ben ik al blij dat er überhaupt tekst (op tijd) aangeleverd is want dat is vaak ook een probleem voor webbouwers.
Zo’n acronym als in dit SEO forum zal trouwens ook wel een steentje bijdragen. 🙂 -
21 november 2010 om 9:38 am #26035
Heel simpel. Ik zou de ondernemer er van proberen te overtuigen dat het beter is om geoptimaliseerde SEO webteksten op de website te plaatsen. Vraag hem wat het doel is dat hij met zijn website wilt bereiken. De meeste ondernemers zullen aangegeven dat zij meer omzet willen maken, of in dit geval meer leden. Verklaar vooral het belang van zoekwoord-onderzoek, zodat hij begrijpt dat zijn eigen webteksten niet zozeer van belang zijn voor goede zoekmachine optimalisatie.
Leg uit hoe mensen via Google op zoek gaan naar het bedrijf in kwestie. (leg uit dat men relevante zoekwoorden gebruikt om te zoeken naar een product of dienst en dat er een zoekwoord onderzoek aan vooraf moet gaan en dergelijke)
Verzeker de ondernemer er van dat het lastiger wordt om de website goed in Google naar voren te laten komen indien hij niet is bereid om mee te werken. En als de teksten ook niet SEO zijn, zal het voor jou moeilijker zijn als SEO consultant om je daadwerkelijke dienst te leveren. Je moet jezelf natuurlijk ook goed kunnen bewijzen dat je de dienst levert zoals verwacht.
Met andere woorden, spendeer veel tijd aan het ‘hoe’ en ‘waarom’ van SEO-vriendelijke webteksten. Leg de dingen helder uit, zodat hij je begrijpt en het belang inziet van zoekmachine vriendelijke webtekst.
-
21 november 2010 om 6:19 pm #26037
Hi,
Ik heb besloten een soort handleiding ervoor te gaan schrijven.
Daarin kan ik gelijk een hoop kwijt wat ik anders waarschijnlijk zou vergeten te vertellen.
Er komt ook zoveel bij kijken (of ik haal er teveel bij) dat dat meestal teveel info ineens is voor klanten. Ook de werkwijze die een eventuele redacteur, dus iemand die later de pagina’s aanpast/toevoegt behoord te gebruiken komt er dan in te staan. Dan weet hij bijvoorbeeld ook meteen dat 6x een H1 op een pagina teveel van het goede is.Een SEO consultant ben ik dus zeker niet maar een site maken en vervolgens 3 bezoekers per dag erop krijgen heb ik een hekel aan en is zonde van het werk.
Daarbij krijg je als webdesigner dus regelmatig de vraag, “Kun je m’n nieuwe site ook meteen even bovenaan in google zetten”.Verder probeer ik geen verwachtingen te wekken wat betreft scores in google maar zo goed mogelijk optimaliseren probeer ik bij iedere nieuwe site die ik maak.
-
28 juni 2011 om 9:20 am #26518
Graag zou ik verder willen praten over deze discussie.
Wat doen SEO consultants? Laten zij de teksten aanleveren door de opdrachtgever of schrijven ze
zelf teksten en zo ja, hoe kom je tot goede teksten die aansluiten op het bedrijf?
Zoekwoordonderzoek, veel bedrijfsinformatie vragen, andere websites bekijken? -
28 juni 2011 om 9:35 am #26520
Vaak hebben SEO bedrijven een Copywriter in dienst die dergelijke teksten schrijft. Deze Copywriters schrijven over het algemeen reclame teksten die goed converten. Na een korte cursus kunnen ze dit goed/makkelijk combineren met SEO geoptimaliseerde teksten.
Mocht een klant de tekst niet herschreven willen hebben dan geef ik vaak aan dat dit niet ideaal is. Vervolgens gebruik ik wel de H1, Alt, Descr. & Meta tags ten volle om toch een pagina te hebben die beter geoptimaliseerd is.
-
28 juni 2011 om 12:52 pm #22098
Interessant. Een andere methode om teksten te schrijven is de AIDA formule toepassen.
Hiervoor heb je wel voldoende informatie nodig over het bedrijf, de producten en de diensten die ze verkopen (maar dat heb je zowiezo nodig)Als je in bezit bent van die informatie, is het schrijven van teksten volgens de AIDA formule een kwestie van vragen beantwoorden.
A: Hoe trek je de aandacht van de bezoeker – dit komt in de h1 en de eerste alinea
I: Hoe wek je de interesse van de bezoeker – dit komt in het eerste deel van de kern van je verhaal, onder de 1ste alinea
D: Hoe geef je de bezoeker het gevoel dat hij jouw dienst moét hebben (verlangen naar) – dit komt in het tweede deel van de kern van je verhaal en tijdens dit stuk probeer je ook na een afsluiting toe te werken
A: Geef duidelijk aan wat de bezoeker moet doen om in bezit te komen van het product of de dienst – dit komt helemaal aan het einde van je verhaal. Vertel hier wat de bezoeker moet doen en sluit hiermee af.Wat belangrijk is bij het schrijven van teksten is vanuit je klant te denken.
Verplaats je in je bezoeker en ga na wat hij/zij wilt bereiken.
Laat vervolgens in je teksten duidelijk naar voren komen dat jij kan helpen zijn doel te bereiken door je teksten zodanig vorm te geven.
Vermijd jargon en onderzoek hoe klanten jouw product of dienst omschrijven als ze ernaar op zoek gaan.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.