SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Google introduceert Instant Search
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
9 september 2010 om 9:25 am #21930
Official Google Blog: Search: now faster than the speed of type
Google introduceert Instant Search Marketingfacts
Hebben jullie al nagedacht over het effect van deze verandering voor ons als SEOers? Ik verwacht dat dit ons werk alleen nog maar belangrijker, maar ook lastiger zal maken, omdat het de concurentie op de eerste 10 (of eerste 5) nog hoger gaat maken.
Eén van de opmerkingen van een dame in de film “I didn’t have to scroll, it’s right there” (44 seconde) bevestigd die gedachte ook.
Ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.
-
9 september 2010 om 9:41 am #25867
Ik vind het een coole nieuwe functie en ik denk dat dit heel wat vragen in SEO land op zal leveren. Of we er rekening mee moeten houden bij het optimaliseren van websites. Ik denk het niet. Ik denk dat we hier de “natuur” zijn werk moet laten doen. 😉
-
14 september 2010 om 8:31 am #25883
Heb zojuist wat lopen spelen met Google Instant, hetgeen simpelweg op google.com kan plaatsvinden, daar Instant daar reeds werkzaam is.
Mijn voorlopige conclusies voor wat betreft de impact van Instant op SEO:
* Optimalisatie op short tail wordt belangrijker omdat je gedurende het typen de resultaten reeds in beeld krijg. Als je zoekt op ‘zoekmachine optimalisatie’, zie je eerst de resultaten van “zoek”, daarna “zoekmachine” en dan pas “zoekmachine optimalisatie”. Waar ik het voorheen voldoende vond om hoog te scoren op de laatste worden de eerste twee nu ook interessanter.
* Optimalisatie op long tail zoekwoorden wordt belangrijker omdat de zoeker nu meer geneigd zal zijn via het toevoegen van zoekwoorden bij het juiste resultaat uit te komen.
* Hoog scoren wordt belangrijker omdat de nadruk meer op het zoekvenster zal gaan liggen: scrollen en bladeren zal minder plaats gaan vinden.
* Meta titles en descriptions worden belangrijker. Omdat nu reeds gedurende het invoeren van het zoekvenster allerlei resultaten verschijnen, wordt het de kunst de zoeker naar de site te trekken, ook al is deze nog niet klaar met het gehele zoekwoord. Dit verloopt via de meta title en description.
* Het wordt nog interessanter om de Google suggesties te betrekken bij het proces van optimalisatie. Als “zoekmachine op” is ingevoerd verschijnen als suggesties “zoekmachine optimalisatie”, maar ook “zoekmachine optimalisatie tips”. Die laatste zou ik ook moeten meenemen in mijn optimalisatie inspanningen.
-
14 september 2010 om 9:05 am #25884
Inderdaad interessante voorlopige conclusies van SEOguru. Toen ik het nieuws over Google Instant las, was mijn eerste gedachte “dat heeft vast effect op de short tail”, omdat mensen misschien sneller een resultaat in beeld zien verschijnen waarvan ze denken dat het wel eens relevant zou kunnen zijn (mits je blind typt natuurlijk, je moet niet naar je toetsenbord zitten kijken ;)). Maar toen kwam ik een artikel tegen dat dacht dat het juist invloed zou hebben op de long tail, omdat meteen blijkt of de resultaten van een zoekopdracht wel/niet bij de intentie van de zoeker aansluiten. Best wel interessant dat het dus waarschijnlijk invloed heeft op beide “tails”. Ik ben benieuwd wat de praktijk gaat zeggen.
De eerste keer dat ik Google Instant uitprobeerde, vond ik het zelf eerlijk gezegd een klein beetje storend dat je pagina steeds verspringt terwijl je nog aan het typen bent. Maar misschien is dat gewoon een kwestie van wennen. En weten jullie trouwens hoe je met Instant nog goed kan checken wat je ranking is met pws=0? Want je krijgt echt een megastring in je URL terwijl je aan het typen bent… Natuurlijk kan je dat wel allemaal weer weghalen, maar het is wel even zoeken voordat je je zoekterm gevonden hebt tussen al die letters en cijfers. 🙂
-
14 september 2010 om 9:36 am #25885
Ik denk dat de invloed op long tail groter zal zijn dan op short tail. En wel omdat heel veel enkele zoekwoorden in zoveel verschillende contexten toepasbaar zijn dat bij het intypen van een kort woord de kans levensgroot is dat de zoeker NIET vindt wat hij of zij zoekt.
Als gevolg daarvan zal de longtail juist interessanter worden aangezien men inderdaad langer zal doortypen tot dat het juiste resultaat bovenaan zal staan. Waarschijnlijk pas als dat ook niet lukt met longtail zal men gaan scrollen en meerdere zoekresultaten benutten.
En ja, google en vooral Matt Cutts heeft ons al een hele tijd verteld dat we ons op de longtail moeten richten, en hij wist al wat er aan zat te komen, waardoor hun eigen effect alleen nog maar versterkt wordt. Slim gedaan 🙂
Voor de rest zeker eens met SEOGuru wat betreft de meta tags en title, eenmaal in de bovenste helft van de zoekresultaten moet er nog wel op de snippet geklikt worden natuurlijk.
Enig idee wanneer we dit op google.nl kunnen verwachten ?
-
14 september 2010 om 11:45 am #25886
Of het invloed gaat hebben op short of long tail is iets wat de toekomst zal uitwijzen. Het wordt wel belangrijk om te targeten, maar is dat geen goed trefwoord onderzoek, op de woorden die Google daar als suggesties presenteert. Het lijkt me dat veel zoekers op den duur alleen nog die woorden gaan gebruiken.
Wat ik daarnaast volledig met SEOGuru deel is dat de top 5 posities nog belangrijker worden. In één van de filmpjes op de Google site was een ’tester’ (of Google medewerker) die zei: “Ik hoef helemaal niet meer te scrollen”. En het lijkt me dat het enorm snel verversen van de resultaten er voor zorgt dat mensen vergeten dat er nog meer is dan dat ze direct zien.
Overigens ook een grappig artikel:
Official Google Blog: Google Instant, behind the scenes -
15 september 2010 om 9:28 am #25894
-
23 september 2010 om 10:36 am #25917
Wat ik daarnaast volledig met SEOGuru deel is dat de top 5 posities nog belangrijker worden. In één van de filmpjes op de Google site was een ’tester’ (of Google medewerker) die zei: “Ik hoef helemaal niet meer te scrollen”. En het lijkt me dat het enorm snel verversen van de resultaten er voor zorgt dat mensen vergeten dat er nog meer is dan dat ze direct zien.
Ja dat denk ik ook, en als ze dan niet vinden wat ze zoeken; is het makkelijker om een nieuw zoekwoord te proberen dan te scrollen. Dus inderdaad, de eerste posities worden belangerijker.
-
30 september 2010 om 8:58 am #25927
Nu ook in Nederland actief, testen maar 🙂
-
30 september 2010 om 9:15 am #25928
Verdraaid, inderdaad.
Dank. -
30 september 2010 om 10:24 am #25929
Hmm t’is even wennen: ik blijf op ‘enter’ drukken na een opdracht haha. Hier op kantoor hebben meer daar last van geloof ik.
Persoonlijk heb ik zodanig vertrouwen in de capaciteiten van Google op dit gebied: dit is vooraf, mijns inziens, zo goed onderzocht dat het zeer waarschijnlijk een stuk prettiger werkt dan de ‘oude manier’.
-
30 september 2010 om 10:58 am #21931
dit is vooraf, mijns inziens, zo goed onderzocht dat het zeer waarschijnlijk een stuk prettiger werkt dan de ‘oude manier’.
Interessante stelling. Ik geloof zonder meer dat Google uitzonderlijk goed is in het testen van de beste oplossing. Ik heb gelezen dat ze zelfs met kleurnuances getest hebben om te kijken welke de meeste kliks opleveren. Aan de andere kant geloof ik ook dat Google een dubbele doelstelling heeft. Namelijk een prettige zoekervaring leveren (waar je volgens jouw stelling in gelooft en wat Google ook altijd roept als reden van aanpassingen) en een geweldig advertentie machine. Als ik de instant resultaten zie, zie ik ook verschillende advertenties in beeld komen boven aan de resultaten. Ik vermoed dat het ook goed zou kunnen dat het meer advertentie kliks opleverd.
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Niet op Google zichtbaar en vraag over Google Search Console 2 februari 2022 Beste allemaal Ik ben bezig met een website en ik loop tegen het volgende aan. Er word momenteel maar een pagina op google getoond, de…
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.