Pagerank-sculpting via de nofollow: einde verhaal
Matt Cutts, woordvoerder van Google, heeft via zijn weblog definitief een eind gemaakt aan de theorie dat ‘pagerank sculpting’ de zoekmachine posities van websites aanmerkelijk kan verbeteren. Al een jaar geleden zijn de PageRank-berekeningen die Google uitvoert namelijk zodanig aangepast dat sculpting geen zin meer heeft.
Pagerank is een getal dat de populariteit van een webpagina weergeeft. Hoe hoger dit getal, hoe hoger de kans om goed te scoren met de betreffende pagina. Pagerank sculpting werd ingezet als een techniek om de pagerank binnen de website te leiden naar de belangrijkste pagina’s ervan, om zodoende met die pagina’s hoger te scoren dan zonder pagerank sculpting mogelijk was geweest. Ik heb ruim een jaar geleden over pagerank sculpting gepubliceerd n.a.v. een artikel van Joost de Valk. De url’s van deze artikelen, en ook die van Matt Cutts, kunt u vinden onderaan deze publicatie.
De populariteit van een pagina wordt bepaald door de hoeveelheid verwijzingen die er naar die pagina liggen: hoe meer verwijzingen, hoe populairder. Een verwijzing wordt dus feitelijk beschouwd als een stem. Nu is het zo dat de ene stem meer waarde heeft dan de andere. Een stem van een zelf ook populaire pagina, heeft meer effect dan een stem van een minder populaire pagina. Verder heeft een stem van een pagina meer effect als de betreffende pagina op niet zo veel andere pagina’s stemt dan wanneer dat wel het geval is. De populariteit wordt vertaald naar een getal, en dat getal noemen we ‘pagerank’. Meer is het niet.
Nu is Google een paar jaar geleden (2005) met een attribuut gekomen dat aan de verwijzing (de stem) kan worden toegevoegd: de rel=nofollow. Hiermee kan aan de zoekmachines worden gecommuniceerd dat er weliswaar een verwijzing van de ene naar de pagina ligt, maar dat deze niet beschouwd moet worden als stem. M.a.w.: met de rel=nofollow kan de pagerank flow worden geblokkeerd.
Dit principe bracht verschillende seo-ers tot een slim idee: als we de pagerank kunnen blokkeren (met name naar pagina’s buiten de eigen site), dan blijft er meer pagerank (dus stemkracht) over voor andere pagina’s binnen de eigen site. Als we nu zoveel mogelijk pagerank naar de belangrijkste pagina’s van onze eigen website stuwen, dan wordt de pagerank bij dié pagina’s verhoogd en gaan we aldus hoger scoren. Slim, tot Google’s onthulling, een paar dagen geleden (overgens had Cutts begin juni tijdens een congres al e.e.a. opgemerkt). Want wat blijkt nu het geval?
Met de nofollow wordt een stem van de ene op de andere pagina inderdaad geblokkeerd. Dat is dus onveranderd waar. Maar wat nu onthuld is, is dat we de pagerank wel gewoon kwijt zijn aan de linkjes met de rel=nofollow. De pagerank stroomt dus weliswaar niet door als er aan de verwijzing een rel=nofollow is opgenomen, maar blijft tegelijkertijd niet beschikbaar binnen de site om zodoende te kunnen doorgeven aan andere pagina’s. En dat was nu precies wél waar pagerank sculpting op gebaseerd was.
In Cutts’ artikel wordt het voorbeeld genoemd van een pagina met een pagerank van 10 punten (wat overigens iets anders is dan de pagerank in de Google toolbar) waarbij er 10 uitgaande verwijzingen zijn, waarvan er vijf een nofollow hebben meegekregen (en vijf dus niet). Pagerank-sculpters gingen er van uit dat de vijf verwijzingen zonder de nofollow ieder twee pagerank punten (namelijk 10 punten gedeeld door de 5 verwijzingen zonder nofollow) konden doorgeven.
Matt Cutts geeft nu aan dat al een jaar lang slechts één pagerank punt werd doorgegeven (namelijk de 10 punten gedeeld door alle 10 verwijzingen). Cutts stelt nu dat de nofollow wel degelijk gebruikt kan (en soms zelfs moet) blijven worden in de volgende situaties:
1) Moet: Als toevoeging aan betaalde links, want dit zijn evident geen natuurlijk stemmen.
2) Mag: Aan verwijzingen naar content die je niet vertrouwt. Dit is mn. van belang bij weblogs of forums waar reacties kunnen worden achtergelaten en waar de site zodoende opeens zou kunnen gaan verwijzen naar onbetrouwbare sites. ‘Comment spam’ wordt dat genoemd. Als een website gaat
stemmen op achterbuurten van het internet wordt het zelf ook onderdeel van die achterbuurt. Dit kan dus worden voorkomen door de rel=nofollow (automatisch) toe te voegen aan comments.
3) Mag: om Googlebot duidelijk te maken welke pagina’s binnen de website niet geïndexeerd, dus gecrawled hoeven worden. Denk aan registratiepagina’s of feeds. Hierdoor heeft Googlebot meer tijd over voor andere pagina’s binnen de site.
Het gebruik van nofollow heeft dus in geen enkel opzicht invloed (meer) op de pagerank en daarmee de scoringsposities van de pagina’s binnen de site. Cutts stelt dat een goede website-architectuur veel belangrijker is. Pagina’s die meteen vanuit de Home-pagina worden gelinkt, worden bijvoorbeeld positiever gewaardeerd dan pagina’s die meer dan één muisklik ver liggen. Vanuit het pagerank-algoritme is dit logisch: meestal heeft de Home-page de hoogste pagerank en pagina’s dicht bij de homepage zullen dus relatief veel pagerank ontvangen. Dit is dus feitelijk ook een soort pagerank sculpting, maar dan niet via de rel=nofollow, maar via een goede interne linkstructuur.
Conclusies
De rel=nofollow is uit de seo-gereedschapskist verdwenen, voor zover het interne verwijzingen binnen de eigen website betreft. Wat de inkomende verwijzingen van andere sites betreft (de linkbuilding dus) is het nog steeds beter verwijzingen te krijgen die geen rel=nofollow hebben meegekregen. Verder is het nu weer duidelijk dat iedere uitgaande verwijzing (zonder, maar dus ook mét de rel=nofollow) pagerank lekt.
Het artikel van Matt Cutts
Mijn vorige publicatie omtrent Pagerank sculpting
Joost de Valk’s publicatie omtrent Pagerank sculpting
David-Andrew zegt
Lekker eenvoudig uitgelegd, goed zo! En staat bij jouw commentaren de nofollow nog ingeschakeld?
Bastiaan zegt
Interessant en op zich ook logisch. Als de spider de link kan lezen geeft hij dus blijkbaar pagerank door. Wellicht een idee om met javascript links te gaan werken? Die kan de spider (nog?) niet lezen.
Alain Sadon zegt
@David-Andrew
Bij mijn commentaren staat de nofollow niet ingeschakeld omdat ik het wil belonen als mensen reageren. De berichten moeten wel eerst door mij worden goedgekeurd, waarbij ik dan kijk of het bericht de moeite waard is én of het geen verwijzingen bevat naar curieuze sites. Als die zaken ok zijn, accepteer ik het bericht.
@Bastiaan
Ik begrijp dat je javascript-links wilt gebruiken om te zorgen dat de pagerank niet wordt doorgegeven. Als de spider de link kan lezen geeft hij echter niet in alle gevallen de pagerank door, namelijk wanneer de rel=nofollow is toegevoegd. Dat wás zo en is nog steeds zo. Dus rel=nofollow kan je nog steeds gebruiken als je een verwijzing wilt leggen naar een site waar je tegelijkertijd niet op wilt stemmen. Wat nu helder is geworden is dat die geblokkeerde pagerank niet beschikbaar blijft voor de eigen site. De pagerank verdwijnt in het Grote Niets als de rel=nofollow wordt gebruikt.
Jens Swelson zegt
Nice artikel inderdaad, probeer het alleen voortaan wat op te delen in kopjes, dat leest fijner 😉
Nofollow was toch een initiatief van Google. Yahoo en Live/Bing maken hier geen gebruik van volgens mij.
Je kunt dus niet zeggen “Nu zijn zoekmachines een paar jaar geleden met een attribuut gekomen dat aan de verwijzing (de stem) kan worden toegevoegd: de rel=nofollow.”
Alain Sadon zegt
@Jens
In Wikipedia lees ik:
“The concept for the specification of the attribute value nofollow was designed by Google’s head of webspam team Matt Cutts and Jason Shellen from Blogger.com in 2005”. Je hebt dus gelijk dat Google het iniatief heeft genomen. Ik heb dat daarom in mijn tekst aangepast.
Even verder lees ik:
“Google announced in early 2005 that hyperlinks with rel=”nofollow” attribute would not influence the link target’s PageRank. In addition, the Yahoo, Bing, and Windows Live search engines also respect this attribute.” De andere zoekmachines maken hier dus blijkbaar wel ook gebruik van. Op welke manier precies, heb ik niet onderzocht.
Alain Sadon zegt
Zojuist lees ik een artikel van de gerespecteerde hand van Randfish op seomoz.org over -wat genoemd wordt- ‘ link consolidation ‘. Link consolidation zou als alternatief gebruikt kunnen worden voor pagerank sculpting.
Link consolidation komt simpelweg hierop neer dat het aantal interne linkjes (dus verwijzingen binnen de eigen website) vanaf een pagina zo veel mogelijk beperkt wordt. Hierdoor blijft er immers meer pagerank (stemkracht) over voor de overgebleven linkjes op betreffende pagina. Dit kan je concreet doen door informatie die voorheen over meerdere pagina’s (url’s) verspreid was, op één pagina (url) te plaatsen. Denk aan de disclaimer, algemene voorwaarden, bedrijfsinfo, etc. Eigenlijk een beetje zoals ik dat heb gedaan met mijn contact-pagina (zie menu hierboven). Feitelijk zijn dat twee pagina gecombineerd in één, die via een named anchor (d.w.z. via de #naam in de url) kunnen worden bereikt.
Ik denk dat dit link consolidation een goede techniek is, behalve als de website al uit heel weinig pagina’s bestaat en er weinig verwijzingen naar de website liggen. Iedere pagina voegt namelijk een heel klein beetje pagerank aan de website toe. Gebruik deze techniek bovendien alleen als het de gebruikerservaring niet frustreert.
Bron: http://www.seomoz.org/blog/link-consolidation-the-new-pagerank-sculpting
Michel zegt
Een keurig en duidelijk stukje. Zo blijkt maar weer dat het volgens van SEO trends niet alleen weer extra werk oplevert, maar ook van levensbelang is voor iedere die SERP serieus neemt.
m.a.w. je bent eigenlijk nooit klaar met je sites!
Diederik Martens zegt
Links (a href) waaraan je normaal een nofollow wilt meegeven vervang je door tekst met een OnMouseDown javascript. Op deze wijze beperk je het aantal links op de pagina waar PR naar juiced.
Maak van je disclaimerlink in je footer dus geen hyperlink, maar gebruik een onmousedown javascript op de tekst disclaimer om de betreffende pagina te openen (zorg wel dat de pagina in je sitemap is opgenomen, zodat deze wel gecrawld wordt).
Zo kun je dus nog blijven pagerank-sculpten.
Alain Sadon zegt
Dat is een interessant idee!
Speurhoek zegt
Bedankt voor de info, dit is duidelijk uitgelegd.
Joris van den Wittenboer zegt
Nuttige informatie. Zo zie je maar weer dat je echt bij moet blijven met seo (even de boel de boel laten is er niet bij).
Maar ik zie in je code van de reacties wel staan: rel=”external nofollow”
Heeft dat nog een ander effect dan het gewone nofollow?
Alain Sadon zegt
Bij mijn weten niet, in ieder geval maakt het voor seo niet uit. Het betekent dat de link een external link is, maar dat kan Google sowieso wel zien. Mijn seo plugin voegt dat blijkbaar automatisch toe.
Dat ik de rel=nofollow gebruik doe ik overigens niet vanwege pagerank sculpting, maar vanwege het gevaar van “comment spam”. Als personen berichten achterlaten met verwijzingen naar achterbuurten op het internet gaat mijn Trust naar beneden. Dat voorkom je door automatisch de rel=nofollow op te nemen.
Wat ouder artikel, maar hierbij de officiële publicatie destijds van Google rond dit punt: http://googleblog.blogspot.com/2005/01/preventing-comment-spam.html
James zegt
Via no-follow links op je website stroomt er dus wel linkwaarde weg, maar de pagina’s worden er niet krachtiger van, waardoor ze hoger zouden gaan ranken in de zoekresultaten.
Wil je geen Pagerank verliezen aan minder belangrijke pagina’s, haal de link dan volledig van de webpagina weg.
Zorg ervoor dat ze er helemaal niet meer staan.