SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Wanneer INDEX,NOFOLLOW
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
7 juli 2010 om 4:11 pm #21792
Hallo,
Kunnen url’s van web-sites van bedrijven die in een database staan van een website ook gevonden worden door zoekspiders en negatief bijdragen aan SEO? Of komt een spider niet in de database van een website.
In dit geval gaat het om bedrijfsgegevens die via een zoekopdracht (vanuit een database) worden getoond op de website. De inhoud van de database bestaat uit vele bedrijfsgegevens met een url van hun website.
Daarom vraag ik me af of ik daarvoor ergens de code moet verwerken om de spiders van de uitgaande links te houden. -
8 juli 2010 om 11:21 am #25733
Ja, zoekmachines kunnen (onder bepaalde voorwaarden) ook informatie uit databases vinden. Zie het artikel: Informatie uit databases vindbaar maken.
Ik begrijp dat je juist wilt voorkomen dat deze informatie gevonden wordt? Dat kan door de informatie op te vragen met een POST opdracht. Zoekmachines proberen alleen informatie in databases te indexeren als deze via GET wordt opgevraagd.
Verder is het verstandig in de pagina’s, die de database genereert, in de metatag Robots een noindex opdracht te geven:
(spaties weghalen, die staan er in omdat HTML code anders uit het commentaar gefilterd wordt)
-
8 juli 2010 om 12:09 pm #25734
Ik begrijp dat er gegevens in de database staan waarvan men niet wil dat die door Google worden gezien. In dat geval is mijn antwoord dat mijnheer/mevrouw niet bang hoeft te zijn dat Google in de database komt als er geen webpagina’s op basis van die gegevens worden gegenereerd. Google kan de inhoud namelijk pas zien als er een webpagina van wordt gemaakt. Of begrijp ik iets verkeerd?
-
8 juli 2010 om 3:53 pm #25735
Beste SEOguru, Ronald,
Allereerst bedankt voor jullie reactie.
Ik weet niet zeker of ik het antwoord van Alain goed begrijp daarom zal ik de werking van de zoekopdracht en uitvoer van gegevens iets beter toelichten.
De database inhoud bestaat uit bedrijfsgegevens met url’s van (vaak kleine niet professioneel opgezette) websites. Een zoekopdracht (die een bezoeker uitvoert) lijdt tot een resultaat met meerdere bedrijfsgegevens.
Deze gegevens (incl. url) zijn dus op een webpagina te zien na de uitvoer van het zoekresultaat en tot dat de bezoeker de pagina weg klikt.Wat kan ik het beste doen in deze situatie?
Ja, zoekmachines kunnen (onder bepaalde voorwaarden) ook informatie uit databases vinden. Zie het artikel: Informatie uit databases vindbaar maken.
Ik begrijp dat je juist wilt voorkomen dat deze informatie gevonden wordt? Dat kan door de informatie op te vragen met een POST opdracht. Zoekmachines proberen alleen informatie in databases te indexeren als deze via GET wordt opgevraagd.
Verder is het verstandig in de pagina’s, die de database genereert, in de metatag Robots een noindex opdracht te geven:
(spaties weghalen, die staan er in omdat HTML code anders uit het commentaar gefilterd wordt)
Ik begrijp dat er gegevens in de database staan waarvan men niet wil dat die door Google worden gezien. In dat geval is mijn antwoord dat mijnheer/mevrouw niet bang hoeft te zijn dat Google in de database komt als er geen webpagina’s op basis van die gegevens worden gegenereerd. Google kan de inhoud namelijk pas zien als er een webpagina van wordt gemaakt. Of begrijp ik iets verkeerd?
-
8 juli 2010 om 7:20 pm #25736
Ok, dan begreep ik het inderdaad verkeerd. Roland lijkt het beter te hebben begrepen.
Er worden dus webpagina’s gegenereerd op basis van de bedrijfsgegevens in de database, oa. resulterend in verwijzingen naar websites van betreffende bedrijven. Ik begrijp dat die webpagina’s alleen bereikbaar zijn via een zoekopdracht.
Allereerst is het maar zeer de vraag of Google dergelijke pagina’s vindt. Waarschijnlijk niet, tenzij er verwijzingen naar die gegenereerde pagina’s worden gelegd, bijvoorbeeld vanaf andere sites. Dat is theoretisch in ieder geval wel mogelijk.
Vervolgens is het de vraag of het “negatief is voor SEO” is als Google die pagina’s zou vinden en indexeren. U lijkt daar huiverig voor te zijn. Mijn antwoord is dat het de natuur van het Internet is dat sites naar elkaar verwijzen. Een verwijzing kan daarbij worden gezien als een stem. U gaat dan dus stemmen op die bedrijfssites.
Google waardeert het als een site zorgvuldig omgaat met zijn uitgaande verwijzingen. Het vertrouwen van Google in uw site zal dalen als u bijvoorbeeld (veel) gaat verwijzen naar onbetrouwbare sites. We kennen ze: poker, porno, pillen, bijvoorbeeld.
Omdat u waarschijnlijk niet alle bedrijfssites kunt controleren, is er het volgende devies: neem automatisch de rel=”nofollow” op bij de uit de database gegenereerde verwijzingen (hyperlinks) naar de bedrijfssites. Dan ligt er wel een verwijzing, maar stemt u niet op de site. Meer info over deze rel=”nofollow”: nofollow – Wikipedia, the free encyclopedia
-
8 juli 2010 om 7:41 pm #25737
Mijn vraag komt voort uit het lezen van de handleiding SEO 2008 waar in hoofdstuk 11.2.7 wordt geadviseerd om voorzichtig te zijn met outbound verwijzingen. Ook heb ik ergens gelezen dat je beter alleen naar ‘grote’ sites kunt verwijzen.
Maar in de 5e alinea van jouw reactie begrijp ik dat het niet direct negatief hoeft te zijn.Om het zekere voor het onzekere te nemen kan ik dus het beste rel=”nofollow” gebruiken bij iedere link.
Grt.
Duotone -
9 juli 2010 om 12:48 pm #25738
Voorzichtigheid is inderdaad geboden met outbounds. Zorg daarom voor een goede redactie van je uitgaande verwijzingen. Dit maakt dat het vertrouwen van Google in je site kan groeien. En vertrouwen is steeds meer het sleutelwoord in SEO.
-
9 juli 2010 om 3:12 pm #21793
SEOguru, Ronald,
Hartelijk dank voor de goede raad, hier kan ik wat mee.
Grt.
Duotone
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.